taas ohjelmien asentamisesta mandrakeen

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by mitäsny, Mar 31, 2005.

  1. mitäsny

    mitäsny Member

    Joined:
    Mar 19, 2005
    Messages:
    46
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    mitä merkillistä ? olen kysynyt ohjeita, saanut niitä ja noudattanut. ei auta yhtään. siis tarvitsen (ellen ole ymmärtänyt väärin) alsa-nimisen ohjelmiston, jonka avulla ehkä äänikorttini Realtek AC97 toimisi. se tuli muodossa linux_r31.zip, jonka purin, se tuli muotoon azx-022205.tar.bz2. sain neuvon purkaa sen sitten taas komennolla tar jxvf azx-022205.tar.bz2. näin kun teen, tuloksena on "virhe ei ole korjattavissa". mikä ihmeen virhe ? eikä voi edes korjata ! jos tällaisia "äänipaketteja" olisi rpm-muodossa, ne voisi kai asentaa pakettienhallinnasta, mutta ei ainakaan tätä alsaa.
     
  2. anatemus

    anatemus Regular member

    Joined:
    Mar 11, 2002
    Messages:
    472
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
  3. Jannejt

    Jannejt Moderator Staff Member

    Joined:
    Feb 10, 2005
    Messages:
    5,045
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    118
    elikkä [bold]paketti.tar.bz2[/bold]
    puretaan:
    [bold]tar xvjf paketti.tar.bz2[/bold]


    vaikkakin tuo [bold]tar jxvf paketti.tar.bz2[/bold] tuntuu kanssa toimivan...

    mutta kokeile purkaa sitä graaffisesti Arkilla.. elikkä Konquerorilla meet siihe kansioo ja oikeella extract tai pura... riippuen kielestä... jos vaikka toimis paremmi...

    toine sivu missä on paljo rpm-paketteja Mandrakee on: http://rpm.pbone.net/ (on välillä jumissa)
     
  4. mitäsny

    mitäsny Member

    Joined:
    Mar 19, 2005
    Messages:
    46
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    selvä, kokeilenpa tuosta linkistä. se tar.bz2- paketin purku antaa kaikilla komennoilla ilmoituksen korjaamattomissa olevasta virheestä ja että on viivästetty aikakatkaisu. mitähän nekin tarkoittavat ? olen sillä ark-jutulla yrittänyt purkaa, ja se antaa sivun täydeltä luetteloa alsa-tiedostoista. siis vain luettelon, ei mitään installiin viittaavaa. olisi kiva saada joillain laitepäivityksillä cd-asema ja äänikortti toimimaan, ettei tarvitsisi mennä aina windowsiin, kun tekee jotakin sen sorttista. skanneria tarvitsisin kovasti, mutta se vaatii kuulemma aina windowsin.
     
  5. Jannejt

    Jannejt Moderator Staff Member

    Joined:
    Feb 10, 2005
    Messages:
    5,045
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    118
    mullaki on AC'97 ja toimi mandrakessa, susessa ja tässä Debianissa.. FC3:ssa en kokeillu mut eiköhä toiminu... eikö missää tilanteessa kuulu mitää..

    EDIT: jos ei kuulu XMMS:ssä nii mee asetuksii (xmms) ja vaihtele siitä valikosta alsa, oss jne. ajureita ja kato millä toimii... mulla ei ac97 toiminu alsalla eka vaihoin johonki esoundii ni kuulu..
     
    Last edited: Mar 31, 2005
  6. mitäsny

    mitäsny Member

    Joined:
    Mar 19, 2005
    Messages:
    46
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    juu siis kaiuttimet toimivat, mutta mirofoni on mykkä. kysymys on siitä, että olen asentanut skypen linux-version, koska haluaisin myös linuxissa äänikeskustella kaverien kanssa (kaikilla windows xp). minä kuulen, he eivät. eli mandrake kyllä tunnistaa äänikorttini. olen kmixissä tehnyt kaikki asetukset siten, että ulostulo-mikrofonikin on maximissaan. ongelma voikin olla, että skypen kanssa mikrofoni ei toimi. mutta täytyyhän se voida jotenkin saada kuntoon, kun on tehty skypelle oikein linux-versio.
     
  7. Jannejt

    Jannejt Moderator Staff Member

    Joined:
    Feb 10, 2005
    Messages:
    5,045
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    118
    minullakin oli skype mandrakessa en vaa muista käytinkö yhtää enkä voi sanoo toimiko suoraa... uskoisin että on vaa jostai piilotetusta asetuksesta ku muute toimii...

    pitää debianissa kokeilla toimiiko tässä jos skypen asentas... vois sitte sanoo mitä mulla on säädettynä esim. kmixissä..
     
  8. juppe22

    juppe22 Active member

    Joined:
    May 27, 2002
    Messages:
    2,660
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Ei tolla noiden optionssien järjestyksellä ole mitään merkitystä, eli kyllä niiden pitäisi toimia ihan samanlailla, vaikka vaihtelisit kuinka noiden paikkoja...
     
  9. Jannejt

    Jannejt Moderator Staff Member

    Joined:
    Feb 10, 2005
    Messages:
    5,045
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    118
    huomasin sen itekin ku kokeilin... mut ku olin kirjottanut nii olkoon ei jaksanu pyyhkii ja oli siellä jotain uuttaki.. :D
     
  10. mitäsny

    mitäsny Member

    Joined:
    Mar 19, 2005
    Messages:
    46
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    sepä onkin hyvä sivu tuo RPMpbone, sain sieltä ainakin alsan asennettua. saa nähdä, auttaako. mahtaakohan mistään löytyä testiohjelmaa, jolla esim. äänilaitteita voisi testata ?- tai voi tietysti livenä esim. soittamalla jollekulle skypellä.
     

Share This Page