Näinhän tää homma varmaankin menee. Kiintolevy sanoi sopimuksen irti. Otin yhteyttä liikkeeseen josta levyn ostin,liikkeestä annettiin tuote palautuskoodi. Pistin paketin postiin,myyjän laskuun. Liikkeesä sitten tarkastettiin levy ja todettiin vialliseksi. Liike otti yhteyttä maahantuojaan, maahantuojalta jälleenmyyjä sai palautusluvan. Myyjä lähetti levyn postipakettina maahantuojalle,jossa se tarkastettiin ja todettiin vialliseksi. Maahantuoja laittoi uuden levyn postipakettina tukkuliikkeeseen. Tukkuliike laittoi levyn sitten postitoimituksena jälleenmyyjälle. Jälleenmyyjä pisti levyn postitoimituksena edelleen asiakkaalle. Mitenkähän tämänkin vielä saisi monimutkaisemmaksi. Tässätapauksessa aikaa meni 4 viikkoa ja multa meinas mennä hermot.
Niinpä, miksi ihmeessä asioiden täytyy kulkea noin pitkää tietä, jos tuote on viallinen miks ne ei heitä vaan uutta tilalle ? Itseltäni on koneesta 2 vuoden aikana hajonnut: muisti,kovo,näytönohjain,virtalähde. Siinä sitten venaillu jokaista osaa yli kuukauden ajan eli konetta oon voinu käyttää periaatteessa 1 vuoden 8 kuukautta. Hermot palaa ja aikaa kuluu.
Ei ***** just lähetin läjän osia koneesta takuupalautuksena. Toivottavasti se nyt menee vähän nopeammin entä 4 vkoa.. Kerkeää kuolla vieroitusoireisiin joita tämä läppäri paikkaa hyvin huonosti/ei ollenkaan..
Tässä olisi varmaan hyvä muistaa, että takuu on ostajan ja myyjän välinen sopimus. Myyjän viittaukset heidän tavarantoimittajiinsa ja muihin osallisiin ovat siten ostajan kannalta merkityksettömiä. Eri asia on sitten, miten tehotonta heidän toimintansa onkaan. Kuukausi taitaa kuluttaja-asiamiehen kannan mukaan olla kohtuullinen odotusaika. Niin, että jaksamisia.
Joo riittää toi pelottelu. Jimm's:iin nimittäin palauttelin niitä osia.. Pelätään parasta, toivotaan pahinta.
Kiintolevyjen osalta ei ole mitään syytä hoitaa takuuasioita noin vaikeasti. kaikilla isoilla kiintolevy valmistajilla on oma takuuvaihto palvelu. Ilmoitat vain netissä valmistajan takuupalvelun sivulla kiintolevyn sarjanumeron ja omat tiedot ja lähetät levyn postissa valmistajalle ja he lähettävät uuden levyn tilalle. Seagatella ja Western Digitalilla on mahdollista tehdä vaihto myös toisin päin antamalla luottokortti numeron vakuudeksi he lähettävät uuden levyn postissa ja asiakkaalla on kaksi viikkoa aikaa palauttaa rikkinäinen levy.
Aba120:n esimerkissä tuntui siltä, että kauppias oli tuhran pihi. Ainakin itselle tuli sellainen olo, että liikken piti varmistaa kaikin mahdollisin konstein se, että se todellakin oli rikkinäinen. Itselläni meni 2 gigan miniSD rikki heti, kun se oli ollut kännykässä peräti 10 minuuttia. Eikun soitto myymälään ja sanoivat että testaavat siellä. Ajetaan sitten takaisin myymälään (onneksi ei kaukana) ja sitten jonotetaan viitisen minuttia. Sitten annetaan se muistikortti ja myyjä selittelee jotain ja sanoo, että alustaa ja katsotaan, toimiiko silloin. Itse kyllä olin kokeillut useasti alustaa sen, mutta kone jumittui turhan useasti eikä koskaan tehnyt tehtäväänsä loppuun. Noh, niin kävi kaupan "sedälle". Noh, eikun koko kone käyntiin ja sitten sitä aikaa taas kuluu mukavasti. Vartin odottelun jälkeen myyjäkin suostuu myöntämään, että viallinen on ja heivaa koko roskan roskakoriin. Kummallista, sanon minä. Onneksi painui takaisin takakoppiin ja haki sieltä (Alkuksi ostamani oli Kingston) SanDiskin 2 gigan kortin. Kiitin ja sanoin "näkyy" ja juoksin kauhusta kankeana pois. Sain kyllä takaisin, mutta eikai tyhjän muistikortin täysalustus kestä varttia? Mitä muita se yritti koettaa. Toki tämä kertomukseni oli paljon lyhyempi Aba120:n kokemiin aikoihin, mutta myyjien näköjään pitää kokeilla kaikkia konsteja, jotta rikkinäinen laite saataisiin jotenkin eduksi myymälle. Etsitään kovalla vaivalla vika, mikä voisi olla käyttäjän aiheuttama ja syyttämään. Tulee mukavat tulot myyjälle. Tai jos ei löydy, niin sitten heivataan monen pisteen kautta valmistajille ja kiukutellaan parikymmentä päivää. Joo kiitos vaan Herra Myyrä ja Neiti Takku-Hoitaja, oppikaa arvostaan asiakkaita ENEMMÄN. Ja toki se Master Cheaf voisi ajatella niitä asiakkaitaan enemmän kuin rahavirtojaan. (Teksti ei koske läheskään myyjiä, mutta jotain 80% minulle myyjistä ovat olleet äskeisin kuvauksen kaltaisia).
Useasti siis käytäntö on niin, että viallinen tuote tarkistetaan myyjäliikkeesä. Sieltä se lähtee tukkurille, joka lähettää korvaavan tuotteen liikkeeseen. Toisinaan taas käy niin, että esim Antec:in tuotteiden kanssa.. viallinen tavara lähtee suoraan valmistajalle ja sieltä odotellaan korvausta. Saattaa mennä todella pitkiä aikoja. Itselläni on viimeisen vuoden aikana hajonnut 1 näytönohjain. 3 kiintolevyä. 1 virtalähde. Näyttis lähti tukkurille, sieltä tuli uusi parempi 2viikossa. kiintolevyt sain samantien vaihdettua uusiin liikkeessä! (samsung) tosin yksi niistäkin lähti tukkurille (valmistajalle) koska olin kadottanut kuitin, mutta silti myyjäliike sen käsitteli ja korvaava tuote tuli 2 viikossa. Hajonnut poweri oli antec, eli odotusaikaa oli luvassa, mutta onnistuin sopimaan liikkeen kanssa välirahasta uuteen eri merkkiseen poweriin, eli senkin sain samantien vaihdettua. Riippuu paljon missä asioi. Pelivaraa liikkeillä on aina! Aina kannattaa yrittää sopia. Pärstäkertoimessa tuntuu olevan merkitystä Kuinka vanha rikkoontunut tuote on ollut? alle 6kk niin luulis antavan suoraan hyllystä uuden tilalle (virheolettama) Tälläisia omia kokemuksia.