Tarvitsenko UV-vastavalosuojaa?

Discussion in 'Digikamera ja valokuvaus -keskustelualue' started by lateksi1, Sep 19, 2008.

1. lateksi1

lateksi1 Regular member

Trophy Points:
    26
    Eli olen menossa ostamaan canon EOS450D-järjestelmäkameraa, tarvitsenko jotain vastavalosuojia tai vastaavia? Riittääkö pelkkä kitti+Laukku+muistikortti?

2. Quiote

Quiote Moderator Staff Member

Trophy Points:
    46
    Uv-suodin on tuon lisäksi järkevä hommata. Vastavalosuojat tulee objektiivien mukana.

3. lateksi1

lateksi1 Regular member

Trophy Points:
    26
    vastavalosuoja ei kyllä tullut objektiivin mukana, verkkokaupan myyjä ei kuitenkaan pitänyt sitä tarpeellisen lisävarusteena noin lyhyelle putkelle.

4. Quiote

Trophy Points:
    46
    Outoa :S Canon ei näköjään jaa noita suojia noiden 'halvimpien' putkien kanssa.
    En nyt itse heti ymmärrä, mitä merkitystä on putken pituudella aurinkoa vasten kuvatessa.

5. hentriz

hentriz Guest

Yksi kysymys vielä, kannattaako se vastavalosuoja pitää siinä kokoajan, eikö ole turha aina vähän välillä ottaa pois :)

6. Quiote

Trophy Points:
    46
    No voihan sitä kokoajankin siinä pitää, mutta joskus siitä saattaa olla harmia salamaa käytettäessä (vastavalosuojan varjo kuvan alaosassa). Itse saan pidettyä kuljetuksen aikanakin suojaa vain isommassa kamerarepussa, pienemmässä laukussa se sopii kameraan vain toisinpäin. Sen veivaamisesta pois ja paikalleen on myös harmia, itse olen saanut vuoden käytön jälkeen vastavalosuojasta niin löysän että odotan kokoajan päivää jolloin se tippuu pois ja pitää alkaa kehitellä virityksiä sen "tiukentamiseksi" :p

7. hentriz

hentriz Guest

Niin, tosiaan varmaan sitä pitäisi ottaa pois kuljetuksen ajaksi... Hakusessa ei ole mitään iso reppua :)
    Tosiaan, jos (ulkoisella) salamalla heijastaa valon katon kautta, tuleeko silti varjo?

8. Quiote

Trophy Points:
    46
    Itse olen törmännyt tuohon vain rungon omaa salamaa käytettäessä. Sitä kun käyttää salamana niin suojan yläosa on suoraan salamavalon tiellä.

Share This Page