Telewell ja Powerline

Discussion in 'WLAN ja lähiverkot' started by Dol_Cheep, Jul 8, 2011.

  1. Dol_Cheep

    Dol_Cheep Regular member

    Joined:
    Oct 29, 2006
    Messages:
    208
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Olen tässä pari päivää yrittänyt saada verkkoa toimimaan Telewellin TW-EA510 v3(c) modeemi-reittimen ja D-Link DHP 200:n välillä ilman tulosta. Ennen luulin että tiedän verkoista jotakin, mutta nämä parin päivän kokemukset ovat osoittaneet toisin ja olen viimein päättänyt kääntyä (toivottavasti) tietäväisempien puoleen.

    Kyse on verkon kulkemisesta sähköverkon läpi, joka siis on mahdollista PLC eli Power Line Communication -adapterien kanssa. Jotta Powerline toimisi, siihen tarvitaan kaksi adapteria joista toinen liitetään reitittimeen ja toinen minne sitten haluaakaan. Verkon pitäisi toimia niin kauan kun adapterit ovat samassa sähköverkossa. Hankin adapterit alunperin säästämään kaapelointia alakerran reittimen ja yläkerran Xbox 360 -pelikonsolin välillä, joiden välillä purkkien keskustelu sitten toimikin aluksi tyydyttävän 100 kilotavun sekuntivauhtia. Nyt kuitenkin jotain maagista on tapahtunut, eikä verkko sitten enään toimikkaan. Huomasin ongelman noin pari kuukautta sitten, jolloin verkon toimivuudessa oli pätkintää. Nyt tosin verkko ei saa edes yhteyttä powerlinen kautta, vaikka se reippaasti toimii tietokoneiden kesken reitittimen kautta. En myöskään löydä kyseisten PLC -adaptereiden tukisivua D-Linkin kotisivuilta, joka on mielestäni vähän outoa. Ennen PLC:t näkyivät PC:n tukiohjelmassa, vaikka ne olivat molemmat liitetty reitittimen #4 porttiin joka on 'bridge' yhteys. Nyt kun liitän PLC:t joko porttiin 3 tai 4, ei tietokone huomaa niitä, mutta mikäli yhdistän ne porttiin 1 tai 2 huomaa apuohjelma molempien PLC purkkien MAC -osoitteet, olivatpa niiden niihin liitetyt laitteet kiinni tai päällä. Tämä siis on se outo ongelma, että olen mahdollinen näkemään PLC:t, mutta en voi yhdistää niiden kautta.

    Xbox 360 pelikonsoli herjaa ettei se saa IP osoitetta reitittimeltä, mikäli asetukset ovat automaattiset. Jos asetan ne manuaalisesti, boxi sanoo staattisen ip:n hakemisen mahdottomaksi. Ennen ei tarvinnut manuaalisia asetuksia laitella, vaan homma oli plug 'n play -toimintaa. Mutta, mieleeni on painunut seuraavat asetukset, joita olen koittanut käyttä tosin ilman tulosta:

    Code:
    [b]Asetus #1[/b]
    
    IP: 192.168.0.1-255 *viimeinen numero jotain tuolta väliltä
    Subnet Mask: 255.255.255.0
    Oletuskäytävä: 192.168.0.254 *ip jolla pääsen käsiksi reitittimen asetuksiin
    
    DNS #1: 62.241.198.245 *palveluntarjoaja DNA
    DNS #2: 62.241.198.246
    
    [b]Asetus #2[/b]
    
    IP: 85.23.43.195
    Subnet: 255.255.248.0
    Oletuskäytävä: 85.23.40.1
    
    DNS #1: 62.241.198.245
    DNS #2: 62.241.198.246
    
    [b]Automattisen asetuksien määritteet[/b]
    
