Olis tarkoitus rakentaa toimistokäyttöön nopea, hiljainen ja viileä tehomylly äidille. Koneeseen tulee kaksi näyttöä, joten pelkällä intergroidulla näyttiksellä ei varmaan voi rakentaa, mutta tuskin myöskään kannattaa käyttää 500 euroa ohjaimeen. Windows täytyy ostaa ja kasaan koneen itse. Onko Win7 vai Win8 parempi uuteen myllyyn? Win7 olis ainaki helpompi käyttäjälle. Koneeseen tarvitaan: - 256GB SSD (jos sellaset on vielä kohtuuhintasia, halvimmat näytti olevan 160€) - 1-2TB HDD - Helposti käytettävät USB paikat boksiin (Fractal Design Define R4 toiminut itellä hyvin, mutta on aika iso) - Tehokas prossu + iso jäähdytin, ettei tuuletin pyöri täysillä koko ajan - Näytönohjain, johon saa ne kaksi näyttöä kiinni Googlailin vähän hintoja, mutta en vielä kasannut ite mitään. Boksin koko on vaikea valinta. Pieni boksi olis bonusta, mutta sinne ei vissiin mahdu isoa prossujäähyä niin taitaa pitää kovempaa meteliä kone sellaisella? Onko kellään mitään hyvää näkemystä mistä kannattais alottaa?
Ei näyttöjen määrä vaikuta, vain resoluutiot. Ja se että yhistetäänkö ne 2 näyttöö "yhdeksi"? Vai 2 erillisellä työpöydällä olevaa?
Siis emolevyssä ei taida olla (?) kahta paikka laittaa kahta HDMI/DVI-kaapelia kiinni. Kaksi 1920x1080 24" näyttöä siihen tulee kiinni. Eli siis laajennettu työpöytä on käyttötarkoitus. Onko noi uudet AMD:n prossut viileitä? Viimeisin AMD (Phenom X6 1055T tai jotain) mikä oli kuumeni stockkina 67 asteeseen ja lämmitti koko huoneen kesällä. Nykyisessä omassa koneessa ollut Intel Core i5 ei kuumene täydessä kuormassakaa edes lähelle 50 astetta.
Emossa on HDMI JA DVI paikat. Molempia 1. Tossa lämmöt Intelin vakiocoolerilla Intel Haswell on nykysin kuumin prossu koska Intel pisti roskaa prossun ja heatspreaderin väliin. i5 ja 1055T lämmöntuottoerolla ei lämmitetä kovin isoo huonetta.
ja se on pakko sanoa että on se jäähykin hemmetin ruipelo, tuli eilen katottua kun yks koululla alkoi kasaamaan koetta 4670K:lla, ja se jäähy... ei jumalauta... se siili oli melkein yhtä paksu kuin se tuuletin... 775 kannassa se oli sentään 2-3x åpaksumpi mitä se tuuletin... et en yhtään ihmettele myöskään et miks vakiojäähyllä ei tee mitään...
Noi on ilmeisesti vakiojäähyllä noi prossut. Mulla on siinä i5:ssa (3570k) iso siili päällä ja stockina prime95:lla lämmöt nousee 45-46. Ja siis vastaavalla jäähdyttimellä Phenom X6 1055T nousi 67. Voi toki olla tahnat oli failannu sen Phenomin asennuksessa tai että se oli ylikellotettu valmiiksi. Kyllä jos se puhaltaa yli 60 asteista ilmaa ulos jatkuvalla syötölllä, niin ihan hyväkokosen työhuoneen lämmittää. Verrattua siis siihen, että nykyinen kone puhalta about samalla nopeudella yli 40 asteista ilmaa. Mitenkä hyvin toi prossu integroitu näytönohjain riittää siinä tapauksessa, jos sillä koneella haluaa sit pyörittää jotai vähä graafisesti raskaampaa ku wordia? Esim. jotain 2010 jälkeen tehtyä peliä? (Huom. Tämä on koneen ainoastaan teoreettinen/marginaalinen käyttötarkoitus)
Joo ja siis sen mun oman koneen i5:ssa on vielä iso custom cooleri. Luin vähän reviewejä tosta AMD A8 6600K ja se on selvästi hyvä budjettiprossu, koska teho/hinta-suhde. En kuitenkaan näe että tuossa indeksissa on otettu huomioon sitä vaivaa, mikä menee uuden koneen kasaamiseen. AMD A8:sta loppuu teho aikaisemmin kuin jostain vähän enemmän high-end prossusta. Eli menee enemmän työtunteja uuden koneen ettimiseen ja kasaamiseen. Ja sillon se hintaero jää aika pieneksi. Tämän sivun: http://www.cpu-world.com/benchmarks/AMD/A8-6600K.html Vertailussa: http://www.cpu-world.com/Compare/366/AMD_A8-Series_A8-6600K_vs_Intel_Core_i5_i5-3570.html Sanotaan, että toi mun nykyisen yli vuoden vanhan koneen Core i5 3570k suoritin suorittaa 46% tehokkaammin, vie vähemmän sähköä ja tuottaa vähemmän lämpöä.
