Eli olen hankkimassa uutta PC'tä ja siis pelkkää keskusyksikköä. Tietokone tulisi kotimusiikkistudion ja kotiteatterin sydämeksi (käsittää myös musiikin kuuntelun) ja tietenkin pelikoneeksi. Hintaa masiinalla saisi olla ~900-1300€ Olen itse kaavaillut tällaista: Asus P5Q Pro Intel Core 2 Duo e8500 Ati Radeon HD4870 512MB tai 1024MB, HDMI -malli Antec P182 tai P180 ATX Samsung SH-S202N DVDRW Corsair Twin2X 2x1GB DDR2 800mhz (2kpl) Nexus NX-5000 Sound Blaster X-Fi Xtreme Audio, PCI-E, (Optisilla liitännöillä) Samsung Spinpoint F1 500GB + Windows Vista, vielä harkinnassa. Laskin mielessäni ~1200€ hinnaksi. PC'stä tulisi siis löytyä tehojen lisäksi hiljaisuutta ja hyvät liitännät. Näyttöinä toimisivat 22" ja 42" lcd näytöt. Mac'ia en osta. Eli onko kannattavaa tällaisen paketin hankkiminen kysisiin käyttöihin? Mitä osia voisi vaihtaa? Ja entä kannattaako konetta kasata itse?
NX-5000 ei ole hiljainen, mutta Enermax Pro82+/Modu82+ 525W on. Prosessorijäähyksi OCZ Vendetta 2 tai Noctua NH-U12P. Optinen asema SATA-liitäntäiseksi Samsung SH-S223F:ksi ja muisteiksi mieluummin kaksi 2GB muistipalikkaa. Kaikki HD4870:t ovat käytännössä HDMI-malleja, sillä niiden mukana tulee DVI-HDMI -adapteri, jonka läpi myös äänet kulkevat. Jos siis omistat jo valmiiksi av-vahvarin, jossa on HDMI 1.3a -sisääntulo, et tarvitse Xtreme Audiota. Muutenkin hankkisin studiotyöskentelyä varten ulkoisen äänikortin tai DAC/Ampin. Kertoisitko hieman enemmän kotistudiosi kaiuttimista, jotkin tarkkailukaiuttimet erikseen (Genelec, Samson, Behringer?) vai aiotko käyttää kotiteatterisi kaiuttimia myös studiotyöskentelyyn (mitkä kaiuttimet)?
Suuri kiitos vinkeistäsi Euphemos! SATA oli kyllä hankinnassa, listaan eksyi virhe. Ystäväni nVidian 9 sarjalaisella ei saatu kunnolla kuvaa Dvi-HDMI adapterilla, tästä päättelin, että kun valmiita HDMI liitännäisiä kortteja on niin sellainen sitten, Radeoneissa ei taida kuitenkaan ongelmia ilmetä? Konetta käytettäisiin kahdessa eri huoneessa eri tarkoituksiin. (toinen ns. studio ja toinen olohuone) vaihtaminen edestakaisin vain satunnaista. Xtreme audio'n tarpeellisuus menee uudelleen harkintaan. Ihan House musiikin tekijänä olen tähän asti pärjännyt AV-laitteilla, lähinnä alustavia projektejä suunnittelen. Itse työ tapahtuu ystäväni luona jolta löytyy laitteet jokalähtöön. Olen harkinnut vakavasti kuitenkin juuri Genelecin 8020A malliin vaihtamista nykyisten halvahkojen tuntuisten passiivien tilalle. Mutta tuo lähinnä tuo koneen hiljaisuus olisi in, hurinat ja pörinät haittaavat äänen tuottoa ja elokuvan katsomista.
En keksinyt muokkaa mahdollisuutta tänne palstalle, joten siksi tuplaviesti. Mutta siis, onko järkevämpää ostaa erillisellä jäädtyttimellä oleva prosessori? Tähän mennessä olen käyttänyt Boxed malleja ja ovat kieltämättä aika äänekkäitä, jäähdytys ollut kuitenkin riittävä.
