Eli minulle on eilen näytetty hyvä paketti ja olen hieman muokannut sitä budjettia silmällä pitäen. 1. Onko seuraavassa jotain hämminkiä? Huomattavia pullonkauloja tms.? 2. Ja pärjäisikö Cooler Master HAF 922:lla? 3. Ja onko suuri miinus jos jättää SSD:n pois? Kone on hardcore -pelikäyttöön (kaikki mahdolliset uudet pelit kaikin tavoin parhailla grafiikoilla, resoluutioilla ja AA:lla) ja tulevaisuudessa aion kellottaa. Kiitos! Ostoskorisi sisältö: Kpl Hinta Nimi ================================================================= 1 177,90 Cooler Master HAF X 1 127,80 ASRock Z68 Extreme3 Gen3, Z68 1 208,00 Intel Core i5-2500K, 4 x 3.30GHz, 95W, boxed 1 68,90 Corsair Vengeance DIMM Kit 8GB PC3-12800U CL8-8-8-24 (DDR3-1600), musta 1 119,80 Seagate Barracuda 7200.12 1000GB, SATA 6Gb/s 1 89,80 Super Flower Golden Green Pro 650W 1 54,90 Samsung SH-B123L BD-ROM, DVD-RW 1 32,50 Arctic Cooling Freezer 13 Pro CO 1 295,00 Gigabyte GeForce GTX 560 Ti 448 Cores 1 154,90 Mushkin Enhanced Chronos 120GB, 2.5", SATA 6Gb/s 1 28,80 TP-LINK TL-WN951N, 300Mbps, PCI 1 104,80 Windows 7 Home Premium 64bit SP1 FI OEM ================================================================= Yhteishinta: 1463,10e
Mushkinissa on synkronoimaton NAND, joten sen vaihtaisin synkronoituun (SF-2282 Toggle NAND, esim. Vertex3 ja Kingston HyperX) Nopeusero on huomattava. Älä jätä SSD:tä pois! WLAN-kortti on yksitaajuuksinen, mutta eipä ne kaksitaajuiset 5 GHz:n laitteet tunnu seiniä läpäisevän kunnolla, joten menköön. Hienon 448 cuda cores 560 ti:n saa lähes pari kymppiä halvemmallakin Jimssiltä. Kortti riittää kaikkiin peleihin korkeimmillakin asetuksilla. Prossujäähyn ehkä vaihtaisin vaikkapa Mugen 3:een tai Silver Arrow´hun, mutta ei tuossakaan varmaan isoa vikaa ole. Kovoja varmaan alkaa saada jo halvemmallakin, jostain. Hieno kone ja loistava kotelo! Näillä huomautuksilla.
RatCon on auttanut minua osien valinnassa loistavasti, kiitos! Nyt vielä tarkistelemaan hintoja ja sitten paketti tulemaan. Ja päädyin muuten Viewsonic VX2453 23.6'' 16:9 HDMI LED - näyttöön, hintaa 206e koneboxista. Kiitos myös Robustukselle! Nyt olo on jo melko varma tilauksen suhteen
830 on hyvä SSD ja Samsungin oma ohjain muistuttaa hyvin paljon Sandforce 2282:ta. Mulla on vain itsellä Vertex3 ja voin todeta kokemuksesta, että se on sairaan nopea. Täällä on vertailtu synkattujen ja ei-synkattujen SSD:n tuloksia. Näistä tajuaa helposti sen, miksei Agility3 esimerkiksi ole kummoinenkaan SSD, kun taas Vertex3 on. http://www.hardocp.com/article/2011/08/07/nand_flash_faces_off_synchronous_vs_asynchronous/1
Joissain kohdissa taas Samsung on Vertexiä nopeampi: http://muropaketti.com/artikkelit/muistit-ja-tallennus/uudet-ssd-asemat-talvi-2011,7
Tosiaan SSD:ksi Samsung 830, muisteiksi 8GB Vengeance Low Profile joiden kanssa Silver Arrow prossujäähyksi mahtuu. SilentRigista saa 120e myös 1Tb Samsung F3 mutta eipä niitä terasia alle sen Suomesta taida löytyä?
