SuSE

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by Erkkimon, Jan 26, 2005.

  1. Erkkimon

    Erkkimon Active member

    Joined:
    Jan 26, 2005
    Messages:
    1,164
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Olen vähän suunnitellu SuSEa. Luin MikroBitistä, että SuSE olisi aivan loistava ja ajattelin itsekin hankkia sellaisen. Saisikohan siitä jotenkin kokeiluversion. DVD:llä olen kuullut olevan jonkinnäköistä kokeiluversiota, mutta minulla ei ole DVD -polttavaa, eikä DVD:tä lukevaa asemaa. Minkä alustuksen SuSE vaatii?
     
  2. juppe22

    juppe22 Active member

    Joined:
    May 27, 2002
    Messages:
    2,660
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Täältä löytyy sivu, josta voit ladata susen kaikki eri versiot:
    http://www.novell.com/products/linuxprofessional/downloads/suse_linux/index.html

    Sitten jos tosiaan dvd asemaa ei ole ja kunnon nettiyhteys kuitenkin löytyy, niin täältä:
    ftp://garbo.uwasa.fi/pub/mirrors/suse/i386/9.2/iso/
    voit ladata ton mini-installation.iso:n ja polttaa sen cd:lle ja asentaa ton susen siitä...

    Alustuksen...??
    Mitä tarkoitat tällä??
     
  3. Erkkimon

    Erkkimon Active member

    Joined:
    Jan 26, 2005
    Messages:
    1,164
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Kyllä. Kiitos. Ei DVD:tä löydy juu...

    Eli pitääkö koviksen olla alustettu EXT2:ksi?
     
  4. lunix

    lunix Regular member

    Joined:
    Jun 30, 2004
    Messages:
    773
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Lataa sitten tuo mini-installation iso vaikka tuolta juppe22 mainitsemasta osoitteesta ja asenna SuSE koneeseen ftp:ltä.

    Susen asennusohjelma kysyy kyllä tuosta tiedostojärjestelmästä (oletus on reiserfs) eli ei tarvitse tehdä etukäteen mitään.
     
  5. Erkkimon

    Erkkimon Active member

    Joined:
    Jan 26, 2005
    Messages:
    1,164
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Mutta tarvitseeko SuSElle olla esim. oma osio?

    Internet -yhteys pitää siis kai olla päällä? Löytääkö tuo levyke itse oikean ftp -palvelimen vai pitääkö minun muistaa erinäisiä sorsia ulkoa?

    Entä onko tuo siis nyt aivan laillinen, kun SuSE tietääkseni maksaa 88 euroa minimissään (MikroBitti)?
     
  6. Sk8erMan

    Sk8erMan Guest

    "Entä onko tuo siis nyt aivan laillinen, kun SuSE tietääkseni maksaa 88 euroa minimissään (MikroBitti)?"

    Kyllä se on. Miksi muuten SuSe levittäisi käyttöjärjestelmäänsä netissä ilmaiseksi. Esimerkiksi Professional maksaa Dataclubissa sen minkä maksaa, koska se sisältää ohjelmia, jotka eivät ole GPL lisenssin alaisuudessa eli suomeksi vapaasti jaettavissa. Yksi hyvä esimerkki siitä on RealPlayer!
     
  7. Erkkimon

    Erkkimon Active member

    Joined:
    Jan 26, 2005
    Messages:
    1,164
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Ahaa. Kiitos. SuSEssa ei tietääkseni ole suomalaisen näppäimistön tukea..? Onko se mahdollista saada erikseen. Sitä on mielestäni turha asentaa, jos näppis ei toimi.
     
  8. mika

    mika Moderator Staff Member

    Joined:
    Mar 26, 2003
    Messages:
    5,157
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    116
    Kyllä siinä saa myös suomalaisen näppäimistöasennuksen valittua, muistaakseni jo asennuksen aikana. Jos ei jostain syystä saa, niin käyttiksen asennettua ainakin saa muutettua, Yast -> system -> keyboards and...kohdasta.
     
    Last edited: Jan 28, 2005
  9. Erkkimon

    Erkkimon Active member

    Joined:
    Jan 26, 2005
    Messages:
    1,164
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Eipä ollutkaan niin helppoa kuin luulin. En oikein tiedä, teinkö edes valikoissa oikein, mutta sain sen valittelemaan, ettei asennuslevyä löydy.

    1. Laitoin levykkeen sisään.
    2. Avasin koneen.
    3. Kone buuttasi levyltä.
    4. Kone antoi minulle jonkin menun.
    5. Valitsin jonkun install -jutun.
    6. Se käski varmistamaan, että minulla on installointilevyke sisällä romppuasemassa.
    7. Painoin OK.
    8. Kone ilmoitti, että asennuslevykettä ei löydy, ja että asennus pitää suorittaa jossain manuaalisessa tilassa.
    9. Kone käski kertomaan, mihin olin installointifileet piilottanut.
    10. Ei löytynyt mistään.

