TÄRKEÄÄ TIETOA PS3- KONSOLIN TAKUUSTA!

Discussion in 'PS3' started by lakimies_, Jul 14, 2009.

  1. lakimies_

    lakimies_ Member

    Joined:
    Jul 14, 2009
    Messages:
    1
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    PS3 -konsolien maahantuojana Suomessa toimiva Oy Nordisk Film Ab on lähettänyt kesäkuun 2009 aikana kaikille jälleenmyyjilleen uudet ohjeet koskien virallisen takuun ( 1 vuosi ) ulkopuolisia huoltotoimia. Uuden ohjeen mukaan yhtäkään virallisen takuun ulkopuolista laitetta ei saa jälleenmyyjien kautta lähettää heille huoltoon. Näin ollen maahantuoja sivuuttaa täysin kuluttajansuojalain virhevastuuseen ja laitteen oletettuun elinikään liittyvät säädökset. Lähtökohtaisesti kaikkien laitteen komponenttien kestoiäksi on oletettava selvästi yli yksi vuosi ( oletus normaali käyttö ). Laitteen elinkaaren osalta ei ole mitään tiettyä rajaa olemassa, mutta itse lähden siitä, että konsolien tulisi kestää normaalissa käytössä minimissään kaksi vuotta ( joidenkin komponenttien osalta pidempäänkin ). Maahantuojalla on siis mielestäni velvollisuus ottaa tarkistukseen kaikki alle kaksivuotiaat laitteet ja heillä on näyttövelvollisuus siinä tapauksessa, jos vetoavat kuluttajan itse aiheuttamaan vikaan. Tästä syystä olisi erittäin tärkeää, että kaikki ne, joille on tullut/ tulee laitteen kanssa ongelmia ( 1 vuoden - 2,5 vuoden ikäiset laitteet ), toimisivat asiassa seuraavalla tavalla;

    Vaihe 1. Ota yhteyttä omaan jälleenmyyjääsi ja pyydä heitä ottamaan laite vastaan sekä lähettämään se edelleen maahantuojalle korjattavaksi. Mikäli jälleenmyyjä vetoaa maahantuojan uusiin ohjeisiin, eikä ole valmis laitetta ottamaan vastaan, siirry seuraavaan vaiheeseen.

    Vaihe 2. Ota yhteyttä maahantuojaan. Kerro tilanteesi ja pyydä heitä ottamaan laite vastaan virhevastuuseen nojaavaa korjausta varten. Maahantuojan "asiakaspalvelunumeroon" ei kukaan tosiaan ikinä vastaa, mutta laittakaa siis suoraan postia osoitteeseen fi-hotline@nordiskfilm.com. Sieltä saa kuitenkin jonkun vastauksen parin päivän sisällä. Mikäli maahantuoja ei suostu ottamaan laitetta vastaan uusien ohjeidensa mukaisesti, siirry seuraavaan vaiheeseen.

    Vaihe 3. Tee virallinen reklamaatio asiasta sekä omalle jälleenmyyjällesi että maahantuojan edustajalle. Virallisen reklamaation voi tehdä joko käyttämällä kuluttajaviraston sivuilta löytyvää pohjaa ( Valitus (reklamaatio) yritykselle; ohjeet ja lomakkeet - Kuluttajavirasto "Valitus virheellisestä tavarasta") tai avoimella pohjalla, johon kannattaa sisältää vähintään kaikki samat tiedot, joita kuluttajaviraston pohjassakin on. Avoimen reklamaation ( joka on siis yhtä pätevä kuin tuo kuluttajaviraston pohja ) etuna on se, että voit tarkemmin määritellä haluamiasi toimintavaihtoehtoja ja toisaalta perustella vaatimuksiasi. Reklamaation voi lähettää joko kirjallisesti tai sähköisesti tai molemmat. Oman jälleenmyyjäsi yhteystiedot saat kaivettua varmasti netistä, Nordiskilla asiaa hoitaa Pipsa Räisänen ( (Pipsa.Raisanen@nordiskfilm.com ). Jos laitat reklamaation kirjallisena, sen voi laittaa osoitteeseen "Nordisk Film, Asiakaspalvelu, John Stenbergin ranta 2, 00530 Helsinki".

