Terve, olen tuossa viime aikoina huomannut että tuota pölyä tuntuu kertyvän tuonne koteloon aika nopeasti ja jotainhan tuolle olisi tehtävä. En kuitenkaan kehtaisi päätä varten ruveta tilaamaan pölynsuodattimia, kun postikuluissa tulee puolet lisää hintaa. Siksi pähkäilinkin, että voisiko pölynsuodattimen värkätä jostain vaihtoehtoisesta materiaalista. Onko hyvin tiheä hyttysverkko mistään kotoisin? Apua/Ideoita!
Sukkahousu on aika hyvää materiaalia. Jonkin näköinen erillinen suodatin kannattaa tehdä, koska sitä pölyä tosiaan kertyy suodattimeen ja tuuletusteho pienenee.
Löysin tuolta jonkinnäköisen vaatekappaleen mikä vaikuttaisi hyvältä. Pitäskö sitä yrittää liimata puulastut sen vaatekappaleen reunoihin, että sitten liiman kuivuttua poraan sopivat reiät ja ujutan paikoilleen. Vai onko parempia ideoita?
Kelailin tässä jonkinlaista kiskosysteemiä, niin että tuulettimessa olisi ruuvit paikoillaan, mutta tuulettmien ja kantojen välissä olisi pölysuodatinkehikon verran tilaa. Kehikkoon, joka on hyvä varmaan tehdä puusta tai ehkä vielä paremmin pleksistä/muusta muovista, tekisi kiskokolot, jolloin koko kehikon voisi liuttaa paikoilleen ja pois. Työkaluvapaa asennus on aina rock Edit: Tietty vähän tapauskohtaista, että miten tuuletin pysyy paikoillaan, jos kaikki neljä ruuvia ovat "löysässä". Voihan kiskotapit tietysti tehdä erikseen tai vain esim. kahdesta ruuvista, toiset kaksi pitää kireällä.
Itse olen käyttänyt pölynimureissa käytettävää pölynsuodatinkangasta, muutamalla eurolla saa arkin josta voi leikata sopivia kappaleita. Tavaraa löytyy jokaisesta marketista & kodinkonepuodista.
Itselläni on edelleen 5mm vaahtomuovi arkista leikatut pölysuodattimet(mustat) Joku väittää et estää ilmavirtausta mut ei pidä paikkaansa. Toimii hienosti ja maksoi 8e neliö. Tuo 5mm on niin ohut et ei ole mikään patja vaan hyvin huokoinen ja sitoo pölyn hyvin. Mielestäni helppo asentaa kun on aika jämäkkää ja pysyy hyvin kotelon ritilöissä. Valoa vasten katsottuna vaahtomuovista/suodattimesta näkyy hyvin läpi.