    169.254.181.182 *eli ainakin DHCP on käytössä
    255.255.0.0
    0.0.0.0
    
    0.0.0.0
    0.0.0.0
    Näiden lisäksi olen koittanut mitä villimpiä variaatioita, mutta jälleen ilman tulosta. Lisäksi olen koittanut vaihtoehtoisia MAC osoitteita, jotka nekään eivät ole auttaneet. Olen lisäksi koittanut yhteyttä sekä Xboxilla ja tietokoneella (XP ja 7) ilman yllätyksiä jälleenkään. Näiden lisäksi olen myös koittanut asettaa reitittimen asetuksia parhaimpani mukaan ja resetoinutkin sen pariin kertaan sotkettuani yhteyden nettiin kokonaan. Mitään en ole reititelly, sillä en ole sitä nähnyt tarvittavan, koska ei ole ennenkään tarvinnut. Olen myös vaihtanut PLC:n pistorasioita sekä ethernet kaapeleita vikojen karsimiseksi. Nyt olen kuitenkin vakuuttunut että kaikki toimivat.

    Olen kirjoittanut mielestäni ihan tarpeeksi 10 minuutin iltasaduksi, että te voisitte kirjoittaa puolestani.

    Lisäksi jos joku minut herättäisi yöllä, olen varma siitä että muistaisin joka ikisen IP:n ulkoa sekä tietokoneeni MAC osoitteen. Toivottavasti tämä kertoo jotain siitä, kuinka ahkerasti olen koittanut saada hommat toimimaan.
     
  2. Dol_Cheep

    Dol_Cheep Regular member

    Joined:
    Oct 29, 2006
    Messages:
    208
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
  3. 1pertti

    1pertti Senior member

    Joined:
    Sep 10, 2008
    Messages:
    9,156
    Likes Received:
    1,219
    Trophy Points:
    243
    Aivan maallikkona ja PLC-tekniikkaa tuntemattomana kysyisin, kuinka olet varmistanut, ettei jompi kumpi adapreri ole mennyt rikki?
     
  4. pentsu

    pentsu Active member

    Joined:
    Mar 7, 2008
    Messages:
    1,388
    Likes Received:
    24
    Trophy Points:
    68
    Noissa myös suositellaan, että pistorasiat joihin adapterit ovat kytketty, ovat samassa vaiheessa. Ihannetilanteessa jopa saman sulakkeen taakse, mutta tuo on usein mahdotonta.

    Purkkien toimivuuden pystyisi mielestäni parhaiten testaamaan laittamalla molemmat purkit esim. samaan 2-osaiseen pistorasiaan kiinni, jos mahdolllista. Tuolloin purkit ovat 100%n varmuudella samassa vaiheessa, ja vieläpä saman sulakkeen takana. Tuolloin galvaaninen yhteys on taattu, ja signaalin voimaakkuuden paras mahdollinen.
     
    Last edited: Jul 10, 2011
  5. Dol_Cheep

    Dol_Cheep Regular member

    Joined:
    Oct 29, 2006
    Messages:
    208
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Näin myöhemmin huomasin että joku oli jopa vastannut tähän, joten päätin kertoa että en ole vieläkään saanut PLC purkkeja toimimaan. Olen myös päivittänyt reitittimeni biosin. Laitoin myös viestiä D-Linkin tukeen, mutta siellä kerrottiin olevan kesälomilla.

    Tänään huomasin, että mikäli molemmat purkit liittää samaan vaiheeseen ja molemmat päädyt reitittimeen, tukkii virta koko reitittimen eikä normaalisti toimivatkaan yhteydet toimi. Lisäksi kun toisen pään liittää tietokoneeseen palaa sen ethernet -liitännässä vihreä valo, mutta oranssi vilkkuu suorastaan ujosti noin joka 5 sekunti.

    Tämä sai epäilyni takaisin reitittimen puoleen. Kaivoin vanhan purkin esille, mutta huonoksi onnekseni yhteys ei toiminut ilman määrityksiä joita en tietenkään millään muista enään. Säädän vanhan kanssa ellei täältä löydy jotain innovaatista ratkaisijaa, joka tietäisi mikä saattaisi reitittimessä tukkia datan siirron.

