Ku mä ostan Subin (X-Plöd "12" 1200w)nii miten lasketaa se kotelon tilavuus et kuinka moni litranen sen kotelon tilavuus pitäs olla ????
Juu eli 30 litrai pönttö mut ny tuli uus ongelma mä en tajuu miten se lasketaa sillee et paljon on esim kanta 22cm korkeus 33cm et eiks joku osais laskee sitä juttuu...
no jos oletetaan että sulla on 33cm se alareunan syvyys ja 20cm se yläreunansyvyys ja kopan leveys on vaikka 30 ja korkeus sama 30 niin lasket ensin sen ns. täyden neliän tilavuuden eli 33cm - 20cm = 13cm ja näin olen 33cm - 13cm on 20cm se on sen täyden neliän syvyys. ja tilavuushan lasketaan 20cm(syvyys)*30cm(korkeus)*30cm(leveys) = 18000neliösenttiä eli 18 litraa.. sitten tuohon lisätään vielä se puolikas neliö eli se vino osuus kopasta.. ja sen tilavuus lasketaan seuraavan laisesti. syvyys on sen 13cm alareunasta ja 0cm ylhäälät.. ja kerkeus & leveys samat 30cm eli 13cm(syvyys)*30cm(leveys)*30cm(korkeus)/2 = 5850neliäsenttiä eli 5,85 litraa.. tuo jako kahdella tapahtuu sen takia koska alareuna siitä kolmiosta on 13cm ja yleruna 0cm... saman asian olisi ajanut jos olisi luvun 13 tilalle pistänyt puolet siitä ja jättänyt jakamatta 2 tuossa lopussa.. mutta koko kopan tilavuus nyt kuitenkin on tuo 5,85L + 18L = 23,85L Aika hankalasti selitetty koko juttu ja meinasin piirtää kuvan vielä helpottamaan, mutta ei jaksanut alkaa.. toivottavasti tästä oli jotain apua..
Käyppä subin valmistajan sivuilla ja katso sieltä parametrit subille..Ja sitten vain lasket parametrien mukaan subille sopivan kotelon..Toki kotelon koko riippuu siitä onko se suljettu,refleksi,freeair tai joku muu vast.
Mä taidan olla tyhmä mä en tajuu noist jutuist mitää muutaku et 30 litrai pönttö... nyt pitäs osata laskee et paljo on kanta cm*korkus cm jne... jos joku vois laskee ni täs on vähä tietoo... Sony uutuus, näyttävä 12" subwoofer, tehonkesto mahtavat 1200Wattia !!!. Viisikulmainen polypropyleenikartio, 4-kerroksinen, suorakulmaisesta johtimesta käämitty puhekela. Puhekelassa lämmönkestävä alumiinirunko. Liikettä vakauttava kumireunus. Erikoispinnoitettu keskitin. Nopea vaste ja ilmiömäinen tehonkesto antavat hyvät lähtökohdat jykevälle bassotoistolle. Erikoisvalmisteinen elementin kumireunus vähentää säröä ja nerokkaasti toteutetulla puhekelalla on parempi magneettinen energia, mikä parantaa matalimpien äänien toistoa. Kotelosuositukset: 28litraa suljettu, 44.7litraa refleksi, putken halkaisija 7.6cm, pituus 20.3cm, viritystaajuus 30.11Hz. Parametrit: Impedanssi 4ohmia, Fs(Hz) 26.4, Qts 0.42, VAS 55.5L, Xmax 7.5mm. Kaiuttimen upotussyvyys 161mm, asennusreijän halkaisija 277mm (ihan tavallinen pyöreä aukko!), kokonaishalkaisija 328mm ... mikäköhä ois paras kotelo esim. umpi , reflexi , bandbass jne ??? ...
Lataa itsellesi WinISD -ohjelma osoitteesta: http://www.linearteam.dk/ ja valitse valmiista profiileista oma subbarimallisi tai jos sitä ei ole, syötä tarvittavat arvot. Ohjelma laskee optimikotelon ja antaa valinnan mukaan joko optimit kotelon ulko- tai sisämitat valmiiksi. Voit myös valita teetkö suljetun (closed) vai avonaisen (vented) kotelon. (Lisäksi elementtien määrä ja asettelu on myös valittavissa.) Litramäärät eivät ole ehkä kuitenkaan se kaikkein tärkein mittari, vaan varsinkin autokäytössä kannattaa etsiä kompromissi litrojen ja käytettävissä olevan tilan suhteen.
Joo.. eipä paljon toi auta meitä sun jeesaamisessa.. jos vaikka pistäisit kysymyksiä mitä et tajuu tms.. voitas ehkä auttaa.. ei ne niin kamalan vaikeita ole..
Joopa joo. Kait noita juttuja vois vaik koulus matikan maikaltaskin kysellä, et miten tilavuus lasketaan ja miten saat sivujen mitat.....vai?