Itse odottaisin että Kaverit saapuu kauppoihin: http://muropaketti.com/jattimainen-kuvavuoto-amdn-kaveri-apu-piireista
Käsittääkseni lämmöntuotolla ja lämmöllä on eroa... Kyllähän nämä ovat tehokkaita/vähävirtaisia prossuja ja olisihan se kiva, että tästä vanhemmastakin i7 2600K mallista joskus prossun käyttö kävisi edes 70%, mutta hyvä kun pääsee edes 40%...
Loppuu teho missä? 5 vuotta vanha prossu pyörittää about mitä tahansa toimistosoftaa ilman ongelmia. Suorittaa missä? Toimistosoftissa et huomaa mitään eroo. Benchmarkit ja käytäntö on eri asioita. Aikasemmin single coret hakkas dual coreja benchmarkeissa. Käytännössä ei tarvinnu kysyä kumpi on nopeempi. Intel pistää aina TDP:t alakanttiin, AMD yläkanttiin. Intelin prossu voi tuottaa yli TPD verran lämpöö, AMD prossu ei. Joku 20W ero lämmöntuotossa tarkottaa 20W lisälämmitystä. Ei sillä paljoo huonetta kuumenneta.
Näimpä, minä en saanut lämmitettyä huonettani vaikka: -minulla oli xfx550W poweri aikalailla max rasituksella -radeon 6990 vakiojäähyllä -radeon 6970 vakiojäähyllä -x6 phenomi *lämmittämässä* huonetta ettäs juuh, ei noilla eroilla kyllä huonetta lämmitellä/muuteta lämmityksen määrää konkreettisesti
Pyörittää toki, mutta kuinka nopeasti? Mulla on referenssinä tällä hetkellä siellä oleva läppäri, jossa formatoinnin jälkeelkin selain avaa itseään melkein 3 sekuntia. En halua tarjota lähellekkään sellaista käyttökokemusta edes 3 vuoden päästä niin siksi tässä mietin, että kannattaisko kerralla laittaa siihen enemmän vääntöä ja saisiko sillä jotain lisää? Ehkäpä SSD:n puute on sitten se isoin pullonkaula sielä nykyään. Kannattaako odottaa esim., että tohon AMD:n sarjaan tulee ne uudet prossut, jota joku linkkas tähä? Tässä on kyllä järkeä. Ehkä siihen lisääntyneeseen lämpöön liittyi myös: A. Vietin enemmän aikaa huoneessa (+100-150W) B. Uusi virtalähde (+200W) C. Kuuma kesä (+monta W) D. Uusi näytönohjain (+ xx W) E. Uusi näyttö (Ei LED), koska siirryin lääpäristä pöytäkoneeseen
Tohon vaikuttaa 98% kovo, 1,5% prossu, 0,5% muisti. vEn halua tarjota lähellekkään sellaista käyttökokemusta edes 3 vuoden päästä niin siksi tässä mietin, että kannattaisko kerralla laittaa siihen enemmän vääntöä ja saisiko sillä jotain lisää? Ehkäpä SSD:n puute on sitten se isoin pullonkaula sielä nykyään.[/quote] Noin se menee, SSD ratkasee. Prossu voi olla aika rupu jos on SSD. Menee ehkä viikko tai pari et niitä saa, ite odottasin.
Kiitoksia kaikista vinkeistä. Oon aika varma, että lähen rakentaan tohon miniATX-koteloon ja niiden uusien AMD:n prossujen kanssa. Jos muistat tämän postin vielä sillon, kun ne tulee ulos ni laita ihmeessä päivitetystä buildista kuva. Mut kyllä mä varmaan näillä tiedoilla osaan valita ne osat. Eikös toi sama emolevy kuitenkin käy? Yks juttu vielä. Se tulee siis mun äidille, jolla ei oo mitään kokemusta Windows 8:sta kuten ei mullakaan. Kannattaako se Win 8 silti laittaa siihen silti? Ku mun ymmäryksen mukaan se on ihan merkittävästikkin kevyempi ku Windows 7.
Saman emon pitäis käydä. En taatusti muista, muistuta tässä. Win 7: http://support.microsoft.com/lifecycle/search/default.aspx?sort=PN&alpha=Windows+7&Filter=FilterNO