Susessa ongelmana Rootin tila Yastissa.

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by exlex, Apr 3, 2006.

  1. exlex

    exlex Regular member

    Joined:
    Mar 29, 2005
    Messages:
    286
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Minulla on engelma Suse 10.0:ssa, kun menen Control Centeriin ja haluan tehdä siellä vaikka jotain muutoksia joihin tarvitaan Pääkäyttäjän oikeudet. Kun valitsen Pääkäyttäjän tila:n napista, niin mitään ei tapahdu vaan eteeni aukeaa ikkuna joka kertoo minulle vaan KDE:n versiot yms:sät.

    Ongelmana on myös jos haluan asentaa jonkun tiedoston Konquerin kautta. Valitsen sieltä asenna ja mitään ei taaskaan tapahdu.

    Onko kellään hajua missä vika olisi ja miten vika korjataan.
     
  2. juyli

    juyli Active member

    Joined:
    May 13, 2005
    Messages:
    1,861
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    Ohjelmia asennetaan paketinhallinnan avulla (yast?), tai vaikka yksittäinen paketti rpm:llä. Järjestelmätasolle aiotut ohjelmat asennetaan aina root-oikeuksin.
     
    Last edited: Apr 3, 2006
  3. exlex

    exlex Regular member

    Joined:
    Mar 29, 2005
    Messages:
    286
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Tiedän kyllä että ohjelmat asennetaan aina Rootin oikeuksin, mutta kun ongelma on siinä että ennen kuin asensin nuin, niin YAst kysyi Rootin salasanaa jota se ei kysy enää.

    Toinen ongelma jonka havainnollistin mikä on muuttunut on: jos menen Control Centeriin ja haluan tehdä tiettyjä muutoksia, niin alhaalla on siirry "pääkäyttäjän Tila" nappi. Kun paina tätä niin mitään ei tapahdu vaan minulle aukeaa vain kde:n versio tiedot = pääikkuna joka tulee alussa kun käynnistän Control Centerin.
     
  4. neggis

    neggis Regular member

    Joined:
    Jun 18, 2004
    Messages:
    501
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Ensimmäisenä tulee mieleen, että olet käynnistänyt X-windowsin pääkäyttäjänä, joka ei missään tapauksessa ole järkevää. Tällöin YaST ei pahemmin kysele salasanoja.
     
  5. Domain

    Domain Member

    Joined:
    Nov 2, 2003
    Messages:
    58
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Minulla aivan sama ongelma. Pakettien asennus on hieman ongelmallista, koska klikatessa "Install Package with YaST" konquerorissa ei tapahdu mitään.

    Control Centerissä tosin sain pääkäyttäjän tilan toimimaan kirjoittamalla konsoliin 'sudo kcontrol'.

    Ongelmat alkoivat suurin piirtein samaan aikaan KDE 3.5.2.:n asennuksen jälkeen.
     
  6. neggis

    neggis Regular member

    Joined:
    Jun 18, 2004
    Messages:
    501
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Villi arvaus mitä olette molemmat tehneet: System update?
     
  7. Domain

    Domain Member

    Joined:
    Nov 2, 2003
    Messages:
    58
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ohjelmistonhallinnan kautta minä ainakin taisin paketteja päivitellä joku aika sitten, se saattaakin olla ongelmien syy.

    Jospa tämä korjaantuisi pienillä lisäpäivityksillä. Pitäisin tosin siitäkin, jos täältä tulisi joku kaheli ohje asetusten päivittämiseen tai vastaavaa.
     
  8. exlex

    exlex Regular member

    Joined:
    Mar 29, 2005
    Messages:
    286
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Joo minullakin alkoi ongelmat kun päivitin tuon uuden KDE:n. Neggis asensin tuon KDE:n ihan päivittämällä Yastin kaiutta että se meni automaattisesti läpi. Mitään vikailmoituksia ei tullut. Veikkaisin näin nopeasti että Uuudessa KDE:ssä on Bugi tai sitten yhteensopivuus ongelma tuon uuden Susen kanssa. Eli eikun ite taas vääntämään koodia tai komentamaan.

    Vitsi tää on taas näitä juttuja jota toivoisin joskus että vois tää Linuxi kehittyä. Ettei aina tarvi pelätä ku menee päivittään jotain, että mikähän taas lakkaa toimimasta. Tai oikeastaan eihän vika ole linuxissa vaan koodaajissa. Heheh.

    Vitsi taas pelottaa että minkähänlaisen tappelun tää mun mielipide saa aikaan. Hahah.
     
  9. neggis

    neggis Regular member

    Joined:
    Jun 18, 2004
    Messages:
    501
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Liittymällä tuohon allekirjoituksessani olevaan sähköpostiryhmään, ja jättämällä saman kysymyksen sinne voit saada ratkaisun ongelmaasi. Tietysti mikäli ratkaiset ongelman näin niin kannattaa laittaa tänne ratkaisu.

    Ennen itsekin innokkaasti siirtyilin uusimpiin viritelmiin linuxissa, mutta nykyään olen pysynyt mahdollisimman vakaissa versioissa. Koneina on 2xdebian stablea, ja tämä ubuntu 'rohkeana' virityskoneena :)

    Tuskin minkäänlaisen, asiallinen mielipidehän tuo on, ja ihan mukavasti perusteltukin.

    Älä luovuta kumminkaan, itse olen kokeillut useita eri distroa (fc, debian, ubuntu, gentoo, slackware, vector.... jne), ja tosiaan useita kertoja olen saanut koneen niin solmuun että en ole keksinyt muutakuin asentaa uusiksi koko järjestelmän... näin on varmasti jokaisen linux-käyttäjän osalta tapahtunut. Zemppiä vaan, polku on kivinen aloittelijalle, mutta kyllä se siitä vielä iloksi muuttuu. (nimim kokemusta on :)
     
  10. lauritx

    lauritx Regular member

    Joined:
    Mar 4, 2004
    Messages:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Päivittäminen on hauskaa, mutta siinä on aina omat riskinsä. Tietenki jos windowsiin vertaa, niin senhän saa päivittää peräti kerran kuudessa vuodessa ja senki rahalla.
     
  11. Domain

    Domain Member

    Joined:
    Nov 2, 2003
    Messages:
    58
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Äläs nyt vielä ala koodaamaan, lisäpäivityksillä sain kaiken toimimaan taas. Piti vain päivittää asennuslähteitä ja sieltä löytyi uusi kdelibs3-paketti.

    Jätkä elää reunalla :)
     

Share This Page