    Seuraavat vaiheet riippuvat luonnollisesti siitä, kuinka reklamaatioosi vastataan / vastataanko siihen ollenkaan ja toisaalta siihen, mitä ratkaisuvaihtoehtoja olet asian puitteissa osapuolille ehdottanut. En viitsi liittää avointa reklamaatiopohjaa tähän yhteyteen, mutta se on saatavissa tarvittaessa pyytäessä. Kuluttajariitalautakunnassa ei käsittääkseni ole käsitelty juuri tähän laitteeseen ja sen käyttöikään/takuuseen/virhevastuuseen liittyviä asioita vielä ( luonnollisesti, sillä uusi käytäntö on ollut voimassa vasta noin kuukauden ), mutta vastaavien teknisten laitteiden osalta on sielläkin päätöksiä jo annettu. Näiden ennakkopäätösten mukaan on mielestäni selvää, että jos joku kuluttaja ei saa asiaa sovittua normaalimenettelyn puitteissa ja joutuu asian riitalautakuntaan viemään, on hänellä erinomaiset mahdollisuudet voittaa asia siellä.

    Joka tapauksessa suosittelisin kaikkia ongelmien kanssa painivia tekemään seuraavat asiat, ellei maahantuoja välittömästi pura uusia ohjeitaan ( mikäli olet kanssani samaa mieltä yllä mainituista lain tulkinnoista )

    1) Tee kuluttaja-asiamiehelle ilmoitus maahantuojan toiminnasta viitaten kuluttajansuojalain virhevastuuseen ja laitteen oletettuun elinikään kohdistuviin säädöksiin. Ilmoituksen voi jättää osoitteessa Ilmoitus kuluttaja-asiamiehelle - Kuluttajavirasto . Asiamies ei ratkaise yksittäisiä riitatapauksia, mutta mikäli tarpeeksi moni ilmoittaa ongelmista saman asian ympärillä, hän voi omalla päätöksellään aloittaa asian tutkimisen ja eteenpäin viemisen.

    2) Ilmoita Sonyn asikaspalveluun ongelmista laitteen maahantuojan kanssa ( mikäli niitä on siis ilmaantunut ). Osoitteeseen support@sony.fi voi lähettää vapaamuotoista palautetta. Ideana tässä on se, että myös Sonyn puolelta ollaan täst edes tietoisia asian laidasta ja toivottavasti myös huolestuneita tilanteesta. He voivat kuitenkin omalla toiminnallaan merkittävästi vaikuttaa myös maahantuojan toimintaan, niin halutessaan.

    Kaiken kaikkiaan olen itsekin suuri PS3 -konsolin ystävä ja käyttäjä. Siksi katson tilannetta murheellisena, koska uuden konsolin ostoa en tässä tilanteessa edes voi harkita. Pahimmillaanhan 350e- 650e arvoisen laitteen ( ostoajasta riippuen ) vastineeksi saa nykysäännöksillä tasan yhden vuoden käyttöiän, siinä kaikki. Toivoisinkin, että kaikki asianosaiset toimisivat asiassa nopeasti, päättäväisesti ja johdonmukaisesti, jotta asiaan saataisiin muutos mahdollisimman pikaisesti. Se tulee hyödyttämään mahdollisesti myös kaikkia niitä, joilla virallinen takuu on vielä voimassa tai kone toimii vielä alle 2 vuotiaana moitteetta.



    - Pete



    PS. Nimimerkistä huolimatta en omaa virallista oikeusopillista koulutusta ja vaikka olenkin itse 100% varma omien mielipiteideni paikkansa pitävyydestä, kehotan kaikkia kuitenkin ottamaan itse edes vähän selvää asioista ja tekemään niiden pohjalta omia johtopäätöksiä. Olen tosin saanut oikeusopillista apua oman asiani hoitamisessa ja omaa asiaani olen hoitanut ylläolevalla tavalla.
     
  2. BaldAngel

    BaldAngel Regular member

    Joined:
    Apr 12, 2009
    Messages:
    229
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    kiitos tiedosta
     

Share This Page