    Luulin siis, että tuo buuttaava levyke on installointi. Se ei kai sitten ole?

    Tarvitseeko minun siis buutata levyltä ja asentaa itse softa kovikselta? Minulla siis on nyt se mini.
     
  10. lunix

    lunix Regular member

    Joined:
    Jun 30, 2004
    Messages:
    773
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Boottaa siltä mini-ins cd:ltä.

    Valitse Manual installation ja paina F3 ja valitse FTP.
    Anna serveriksi
    garbo.uwasa.fi
    ja hakemistoksi
    pub/mirrors/suse/i386/9.2/
    ja paina <enter>

    Valitse asennuskieli (eng)
    Valitse näppiskartta (tässä ei ole vielä suomea valittavana)
    Valitse tarvittava verkkokortin moduli kohdasta Kernel Modules(Hardware Drivers)
    Valitse Start Installation Or System
    Valitse Start installation Or Update
    Valitse Network
    Valitse FTP
    Kysymykseen Automatic configuration via DHCP vastaa Yes
    jos toimit kuten tässä ohjeen alussa kirjoitettiin niin nyt serverinä pitäisi olla garbo.uwasa.fi jos on paina enter jos ei niin kirjoita siihen se.
    Anonyymi juttuun vastaa no
    Haluatko käyttää proxyä yes tai no
    Jos annoit hakemiston alussa niin se pitäisi olla näkyvissä jos ei niin anna se hakemistopolku.

    Sitten menee jonkin aikaa kun ladataan serveriltä tavaraa(n.60 megaa)

    Kun tuo lataus valmistuu niin alkaa varsinainen asennus, täältä voit sitten valita sen suomalisen näppäimistökartan(keyboard layout) ja valita mitä ohjelmia haluat yms.

    ..
     
  11. Erkkimon

    Erkkimon Active member

    Joined:
    Jan 26, 2005
    Messages:
    1,164
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Kiitos! Ohjeet olivat loistavat ja pääsinkin asennukseen (ja läppärini asentaa parhaillaan).
     
  12. Erkkimon

    Erkkimon Active member

    Joined:
    Jan 26, 2005
    Messages:
    1,164
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Asennan juuri SuSEa ja SuSE valittaa, että

    [bold]Cannot read package data from installation media. Media error?

    ERROR: No proposal[/bold]

    Ei hyvältä näytä. Mikäs nyt eteen?
     
    Last edited: Jan 30, 2005
  13. lunix

    lunix Regular member

    Joined:
    Jun 30, 2004
    Messages:
    773
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    hmm, voit kokeilla jotakin muuta palvelinta jos vaikka sillä pääsisit eroon tuosta virheestä

    ftp.funet.fi

    pub/mirrors/ftp.suse.com/suse/i386/9.2/

    tai

    ftp.sunet.se

    pub/Linux/distributions/suse/suse/i386/9.2/

    tai lataa se ftp-dvd ja pura se hakemistoon ja valitse FTP asennuksen sijasta Harddisk
    ..
     
  14. Erkkimon

    Erkkimon Active member

    Joined:
    Jan 26, 2005
    Messages:
    1,164
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Kiitos! ftp.sunet.se toimi moitteettomasti muutamaa yhteyden kadottamista lukuunottamatta. Sain asennuksen valmiiksi, konfiguraatiossa kone tiletti enkä voinut luoda profiilia ja en päässyt SuSEen enää ja jouduin poistamaan SuSEn, mutta asentelen sitä nyt uudelleen. Jospa nyt kone ei tilettäisi.

    Kiitos kaikille auttaneille. Yritän olla vaivaamatta teitä enempää ja selvitä itse parhaani mukaan.
     
  15. Erkkimon

    Erkkimon Active member

    Joined:
    Jan 26, 2005
    Messages:
    1,164
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    No sain nyt SuSEn asennettua. Kuitenkin tie
    SuSEn käyttäjäksi on kivinen.

    Heti kun kirjaudun SuSEen, minulle pamahtaa
    error joka sanoo suunnilleen, että "Critical
    error occured". Ei kiva.

    Näyttöni (läppärin näyttö, jonka oikeista
    hertseistä ja mallista minulla ei ole mitään
    tietoa) oli aluksi resoluutiolla 800*600 ja
    silti käynnistä -valikko löytyi jostakin sen
    reunoilla olevan "mustan layerin/kehysten"
    alta. Yritin vaihtaa resoluutiota, mutta
    Yastissa ei ollut edes mahdollista valita
    vaihtoehtoa 1024*768!

    En saa hiireni skrollirullaakaan toimimaan...
     
