Tarkkaan ottaen aspect ratioista...

Discussion in 'Digivideo-ongelmat ja -keskustelu' started by naamio, Jan 26, 2003.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. naamio

naamio Guest

Aika palautella mieliin DVD rippausta pitkän tauon jälkeen. Tämmöstä pähkäilin, että mites noi AR:t toimii kun 16:9 TV on se 1,78:1 ja leffoissahan voi olla melkein mitä tahansa (1,78 , 1,85, 2,35 tai vaikka 2,5). Jos elokuva on kuvattu 1,85:1, niin takeekö pyöritin pienen venytyksen jotta se on sitten toi 1,78? Tälläinen Kiinasta tuotu DVD (NTSC) ei sisällä kuvassa mustaa raitaa ylhäällä ja alhaalla (DVD2AVI:ssa). Rippauksessa tuli semmonen homma esiin että pitäskö tämä resizata 1,85:1 vai 1,78:1. Amazon.com sanoo että pitäis olla "Widescreen anamorphic - 1.85:1", mut vts_01_INFO.txt (tekeeköhän ton ny sitten smartripper) sanoo että Aspect ratio: 16:9 ja TV system: pan-scan. Meinaako tämä nyt sitä että pikku kiinalainen on kussu tän homman jotenkin? Kyllä kait toi kuva on anamorfinen kun ainakin Zoomplayer näyttää sen leveenä kun laittaa source aspect ratio.

Ps. Jos tässä on jotain todella idioottimaisia kysymyksiä, niin pahoittelen. Pää on tosi jäässä...taas

2. Adder_78

Adder_78 Guest

3. naamio

naamio Guest

Lueskelin ton läpi (oon kyllä ennenkin lueskellu). En kylläkään löytäny infoa tosta onkelmastani, eli pitäskö toi resizata 1.85 vai 1.78 suhteeseen.

[EDIT] Humm... löysin googlen uutisryhmistä että 1.85:1 elokuvat pan&scannataan sopimaan 1.78:1 (16:9) televisioihin sen sijaan että lisättäisiin hieman mustaa ylös ja alas. Tarkoittaako tämä sitä että elokuvani on ollut 1.85:1, mutta siitä on leikattu hieman kuvaa sivuilta jotta se on 1.78:1? Eli minun pitää tehdä resize 1.78:1? Joltain prolta vain kuittaus tähän plz.

Last edited by a moderator: Jan 26, 2003
  4. Adder_78

Adder_78 Guest

mitä olet siitä tekemässä? Jos teet DivX:ää niin käytä Gordian Knottia niin et voi mokata kuvasuhteen kanssa...

Jos taas teet DVD-R leffaa niin ei tuota tarvitse resizata mihinkään suuntaan, vaan pitää alkuperäinen sellaisenaan...

Zzzzzzzz

5. naamio

naamio Guest

Siis divxää teen. Tossa edellisen viestini editissä on tosiaan yks vastaus, johon tarvisin vaan jonkun ammattilaisen kuittauksen että asia on näin. Sitten olen tyytyväinen.

Niin ja en sinänsä ole "mokaamassa" kuvasuhteen kanssa. Meinasin sitä että jos DVD soittimet "mokaavat" 1.85 kuvasuhteen 1.78:iin, niin voisin olla viksumpi ja laittaa sen oikeaan 1.85.

6. Adder_78

Adder_78 Guest

laita kuvasuhteeksi sama kuin alkuperäisessä... jos menet tekemään muutoksia alkuperäiseen kuvasuhteeseen niin se menee pieleen... se että dvd-soittimet osaavat venyttää kuvaa ei liity siihen miten koodaat sen leffan... ne venyttävät kyllä kuvaa niin ettei mustia palkkeja synny mutta samalla menetetään kuvapinta-alaa mikä ei ole hyvä asia...

Zzzzzzzz

7. naamio

naamio Guest

Siiiiiis...Tuota luitkohan tuota minun edittiäni? Olen siis selvillä että jos menen muuttelemaan AR:ää niin se menee ketuilleen, luonnollisesti. Tiedustelin vain 1.85:1 ja 1.78:1 ratioiden käyttäytymistä. Pyrin tässä viestiketjussa selvittämään sitä että miten 1.85:1 (_EI_ 16:9) elokuva käsitellään, että se sopii 1.78:1 (16:9) televisioon. Kuvittelin että DVD-soitin venyttää sitä hieman, mutta tuo uutisryhmistä nappaamani tieto viittaa siihen, että näin ei tapahdu, vaan elokuvasta on jo leikattu osa pois. _JOS_ asia on näin, niin silloin minun pitää resizata 1.78:1:een. Jos sinulla, adder, tai jollakin muulla on asiasta tietoa, niin kertokaa ihmeessä.

8. Adder_78

Adder_78 Guest

juuh luin edittisi... se ei hirveästi selventänyt asiaa ;o)

mutta omasta mielestä tuo 1.85:1(17:9) on letterboxattu mutta niitä mustia laatikoita ei näy 16:9 telkkarissa ollenkaan tai hyvin vähän... jos taas katsoo leffaa tavallisesta 4:3 telkarista niin boxit näkyy...

1.78:1(16:9) taas on aidosti anamorphinen jolloin siitä ei näy mustia palkkeja 16:9 telkkareissa... mutta ne palkit näkyy tavallisessa 4:3 telkussa...

Zzzzzzzz

9. Adder_78

Adder_78 Guest

10. naamio

naamio Guest

Eiköhän tämä riitä aiheesta. Omassa rojektissani ei näy ollenkaan mustia raitoja joten se ilmeisesti on pan&scannattu. Jotkut leffat on luultavasti letterboksattu pikkusen (mikä on sinänsä paljon viksumpaa koska ei menetetä kuvaa). Kiitos keskustelusta =))

Thread Status:
Not open for further replies.

Share This Page