taajuus ja virkistystaajuus, mitä eroa?

Discussion in 'Televisiot' started by Baldacci, May 19, 2010.

1. Baldacci

Baldacci Member

Trophy Points:
    11
    tv:iden tuotetietoja katsellessa tuli eteen kaksi eri termiä joiden kai pitäisi tarkoittaa samaa asiaa.
    taajuus ja virkistystaajuus? sama asia vai viilataanko kuluttajaa linssiin? yhdellä sivulla tvn taajuudeksi ilmoitettiin 50hz ja toisella sivulla saman tvn virkistystaajuus oli 600hz. johtuuko eri sivujen tietojen epätarkkuudesta vai mistä?

2. core2

core2 Regular member

Trophy Points:
    46
    Taajuus vanhalta nimeltään jaksoluku kuvaa jonkin ilmiön esiintymistiheyttä usein sitä kutsutaan myös värähtelyksi.

Virkistystaajuus taas kertoo sen kuinka monta kertaa sekunnissa näyttölaitteen tuottama kuva päivittyy.
    Jos esim. TV:N virkistystaajuudeksi on mainittu esim. 60 Hz, päivittää näyttölaite kuvan 60 kertaa sekunnissa.

Jotkut tutkijat sanovat, että kuvaputki TV:n herziluku olisi oltava vähintään 85Hz
    kun alle sen esiintyvä kuvan vilkkuminen johtuen kuvan vaihdosta jota silmä ei aina huomaa voi aiheuttaa päänsäkyä.

LDC ja Plasma laitteissa ei tätä esiinny koska kuva pysyy näkyvissä kunnes uusi kuva esiintyy joten siinä ei esiinny tätä välähdystä kuvien välissä.

3. juuso65

juuso65 Regular member

Trophy Points:
    26
    kyllä plasma telkuissa virkistetään kuvaa samallalailla kuin putkitelkuissa
    ja kuvassa voi nähdä värinää

LCD telkuissa ei kuva värise

ja tuosta 50hz taajuudesta... 50hz taajuudellahan normi tv-lähetykset toimii... ja kuva tulee lomitettuna eli puolikas kuva lähetetään 50 kertaa sekunnissa ja tästä laskien katselet 25 kuvaa sekunnissa ....

Last edited: May 19, 2010
  4. core2

core2 Regular member

Trophy Points:
    46
    Ei aivan samalla tavalla kuin putkisellaisessa. Plasmapaneelinäytön mahdollistava tekniikka on tämä. Sadattuhannet pienet solut sijaitsevat kahden lasilevyn välissä. Nämä solut sisältävät sekoituksen jalokaasuja (neonia ja ksenonia). Solun läpi kulkeva sähkövirta ionisoi kaasun muuttaen sen plasmaksi. Plasma säteilee ultraviolettivaloa, joka puolestaan saa fluoresoivan materaalin tuottamaan näkyvää valoa.

Oikeastaan Plasman heikkona puolena voidaan pitää sitä kirkkaan kuvan näyttämistä pitempään. Pidemmän aikainen kirkas kuva saattaa alkaa välkkymään, vaikka virkistystaajuus olisikin tuo 600Hz, huom! tätä silmät eivät useimmiten havaitse.
    Toinen negatiivinen asia on se, että Plasma vie enemmän virtaa mitä kirkkaampi kuva on.

Palaan tuohon tutkimukseen sen verran, että Plasma TV:ssä tutkimuksissa ei ole huomattu alhaisemmillakaan Herziluvuilla oireita päänsärkyyn kuten putki TV:ssä aina oli.

Jep tämä on totta, näin se on.

5. juuso65

juuso65 Regular member

Trophy Points:
    26

vuosi sitten olin ostamassa itselleni uutta telkkua ja ihan omakohtaisesti totesin tuon plasmojen kuvan värisemisen. juurikin kun kuva oli kirkas / vaalea värinän huomasi helposti
    liikkeessä pyöri jokin esittelyvideo kaikissa telkuissa ja kun kerran värinän huomasi niin oli aika helppo katsoa mitkä ruuduista oli plasmoja ja mitkä ei.....

no minä päädyin LCD televisioon......... :)

6. core2

core2 Regular member

Trophy Points:
    46
    Ihan hyvä valinta, et vain maininnut sen taulun kokoa, kun täällä ammattimiehet sanovat rajan LCD'n ja Plasma'n välillä olevan noin 40" siitä ylöspäin niin mieluummin Plasma heidän mielestään on se oikeampi valinta. Mene ja tiedä?
    Viime kesäkuussa ostin minäkin uuden taulun ja tavallaan kontrastin orjana ;-) valitsin Panasonic'in TX-P50V10E Plasman uudella NeoPDP tekniikalla seuraavan laisilla RF-modulaattoreilla DVB-T, DVB-T (H.264), DVB-S/S2 (H.264), DVB-C (H.264). Taulun sisäinen satelliitti vastaanotin tunnistaa 32 eri satelliitia, tätä en ole edes kokeillut, mutta sanovat sen olevan ihan riittävän kaikkine haku ja säätö mahdollisuuksin.
    Laite on toiminut hemmetin hyvin enkä minä eikä kukaan muukaan ole huomannut sen kummempia kuvan värinöitä, yks juttu josta pidän on mahdollisuus käydä internetillä suoraan telkasta, kirjoittaminen on vaan hidasta ku mikä ainakin mulla.
    Makkarista löytyy Sony'n LCD-taulu 32" mutta sen musta ei ole musta vaan mustanharmaa jos vois sanoa vaaleanmusta :D