Tilasin tuon listassani olevan muistin, koska se on CL8. Low profile on CL9 ja hinnassa ei ollut merkittävää eroa, joten päädyin CL8:aan. Vasta nyt luin vertailun missä kerrotaan CL9:n olevan parempi pelaamiseen outoa, koska CL8 oli kalliimpi... Samsungin ssd: n suorituskykyyn olen tyytyväinen RatConin postaaman vertailun perusteella. Prossujäähyksi valitsin sen mugen 3. Ostan sitten paremman kun alan kellottelemaan! Muistitesti on tuolla: http://www. anandtech.com/show/4503/sandy-bridge-memory-scaling-choosing-the-best-ddr3/6 Ottakaa välilyönnit pois. En ymmärrä luvuista paljoakaan, mutta kertokaa te pärjääkö CL8:lla isojen poikien peleissä!
Usko pois, että noilla latensseilla ei ole suurta merkitystä näissä peleissä. Itse kyllä otan mielelläni korkeammat megahertsit ja pienemmät latenssit, vaikka todellista merkitystä niillä on vain heille, joiden harrastuksen päämielenkiinto kohdistuu benchmarkkaamiseen eli pääasia on saada kaikista testiohjelmista mahdollisimman korkeat pisteet. Silloin yksikin piste voi merkitä pahimman kilpakumppanin nujertamista, mutta meikäläinenhän ei siihen porukkaan kuulu eikä ole varaakaan moiseen.
Ok, kiitos mielenrauhasta! Pystytkö kertomaan vielä miten paljon meikäläisen vehkeillä pystyy mitäkin komponentteja kellottamaan? Käsittääkseni prossua, näyttistä ja muistia voi kellottaa? Eli i5 2500k 3,3MHz, gtx 560 ti 448 versio, corsair vengance 1600 cl8 ja lämpötiloista pitää huolta HAF X ja se Mugen 3!
2500k kellottuu hienosti yli 4 gigahertzin. Itse pidän 2600k:n arkikelloina 4,5GHZ:ä enkä näe syytä, miksei 2500k:lla voisi pystyä samaan, ainakin 4,3:een. VCore ei saisi nousta liian korkeaksi. Arkikellot ovat niitä arvoja, joita voi huoletta käyttää kulloisellakin kokoonpanolla sen kummemmin konetta vahtimatta, korkeammallekin pääsee, jos haluaa kokeilla rajojaan. 560 ti 448 on ilmeisesti täysin kellottamaton kortti, kaikki markkinoilla olevat ovat siis referenssikelloilla liikenteessä ja kellotusvaraa on rutkasti ainakin tuonne 1000MHZ:n tuntumaan. Se on siis todella hieno ja kaivattu lisä tähän NVIDIA:n palettiin. Muistia en lähtisi räpälöimään, koska siitä ei ole mainittavaa hyötyä.
Ok! Kellotan prossun sinne 4,3 ja tarkkailen lämpötiloja. Ja näyttistä voi kellottaa n. 2,5-kertaiseksi 3800MHz -> 10000MHz. Kuullostaa siltä ettei tarvitse muutamaan vuoteen ostella muuta kuin jäähdyttimiä tai tuulettimia on se ihanaa kun on 1. kertaa elämässä edes vähän tehoja. Pelasin vastikään Portal 2:n läpi mun Acerin läppärillä n.18" näytöllä, 640x480 (vai oliko peräti 800x600) in-window ja kaikki asetukset low... On muutoksen aika.
Tarkoitin GPU:n kellotaajuutta tuolla 1000MHz:llä, (näyttiksen) muistin kellotaajuuden yläraja lienee jossain 4400MHz:ssä. Kannattaa malttaen niitä arvoja nostella, ettei hyvä kortti kärvähdä heti alkuunsa.
Oho, täytynee hankkia silmälasit kun ei näe nollia! Ihmettelinkin hieman 2,5- kertaista taajuutta lienee parasta kellottaa vasta, kun tarvitsee lisää tehoja, niin säilyy komponentit ehjinä pidempään. Stockina varmaan pärjää jonkun aikaa...