tarvitsen neuvoja linuxista ja vähän ohjeita...

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by alfa206, Jun 12, 2009.

  1. alfa206

    alfa206 Member

    Joined:
    May 7, 2007
    Messages:
    54
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    mä asennsin ubuntu 9.04 64bit konelle, mutta en osa muutta kuvapistettä ubuntu 9.04:lla. Haluaisin saada näytön kuvan 1680 x 1050, koska mulla vistalla on 1680 x 1050 niin.

    Ja haluaisin myös tiedä miten mä saan sen windowsin käynistää linuxilla... Kyllä mä tiedän että käytyy täyttä
    Grub:ia tai Liloa, mutta silti en ymmärrä miten se toimii.

    Voisitko joku antaa ohjeita minulle?
     
  2. tumii

    tumii Member

    Joined:
    May 23, 2009
    Messages:
    62
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Työkalut -> Ylläpito -> Näyttö (tuollakohan se oli, ylläpito tai asetukset, en muista), tuolta voi vaihdella resoluutiota.

    Jos ei ole tuolla sopivaa, itselläni ainakin korjaantui ongelma asentamalla näytönohjaimen ajurit. Mikä näytönohjain?

    Ja googlehan voi auttaa.

    Tuota "windowsin käynnistämistä linuxilla" kysymystä en tajua lainkaan. Selitäs mikä ongelma on tarkemmin, koska ei tuosta saa oikein selvää.
     
  3. Cavemann

    Cavemann Member

    Joined:
    Dec 10, 2008
    Messages:
    56
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Windowsin saat käynnistymään linuxilla muokkaamalla GRUB:in Boottitedostoa.

    Elikkäs aseta BIOS:ssissa ensisijaiseks boottilaitteeks linuxin HDD ja sitten mene linuxiin.
    Avaa pääte (terminal) löytyy sovellukset -> apuohjelmat

    Kirjota sinne komento:

    sudo gedit /boot/grub/menu.lst

    Sitten se avaa sulle tekstitiedoston, lisää tämä teksti ihan loppuun:

    title Windows Vista
    root (hdx,x)
    makeactive
    chainloader +1

    Kun tuo on siellä lopussa, vihda tohon (hdx,x):n paikalle sen partitionin "osote" jossa tuo vista luuraa. Esim (hd0,1), tai mikä se nyt sinulla sattuu olemaankaan. Ja lisää title ja root -tekstien jälkeen TAB:illa pidempi väli.

    Sitten tallenna muutokset ja reboottaa. Sitten GRUB-menun tullessa esiin, vaoi escia painamalla, kumman käyttiksen se lataa.
     
  4. BforeDusk

    BforeDusk Senior member

    Joined:
    Sep 15, 2006
    Messages:
    6,570
    Likes Received:
    7
    Trophy Points:
    118
    Voit vaikka tästä ohjeesta katsoa mallia kuvista 82, 89 ja 90, miten se työpöydällä näkyvä sda1 on grubissa (hd0,0) ja sdb1 on (hd1,0).
    Eli numerointi on vähän toisin, kuin linuxin käydessä kirjain+numero.

    Ja vanhempi Puppy tuossa ohjeessa (ehkä vanhemmasta kerenelistä johtuen) ide kovo oli työpöydällä hda1, hda5, ne winukka osiot. Ei vaikuta grubiin.
     

Share This Page