7. juuso65

juuso65 Regular member

Trophy Points:
    26
    joo ei ole tapana elvistellä telkun koolla ...
    kylässä käyneet on välillä vähän hämmästelleet ruudun kokoa... :D

LE55b655 samsung jäi kainaloon kun oli vielä tarjouksessa ...
    isompi ei mahtunut tv-tasolleni kun on nuo kotiteatterin kaiuttimetkin samalla tasolla

toistaiseksi olen ollut erittäin tyytyväinen valintaani

muutaman kerran olen kokeillut tuota internet-tv ominaisuutta ,samanlainen hitaus on tuossakin , kirjoittaminen on vain niin hidasta kaukosäätimellä , joten ennemmin menen koneelle ja katson juutubet sieltä

jos normaaliolosuhteissa (valot päällä)katson ja silloin musta on kyllä todella mustaa , jos ihan säkkipimeässä katsoo mustaa ruutua niin molemmissa reunoissa näkyy vaaleampaa , mutta tämähän on LCD-televisioiden ongelma

foorumeita luin ennen ostoa aika ahkerasti ja erilaisia käyttäjäpalautteita eri vaihtoehdoista ja plasman kohdalla oli niin että toiset näkevät ruudun värinän ja toiset eivät, joten kiertelin katsomassa ja koska minä näin sen värinän niin sentakia valitsin LCD puolelta töllön

kyllähän nuo panasonicin paremmat mallit ovat erinomaista palautetta saaneet , että varmasti hyvä valinta

8. core2

core2 Regular member

Trophy Points:
    46
    Ompahan sulla hyvät näköelimet, mutta se varmaan tekee ikä mulla tepposet etten näe niin tarkkaan. ;-)

Äläkä sit muuten kadu tota hankintaasi.

Kyllähän tää on nähty jo pitemmän aikaa, että Samsung nostaa päätään koko TV-rintamalla, ja jos totta puhutaan, katselin itsekin sitä merkkiä, mutta sit sain niin hyvän sopimuksen Panan kanssa, kiitos Expertin. Joten siinä sit kävi niin et päädyin Panaan.

Toi Samsung on ollut kovasti tapetilla jo serie 6:sesta lähtien. Kaveri hommas samaan aikaan mun kans tällasen 8-serie 3D LED-TV (UE46C8705XS) se ei ollut vielä silloin edes myynnissä yleisesti. Mutta hän on ollut mun kans tekemässä sat.asennuksia niin jotain hyötyä siitäkin on oltava. :)
    Ja hän on yhtäläiseen kuten sinäkin tyytyväinen hankintaansa.
    Ps. Kaverin musta ei oo niin musta ku mun musta. :lol: :lol:

Tais tää kehuminen vain pistää päätä enemmän pyörälle ketjun aloittajalle, no ei sentään kyllä tässä tuli paljon tietoakin seassa.

9. juuso65

juuso65 Regular member

Trophy Points:
    26
    no jokainen meistä tekee telkunosto valintansa hieman eri kriteerien mukaan joten kun on omaan ostokseensa tyyvyäinen niin silloinhan kaikki on hyvin

jos minulta kysytään ohjeita telkun ostoon niin sanon että osta niin suuri telkku kuin asennuspaikalle mahtuu / budjetti antaa myöten

mieluiten 46" ja siitä ylöspäin ... ja voi katsella jo 2.5 metristä ihan hyvin :D

10. core2

core2 Regular member

Trophy Points:
    46
    Totta tosiaan, olen samaa mieltä, ei tuu meinaan mitään siitä jos katselee purkkia tai taulua johon ei ole tyytyväinen, mielestäni se on joko tyhmyyttä tai sitten köyhyyttä. ;-)

Last edited: May 20, 2010
  11. jartoi

jartoi Member

Trophy Points:
    11
    Kaveri kävi tänään Gigantissa katsomassa 42 tuuman Panasonic tv LCD TV:tä ja meinas jo ostaa. Myyjä siihen heti valisti että ei missään tapauksessa pidä sitä ostaa kun on vain 50 Hz. Pitää olla ainakin 100 Hz. Samalla oli 50 HZ panasonic ja joku 100Hz muu TV auki vertailussa ja 100 oli selvästi parempi; esim liikkeessä auton rekisterinumero näkyi selvästi kun taas 50Hz:ssä se oli ihan suttua. Mistä ihmeestä tämä johtuu kun TV lähetyksen taajuushan on vain 24 Hz ?? Onko full HD lähetyksissäå tai Blue Raysssä joku isompi virkistystaajuus?

Share This Page