Mistäköhän johtuu, että takakaiuttimet kuuluvat paljon hiljempaa kuin etukaiuttimet? Vahvistimena minulla on Pioneerin VSX-416 S ja emolevy on K8N Neo4-FI Ultra. Tietokone on liitetty vahvistimeen SDPIF out koaksiaalin kautta. Vahvistimesta saa kyllä säädettyä eri kaittimille lisää/vähemmän desibelejä, mutta jos laitan etukaiuttimille minimi ja takakaiuttimille maksimi desibelit, niin äänen laatu kärsii rajusti ja bassot katoavat lähes täysin.
Kaiuttimien herkkyyksissä on isojakin eroja, joten sinänsä ei ole ihme, että eri kajarit soivat eri voimakkuudella samalla syöttöteholla. Äänenvoimakkuussäädön ei kuitenkaan pitäisi vaikuttaa bassojen määrään. Onko systeemissäsi joku subbari, jonka taso säätyy etukajareiden mukana? Tai olisiko joku/jotkut kajarit kytketty väärävaiheisesti, siis plus ja miinus -johdot vaihtaneet paikkaan niin, että eri vaiheiset bassot eri kajareista kumoavat toisiaan?
Ei ole subbaria ollenkaan, vain neljä identtistä kaiutinta. Ennen minulla oli takana erilaiset kaiuttimet ja ongelma ilmeni jo silloin eli vika ei ole ainakaan kaiuttimissa. Ja nuo plus/miinus johdot on kyllä oikein päin ku tarkistin. Voisiko vika olla tuossa SDPIF out koaksiaalissa eli se toimisi jotenkin heikosti?
Minkälaista materiaalia olet kuunnellut? Katsonut leffoja, pelannut pelejä vai kuunnellut musaa? 4 kaiuttimen järjestelmä missä kaksi on edessä pääkanavina ja kaksi takana ns. surround kaiuttimina, kuuluukin toimia niin että takakanavat ovat hiljaisemmat. Noihin surround kaiuttimiin liittyy seuraavanlainen uskomus, "takakaiuttimia ei saa kuulla, mutta ne täytyy kuulua". Noistahan toistetaan ainoastaan tilaefektejä, kaikuja yms. millä luodaan tilan tuntua ja avaruutta huoneeseen.
Hyvä pointti ISOimage:lta. Ehkä jossain "coaxial out" asetuksissa voisi, mutta itse kaapeli joko toimii tai ei, ei voi valikoitua niin, että osa biteistä tulisi läpi ja osa ei.