Jos haluat tehdä hyvää jälkeä, niin suosittelen Aegisubia. Ajoittaminen on paljon tehokkaampaa ja tarkempaa kuin muissa ohjelmissa, koska sitä voi tehdä äänen kovuuden tai taajuuden mukaan. Toisin sanottuna, käyttäjä näkee äänen ja voi ajastaa suoraan oikein ilman videota.
Olen tehnyt tekstit Subtitle Workshop- ohjelmalla jolla katsottuna teksti kulkee oikeassa ajassa. Kuitenkin sekä ConvertXtoDvd että AVI ReComp näyttävät tekstin pahasti myöhässä. Onko moiseen vaivaan lääkettä? Täytyykö teksti asettaa etuaikaan Subtitle Workshopssa? Vai onko järkevämpää keinoa.
Itse olen pärjännyt TimeAdjusterilla vaikka vanha ohjelma onkin, mutta pelkkään ajastukseen kyllä riittävä ja helppokäyttöinen.
Windowsilla Subtitle Workshop on erittäin hyvä vaihtoehto. Riittää että klikkaa nappia kun ensimmäinen lause alkaa ja toista nappia kun viimeinen lause alkaa. Linux käyttöjärjestelmässä hyväksi havaittu vaihtoehto on Gnome Subtitles. Tässä on itsellä tullut vastaan se ongelma, että vaikka tekstit ajoittaa oikein, niin .sub tiedostossa ne eivät kuitenkaan ole. Tällöin .srt muotoon tallennettu tekstitys on toiminut hyvin. Sitä en tiedä voiko olla sama vika Subtitle Workshopissa, että pitää tallentaa johonkin tiettyyn muotoon.
Subtitle Workshop on kaikkei helpoin ja käyttökelpoisin tekstien ajoitukseen. Omassa käytössä toiminut aina moitteetta. Muistaakseni käytin SRT-tekstimuotoa.
en tiedä olenko nähnyt unta, mutta muistelen että soitin ohjelmissa saa säädettyä textin aikaa suoraan eikä textejä tarvitse ajastaa eriksee. sit ainaskin http://www.opensubtitles.org/fi sivustolta saa erinopeudella olevia textejä kattoo vaan onx "avi"23.976 FPS tai jotain muuta.
Tässä on manuaali ajastamiseen: http://aegisub.cellosoft.com/docs/Audio Sivulla näet ohjeet kaikkeen muuhunkin tarpeelliseen. Kerro toki mikä tekee tästä ohjelmasta paremman. Itse olen kyllä testannut molempia ja päätynyt selvästi Aegisubiin. Onhan sekin mahdollista, etten vain osannut käyttää SWS oikein mutta muistaakseni ajoittaminen tehtiin kuvan ja äänen perusteella suoraan, mikä teki ajastamisesta epätarkkaa.