Täytyisi käyttö järjestelmä hommata, ajattelin vistaa, http://www.jimmspc-store.fi/tuote/66G-00660?classid=6 Tarvitsenko jotain muuta että tuo vista toimii? kone on ihan uusi ilman mitään käyttö järjestelmää. JA mitä tuo 64-bit tarkottaa?
Mikä on sun koneen kokoonpano? jos kone on ihan uusinta rautaa, niin osta vaikka Windows Vista Home Premium.
Sä voit ostaa ton Vistan suunnilleen samaan hintaan jostain kaupasta siitä läheltä, niin ei tarvii odotella, kun tilaa netistä.
Eli meitä kiinnostaisi millainen tietokone on mihin Vista tulisi. Eli hieman tietoja koneen mekaanisista osista: Mikä Prosesseri, sen nopeus, Onko 32 vai 64-bittinen, paljonko tietokoneessa on keskusmuisti ja mikä näytön-ohjain? Eli Vistasta on saatavana sekä 64-bittinen sekä 32-bittinen versio. Se tarkoittaa käytännössä sitä että jos koneessasi on uudenaikainen 64-bittinen prosessori siihen voi asentaa 64-bittisen version vistasta, mutta vielä tällä hetkellä suositellaan asennettavaksi 32-bittistä versiota, koska sen toimivuus on parempi saatavilla olevien ajureiden vuoksi. Eli katsoit nyt OEM-versiota, jonka voi asentaa tietokoneeseen rajoitetusti eli jos hommaat tietokoneeseesi joitain uutta merkittävää kuten Prosessorin/emolevyn, niin joudut ostamaan uuden lisenssin. Joudut myös ostamaan jommankumman asennusversion (32-bit tai 64-bit). Toinen vaihtoehto on että ostat RETAIL-version Vistasta, jonka voit asentaa niin montakertaa kuin haluat, mutta yhteen koneeseen kerrallaan. Retail-versioissa tulee mukana 32-bittinen asennuslevy mutta voit tilata siihen vielä lisäksi Microsoftilta 64-bittisen asennuslevyn postikulujen ja käsittely kulujen hinnalla. RETAIL-versio on reilu puolet kalliimpi, mutta hyvä sijoitus pitemmlle ajalle. Suosittelen myös Vista Home Premium versiota jos kone on kohtuullisen uusi, niin Vistasta saa enemmän irti. Voit tutustua Vistaan ja sen versioihin tarkemmin: http://www.microsoft.com/finland/windows/products/windowsvista/editions/default.mspx
Joo se prosessori tosiaan kiinnostaisi vielä tietää? Mutta tällä hetkellä suosittelisin Home Premium 32-bittistä versiota. Mutta joudut itse valitsemaan otatko OEM- vai Reitail-version?
Vaikka olis mikä kokoonpano niin harkitse vasta parin vuoden päästä ja miks ihmeessä se pitäs saada? Kävin itse parissa HP:n liikkeessä samoista asioista kiinnostuneena nii vastaus oli tuo yllä oleva. Ja mitä sitä vistaa kk:n käytin nii ei se mitään kummoista ole. Voi olla sitten ku vistaan tulee ServicePack3 (ens joulukuu) tai mitä ny siel sanottiin nii sit vasta kandee katsoa et riittääkö koneen tehot. En puhu omasta puolesta mut kuitenkin....
Voi kuule olla et väärin käsitin tai sit tää alan hemmo kyl veikas ihan oikein et vistaa pitää paikata ja paljon muutaman vuoden päästä... eli se nyt ei varmaan nimeltään (SP3???) ole se mut en kyl tota päästäni keksinyt... kuten sanoin et ei ole mun juttu. Se f*cking myyjä sitä sanoi ja sen takia ei viel vaihda vistaan. Luuletko et Itse heittäsin tuollaista ku en noista asioista niin paljoa tiedä!!!!!!!!!
No oliko muuten ensimmäinen viesti ketju mikä muuttuu sivutakseen jotain muuta aihetta???? Kyl se mulle passaa mut en sit operaattoreista tiedä!!
No jos viel jatkan aihetta mihin se kuuluu niin teetkö koneella jotain sellaista mitä xp:llä ei tee. Jos varmaan tiedät et se syö muistia niin paljon kuin annat....!!!!
Jos hankit uuteen koneeseen käyttöjärjestelmää, jossa ei ole mitään käyttöjärjestelmää (selvitys dxmazelle) niin hanki Vista ennemmin kuin Windows XP, koska muuten maksat nyt (vanhasta) XP:stä ja hetken päästä sitten (uudesta) Vistasta eli rahantuhlausta. Jos hankit nyt sen Vistan, niin hanki Vista Home Premium 32bit, sillä se Basic on todellakin basic eli siitä on karsittu kaikki mahdollinen. 32-bittinen sen takia, että 64-bittiselle ei vielä löydy tarpeeksi laajaa tukea ohjelma/laite-valmistajilta eli teoriassa 64-bittinen Vista on parempi, mutta käytännössä 32-bittinen Vista on vaivattomampi. Itse en ole vielä siirtynyt Vistaan, koska minulla on Win XP pro ja se riittää täysin minun nykyisiin tarkoituksiin. XP on vakiintunut ja sillä on laaja valmistajien tuki. Myös pahimmat puutteet on korjattu XP:stä mm. ServicePackien avulla. Eli jos jollakin kaverillasi on jäänyt pöydälle pölyttymään XP esim. Vistan hankkimisen myötä ja haluat säästää rahaa vielä toistaiseksi paremmille ajoille kysy josko saisit sen tarpeettomana pientä korvausta vastaan (kunhan varmistat, ettei se ole OEM-versio).
Pakko tuohon se myöntää et kyl mun koneella vista on mut en käytä sit' oikeestaan mihinkään. Enemmänkin tiedon ilo et se on koneella. Katsotaan tosiaan sitä ku siitä on johonkin tai enemminkin tästä mun koneesta on johonkin. Viel ku xp toimii ni sitä käytetään.