    Last edited: Jan 30, 2005
  16. fr0g_

    fr0g_ Member

    Joined:
    Jul 23, 2003
    Messages:
    47
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    itse kanssa olen asennellu ton susen mun läppärikoneelle, mutta tosin minulla on toi maksullinen versio ja itsellä asennus sujui hirmu vaivattomasti.
    Mutta myöskin minulla oli ongelmia ton näytön kanssa, mutta yastin kautta vaihdoin sen näytön sitten myöhemmin ja sitten sai paremmat resot. ja hyvin pelittää.
     
  17. Erkkimon

    Erkkimon Active member

    Joined:
    Jan 26, 2005
    Messages:
    1,164
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Kyllä. Voisitko hieman kuvailla, mitä suunnilleen teit? Olisi kiva kuulla, miten kaikki on toiminut henkilöllä, jolla on läppäri + SuSE. Jos vain viitsit.

    Toimiiko hiiresi skrollirulla?

    Mitä suunnilleen teit, että sait näytön toimimaan.

    Asennan todennäköisesti SuSEni neljänteen kertaan uudelleen, koska resoluutio oli väärä, ja kun sain vaihdettua resoluution jostakin niistä tuhannesta namiskasta oikeaksi, SuSE ei enää käynnistynyt, vaan antoi tekstipohjaisen SuSEn eteeni ja toivotteli lämpimästi tervetulleeksi.

    Winkun tuntevana ihmisenä tietysti ajattelin, ettei käyttis oikein tykännyt uusista asetuksista, ja päätin mennä viansietotilaan. Oletin failsafen (nyt olisi kiva tietää, mikä se oli) olevan viansietotila tms. ja sitten mokoma antoi minulle jonkin Grumb -systeemin, jolla ei voinut tehdä mitään.(?)

    Aina kun käynnistin koneeni, se Grumb(?) tuli eteeni enkä saanut edes Winkkua auki. Sitten buuttasin koneeni Winkku XP:n asennuslevykkeellä ja poistin SuSEn osion. Nyt siis Winkku toimii.

    Aamulla kirjoittaessani avunhuutoa (jälleen), kirjoitin avunhuutoni SuSElla, mutta viisi minuuttia sen jälkeen ehdin saada SuSEn sekaisin resoluutioasetuksilla. Sitten pitikin lähteä kouluun.

    Uskoisin, että tämä threadi on valtavan loistava opas jokaiselle SuSEn asentajalle. Luultavasti olen kolunnut (lähes) jokaisen vastoinkäymisen, minkä SuSEn asentaja voi kokea. ;)

    Pahoittelen, että homma ei onnistu, mutta minkäs asialle mahtaa..?

    PS. En ole uusavuton ja olen yrittänyt hakea apua englanninkielisiltä sun muilta keskustelupalstoilta ja kirjoituksista. En vain osaa. Ja myönnän olevani hieman huono googlaamisessa, vaikka sitä harrastankin. :)
     
  18. Erkkimon

    Erkkimon Active member

    Joined:
    Jan 26, 2005
    Messages:
    1,164
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Jotta tästä ketjusta saatais kaiken kattava SuSEn asennusohje, oli minun vielä sotkeuduttava yhteen ongelmaan. ;)

    Eli ostettii uus kone (se on kyl aika ruoska) ja siinä on integroitu verkkokortti, jonka Bios kertoo olevan OnBoard -merkkinen. Onkohan sellasta olemassakaa mut sellasta se väittää.. :) Ja kun pitäis saada verkkoasennus, nii tarvitaa verkkokortin ajurit, joita ei tietenkää löydy noin omituiselle verkkokortille. Siinähän on vaihtoehto "More" ja se pyytää jotaa toista romppua. Mistäköhän sen sais kun sellasta en löytäny kuukkelilla kun en oikein hyviä hakusanoja keksiny.
     
  19. lunix

    lunix Regular member

    Joined:
    Jun 30, 2004
    Messages:
    773
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    kokeile roottina ajaa

    sax2

    valitse Input-Devices ja Mouse -> Chamge onfiguration -> Properties -> Expert -> Enable Mouse wheel

    edelleen sax2

    valitse Desktop -> Color and Resolution -> Change onfiguration -> Properties -> Resolutions for ...

    lisää haluamasi resot


    Minkä merkkinen kone? Mikä emolevy tässä koneessa on?
     
    Last edited: Mar 4, 2005
  20. Erkkimon

    Erkkimon Active member

    Joined:
    Jan 26, 2005
    Messages:
    1,164
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Joo mä sain resot toimimaa. :) Kiitos.

    Nii kone on kasattu kaupassa, eli kone ei oo minkää merkkinen. Emolevy näyttää olevan NSRock tai ASRock, ota nyt tosta logosta selvää... ;)

    EDIT: ARock K7S41GX, jossa on integroitu ääni- ja verkkokortti.
     
    Last edited: Mar 4, 2005

Share This Page