    Odotellen siis...
     
  6. pentsu

    pentsu Active member

    Joined:
    Mar 7, 2008
    Messages:
    1,388
    Likes Received:
    24
    Trophy Points:
    68
    Tarkennatko vähän. Mitä tarkoitat tuolla "molemmat päädyt reitittimeen"? Tai "virta tukkii reitittimen"?
     
  7. Dol_Cheep

    Dol_Cheep Regular member

    Joined:
    Oct 29, 2006
    Messages:
    208
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Kun molemmat PLC -adaptereista tulevat ethernet johdot liitetään reitittimeen, eli ne eivät siis periaatteessa yhdistä mitään laitetta toisiinsa vaan palaavat takaisin, tukkii se internettiin pääsyn myös kaikilta muilta reitittimeen liitetyiltä koneilta jotka siis normaalisti toimisivat. Adaptereiden valot alkoivat myös välkkyä normaalia nopeammin ja samassa tahdissa. Täten luulen, että purkit välittävät edes jonkinlaista dataa keskenään jonka reititin vain estää. En ole tästä tosiaan aivan varma.

    Tässä järjestelmälokin kirjaukset kun ethernet liittimet olivat samassa päädyssä:

    Code:
    Jul 16 11:46:27 kernel: printk: 458 messages suppressed.
    Jul 16 11:46:27 kernel: vlan2: received packet with  own address as source address
    Jul 16 11:46:32 kernel: printk: 518 messages suppressed.
    Jul 16 11:46:32 kernel: vlan2: received packet with  own address as source address
    Jul 16 11:46:37 kernel: printk: 873 messages suppressed.
    Jul 16 11:46:37 kernel: vlan2: received packet with  own address as source address
    Jul 16 11:46:42 kernel: printk: 1170 messages suppressed.
    Jul 16 11:46:42 kernel: vlan2: received packet with  own address as source address
    Jul 16 11:46:47 kernel: printk: 1367 messages suppressed.
    Jul 16 11:46:47 kernel: vlan2: received packet with  own address as source address
    Jul 16 11:46:52 kernel: printk: 1621 messages suppressed.
    Jul 16 11:46:52 kernel: vlan2: received packet with  own address as source address
    Jul 16 11:46:57 kernel: printk: 1763 messages suppressed.
    Jul 16 11:46:57 kernel: vlan2: received packet with  own address as source address
    Jul 16 11:47:02 kernel: printk: 1900 messages suppressed.
    Jul 16 11:47:02 kernel: vlan2: received packet with  own address as source address
    Jul 16 11:47:15 kernel: printk: 1433 messages suppressed.
    Niin ja tällöin en päässyt reitittimenkään asetuksiin ilman että irrotin toisen johdon irti.
     
    Last edited: Jul 16, 2011
  8. 1pertti

    1pertti Senior member

    Joined:
    Sep 10, 2008
    Messages:
    9,156
    Likes Received:
    1,219
    Trophy Points:
    243
    Kuten jo sanoin, olen maallikko noissa PLC-asioissa(kin), mutta minusta tuo on aivan käsittämätön kytkentä. Ei ihme, että systeemi sekoaa. Lokisi virheilmoituksetkin kertovat "vastaanotettiin paketti, jonka lähdeosoitteena on oma osoite".
     
  9. pentsu

    pentsu Active member

    Joined:
    Mar 7, 2008
    Messages:
    1,388
    Likes Received:
    24
    Trophy Points:
    68
    Pertti vastasikin jo saman mitä ajattelin...
     
  10. Dol_Cheep

    Dol_Cheep Regular member

    Joined:
    Oct 29, 2006
    Messages:
    208
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Tietenkin se on käsittämätön, koska sen ei ollut tarkoitus kuin testata purkkien toimivuutta.
     

Share This Page