Toi prosessi rupes viemään kaiken prosessoritehon, ettei pysty avaamaan ohjelmia. Voisko sen sammuttaa, vai sekoaako käyttis siitä. Olen koittanut tutkia mitä palveluita se isännöi, mutta en saanu selvää mihin se liittyy. Mikään virus tai haitta-ohjema se ei ole. Osaisko joku neuvoa millä sen saisi aisoihin? Käyttis on Win7.
svchost.exe, niitä on yleensä useampi käynnissä. Se on "välipalvelu", jota joku toinen palvelu käyttää. Prosessina siitä on mahdoton sanoa, mikä palvelu sen takana kulloinkin on. 'Sammuta prosessi' voi aina kokeilla ihan mille vaan. Joku lopetta toimintansa. Jos loppuu tarvittu tai winukka hyytyy kokonaan, niin (miedoimmasta järeimpään) ctrl-alt-del > 'Uudelleen käynnistä' ctrl-alt-del 2 kertaa joskus softboottaa reset nappi virtanappi powerin virtakytkin töpseli irti Kun winukka käynnistyy udelleen, niin se prosessi on taas toiminnassa. Eli ei tee pysyvää tuhoa.
No selviää kuitenkin joko Windowsin omalla Tehtävienhallinnalla jos on Windows 7/Vista, ja XP:llekin löytyy Process Explorer. Kummallakin tavalla selviää, mitä palveluita kukin svchost.exe ajaa. Video joka selventänee asian
Tollaset jutut ovat käynnissä PID 1076 tunnuksella. wuauserv Windows Update Winmgmt Wmi-palvelu Themes Teemat ShellHWDetection käyttöliittymän laitteistotunnus SENS Järjestelmätapahtumien ilmoituspalvelu Schedule Tehtävien ajoitus ProfSvc Käyttäjäprofiilipalvelu MMCSS Multimedialuokan ajoitus LanmanServer Palvelin iphlpsvc IP-aputoiminto IKEEXT IKE- ja AuthIPsec Keying-modulit gpsvc Ryhmäkäytäntöasiakas Browser Tietokoneiden selaus Appinfo Sovellustiedot Nuo liittyvät siihen jumittavaan svchost.exe-juttuun. Minkähän niistä vois sammuttaa?
Katsoitko nuo Process Explorerilla? Jos, niin tuplaklikkaa ko. svchost.exeä ja valitse avautuvasta ikkunasta Threads -välilehti (älä välitä herjasta). Nyt voit lajitella säikeet CPU:n mukaan klikkaamalla CPU-saraketta kunnes eniten aikaa vievät ovat ylimmäisinä. Tätä seuraamalla silloin kun jumitusta esiintyy, voi antaa viitteitä mikä palvelu jumittaa.
Aa, kiitos Tukis jos on tuosta kiinni (itsellä on vakiona, että käynnistyy järjestelmänvalvojana etten edes muistanut ettei se oletuksena sitä tee
Oletko kokeillut sammuttaa sitä (Multimedia Class Scheduler). http://blogs.technet.com/b/markrussinovich/archive/2007/08/27/1833290.aspx Liittyisikö johonkin mediaplayeriin.
Kannattaa lukea tuo annettu linkki jos aikoo mennä sammuttamaan tuon Multimedialuokan ajoitus -palvelun, sillä Windows Audio -palvelu on riippuvainen tuosta. Linkin kommenteissa oli ohjeet kuinka sulkea Multimedialuokan ajoitus ja saada silti Windows Audio toimimaan Olivat tosin Vistan aikaisia juttuja, mutta tuskin tällä on merkitystä. Ihan asiaa sivuten, ihmettelen miksi Windows Audio -palvelu on asetettu riippuvaiseksi Multimedialuokan ajoituksesta, kun se ei sitä kuitenkaan oikeasti näytä olevan (vrt. linkin kommenttien rekisterin muokkaus). Kuka ottaisi MS:n aivoituksista selvää...
Suljin nyt kokeeksi tuon MMCSS-palvelun, ja suoritinkäyttö laski. Täytyy seurailla onko sen sulkemisesta haittaa.
Se siitä oli seurauksena että äänet katosivat, vaikka mulla on kyllä erillinen äänikortti. Palvelun uudelleenkäynnistys jumitti heti koneen. Miten ton äänikortin sais pelaamaan ilman tota MMCSS-palvelua. Jotain outoa tässä koneessa on, sillä jonkin aikaa tehtäväpalkissa oleva kajari-ikoni on vuorotellen näyttänyt äänipalvelun olevan päällä ja sitten taas pois. Jumitusta ei ole ollut, vaikka kajarin päällä onkin ollut ruksi. Jumitus alkoi pari päivää sitten.
Tuota, vähän yritystä nyt itsekin, ei kai täällä ole tarkoitus tehdä kaikkea puolestasi. Vai haluatko että otan vaikka TeamViewerillä koneeseesi yhteyttä ja teen muutokset rekisteriin puolestasi?
Olen pahoillani siitä, että olen vaivannut teitä. Olen ollut siinä uskossa, että täältä voivat kysyä neuvoja sellaiset tietokoneen käyttäjät, jotka eivät ole itse ns. Guruja. Olen itse sitä ikäluokkaa, jolle ikävä kyllä ei opetettu koulussa englanninkieltä. Olen opiskellut sitä iltaisin Työväenopistossa, mutta näillä taidoilla pelottaa mennä säätelemään rekisteriä. Kiitokset neuvoista ja Hauskaa Pääsiäistä !
No silloinhan kannattaa mainita, että kiitos annetuista ohjeista, mutta ei tuo englanti oikein suju. Nyt tuli vain mieleen, ettei annettuja ohjeita edes luettu. Etkä voi tosissasi edes vihjailla etteikö sinua olisi yritetty todella auttaa. Että se siitä. Minäpä laitan tähän suomeksi (ja puuttuneet aukot lisäten) nuo ohjeet tuolta linkin takaa: 1. Luo Järjestelmän palautuspiste. Tämä on tärkeää! 2. Kirjoita Käynnistä-valikon hakukenttään regedit ja valitse hiiren oikealla Suorita järjestelmänvalvojana. 3. Navigoi (toimii kuten Resurssienhalinnassa, nuoli-merkistä aukeaa seuraava haara) haaraan HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Audiosrv 4. Valitse oikealta puolelta ikkunaa DependOnService ja hiiren oikealla Muokkaa. 5. Poista MMCSS -rivi ja paina OK -painiketta. 6. Käynnistä kone uudelleen. Edit: W7 navigoinnissa +/- onkin vaihtunut nuoleksi.