Suse:n grub ei löydä vistaa?

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by filkku, Nov 29, 2008.

  1. filkku

    filkku Member

    Joined:
    Mar 30, 2008
    Messages:
    7
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Kun asensin suse:n koneelleni, joka onnistui oikein hyvin, niin sitten kun yritin grubista valita vista niin se ei käynnisty, suse käynnityi siis kuietnkin ongelmitta. Kun yritän käynnistää susea niin silloin näkyy sellainen koodi rivi susen nimen perässä mutta kun sama vistalle niin koodirivi puuttuu, joten tarvitseeko suselle erikseen määritellä jokin kiintolevyn osa missä vista oma käynnistyksenlatain sijaitsee tai jotain ja kuinka se mahdetaan tehdä? Koneella on kaksi fyysisesti eri kovalevyä.

    Pahoittelen sekavaa selostusta :|
     
  2. lauritx

    lauritx Regular member

    Joined:
    Mar 4, 2004
    Messages:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Jos asensit dvd:ltä kokeile buutata sillä ja kun asennusvaihtoehdot tulevat näkyviin niin valitse "korjaa asennettu järjestelmä" ja kun tulee uusi lista niin valitse "asenna käynnistyksenlataaja uudelleen.
     
  3. BforeDusk

    BforeDusk Senior member

    Joined:
    Sep 15, 2006
    Messages:
    6,570
    Likes Received:
    7
    Trophy Points:
    118
    En oo Susen kanssa pelaillut.
    Joudut ehkä tarkentamaan tai miettimään miten sulla on kovo osioitu.

    Olisko tästä apua, Puppy Linuxin ohjeesta, konfata sen grub, menu.lst tiedosto.
    http://www.puppylinux.org/files/pic/b1761.jpg
    Tuossa punasella on poistettavat rivit, koska siinä osiossa ei ole winukkaa, vaan sen ymmärtämä toinen osio.
    /dev/hda1 = (hd0,0) ekassa osiossa on winukka.

    Mulla on winukka asennettuna c: ja d: on sille tiedostot osio (ja yhteinen linuxiin)
    Myöhemmin on osiomattomasta luotu linuxille osio ja sen perään swap.
    Ja niin ne näkyy GPartedilla lohkoina "1,2,3,4"
    1 winukka c:, 2 tiedostot d:, 3 linux, 4 swap
    Linuxissa
    hda1 on winukan c: (primary, active)
    hda2 on winukan jatko-osio, johon se d: muodostuu (ei ole varinaisesti osio)
    hda3 on linux
    hda4 ilmeisesti swap
    hda5 on winukan d:, yksi (ja ainoa) looginen jatko-osio.

    (hd0,X) = /dev/hdaZ
    rootnoverify riville ,X tuleva numero on 1 pienempi kuin /dev/hdaZ, linuxin käyttämä linkki ko. osioon.
    Jos sun Suse sen vista osion näkee (pitäisi), niin näet monesko osio se koneessa on.
    Tod. näk. suse on asennettu vistan jälkeen (että se dual boot toimii oikein), niin ekassa osiossahan vista pitäis olla, /dev/hda1 (tai /dev/sda1 sata kovoissa) = (hd0,0). Ainakin vistan käynnistys asiat on ekassa, c:ssä.

    Poistettavissa riveissä mulla tuo hda5 = (hd0,4)
    Se ei missään ole numerolla 2, vaikka se tokana luotu osio onkin ja niin sijoittuu GPartedilla katsottuna

    Kaipa nuo rootnoverify, makeactive, chainloader +1 pätee myös susessa, winukan käynnistyksiin. Linuxillehan on eri käskyt.

    Susea tuntevat voivat kertoa missä ja millä nimellä sen grub-tiedosto on.

    Tässä mun havaintojani kun Puppy Linuxilla oon sählännyt ja säätänyt. Ehkä jotain keksit tästä apua.
     
    Last edited: Nov 30, 2008

Share This Page