Passiivisetkin mötkäleet saisit koneeseen kiinni esim. KingRex T20U DAC/Ampin (T-Amp USB) avustuksella. Erittäin suosittu laite harrastajien keskuudessa, hintaa 255e: http://www.musiikin.com/electro-hinnat08.htm Kotiteatterikäyttöön tuo ei tosin välttämättä stereovehkeenä käy, joten pitäisi käytännössä hankkia ne surround-systeemit erikseen. Edit: viestin muokkausnapin löydät lähettämiesi viestien oikeasta ylänurkasta. Mitä tulee prosessorin jäähdyttämiseen, niin kolmannen osapuolen valmistama jäähy on pakkohankinta, jos mielii saada hiljaisen koneen. Parhaat vaihtoehdot tuli jo mainittua.
Mielenkiintoista, mutta ehkä tämän joulun budjettiin tuo pelkkä keskusyksikön uusiminen saisi riittää.(lomamatkoillekkin pitäisi jättää rahaa) mutta kiitos kuitenkin! Kotiteatteri kamppeet löytyvät viihdepuolelta tosiaan jo valmiiksi. En ole noissa jäähdytyksissä oikeen pysynyt ajan mukana. Eli siis erillisjäähy ostoslistalle, vaihtoehtosi olivat vakuuttavia.
Kaipaisin mielipiteitä tällaisesta setistä: Onko Basic käyttöjärjestelmä järjetön? EDIT: Ati Radeon 4850 512mb taitaa olla sittenkin tuleva vaihtoehto vähäisten erojen vuoksi verrattuna 4870 -malliin.
Harmillista sinänsä, että tuossa kokoonpanossa ylihinnoiteltuja tuotteita ovat käytännössä kaikki muut paitsi koppa, poweri ja muistit. Kyllä HD4870 on merkittävästi nopeampi kuin HD4850, tuo valitsemasi on vain järkyttävästi ylihinnoiteltu malli. Mikäli kuitenkin uskot pärjääväsi HD4850:llä, niin Gainwardin kortti on ihan kelvollinen. Mikäli oletat, että se olisi liian äänekäs, niin voit hankkia toki näytönohjainjäähyksi Scythe Musashin: http://www.jimmspc-store.fi/tuote/SCVMS-1000 Kiintolevyksi valitsisin Samsungin F1 1TB-mallin tuon vanhentuneen varastontäytemallin sijaan: http://www.jimmspc-store.fi/tuote/HD103LJ?classid=4&groupid=18 Mitä tulee käyttöjärjestelmään, niin Vista Basic on sen verran paljon karsittu, että pitäisin kyllä Premiumia järkevämpänä hankintana... 121 euroa käyttöjärjestelmälisenssistä vain on silkkaa ryöstöä. Sama juttu kokoamiskustannusten suhteen - 50 euroa en missään tilanteessa maksaisi näin ruuhka-aikana vähintään viikon kestävästä koneen kokoamisesta, sen verran yksinkertaista tuo on kasata omin käsin.
Kieltämättä ylihintaisia ovat. Päädyin tosiaan tuohon HD4580 512mb'n pitkien pohdintojen jälkeen. 22" näytölle 1gt muisti olisi ollut toki parempi, mutta kyseinen malli maksaa aivan järkyttävästi joten antaa olla. Gainwardiin päädyin ja laitoin muistiin neuvomasi Scythe Musashin, jos tulee äänien kanssa ongelmia. Laskeskelin että kun 950gb löytyy ulkoista, niin eipä taida teralle olla käyttöä. Toki 32mb muisti löytyisi, mutta eiköhän tuo varastomalli saa riittää. Vaihdoin myös tuohon Premiumiin, senverta näppärämmältä vaikutti. Eikä hinta kamalan kauvaa kirpaise. En ihan uskalla lähteä itse rötväämään tuon kasaamisen kanssa vaikka ohjeita luettuani vaikuttikin melko helpolta. Mieluummin odottelen jouluntienoille ja annan liikkeen hoitaa hommat. Kiitos kuitenkin sinulle vielä kerran ja hyvät joulunodotukset!
Mielenkiintoisia vaihtoehtoja näyttivät olevan, molempia kehuttu hiljaisiksi. Kuitenkin Enermax Modu82+'sta olen kuullut positiivisia kommentteja kaikin puolin ja sitä on kehuttu etenkin hiljaisuudesta, joten tälläkertaa se taitaa olla minun valintani.
Itsellenikin tulossa Enermax 520W Modu82+, joka on kyllä erittäin hiljainen, laadukas ja tehokas eikä mikään kalliskaan.