Tiedostojärjestelmä

Discussion in 'Windows -ongelmat' started by andelin, Feb 8, 2007.

1. andelin

andelin Regular member

Trophy Points:
    26
    Moikka gurut!

Mulla on n.1 vuoden vanha kone ns. kasattu paketti liikkeestä.
    Kaveri ihmetteli kun eheytti mun kone miksi mun D asema on FAT 32 tiedostojärjestelmä ja C asema on NTFS ?
    Eikö FAT 32 on vanha ja NTFS on uudempi? Mietittiin jos tyyppi mikä on koneen kasannut on tehnyt mokan?
    Selittääkö tämä ehkä sen miksi mun kone on ihmeen hidas vaikka on suht. tehokas, ja voiko tälle tehdä mitään?

2. Neptun

Neptun Active member

Trophy Points:
    68
    On se vähän outoa, että FAT32:ksi alustetaan jos siihen ei ole mitään erityistä syytä esitetty. Voi se jonkin verran hidastaakin, vaikea sanoa, sillä riippuun osioiden koosta, mitä niillä on jne.

Sen voi muuttaa alustamalla NTFS:ksi. Sitä ennen pitää siellä olevat ohjelmat, tiedostot ja kaikki tarpeellinen siirtää C-asemalle tai muualle. Sitten alustetaan osio NTFS:ksi, jolloin kaikki siinä ollut katoaa. Koska yhden osion alustaminen on aina riskialtista hommaa on parasta sitä ennen varmuuskopida siirrettäville medioille C-aseman korvaamattomat tiedostot ja sittenkin tehdä osion alustaminen huolella. Ei ole aivan harvinaista, että Windows näkeekin osoiden kirjaimet eri lailla mitä luulisi ja formatoikin väärän osion, mutta ei se toki yleistä ole.

3. pkaksp

pkaksp Moderator Staff Member

Trophy Points:
    128
    Jos D-asema on palautusosio, eli se sisältää vain järjestelmän palauttamiseen tarvittavat tiedostot, niin sitä ei tule mennä alustelemaan taikka konvertoimaan.

4. Neptun

Neptun Active member

Trophy Points:
    68
    Tnx, niin on, tämähän olikin kai pakettikone.

5. andelin

andelin Regular member

Trophy Points:
    26
    Kun minä klikkaan auki RP (D) aseman mikä on juuri se vanha FAT 32 tiedostojärjestelmä niin tulee heti varoitus, siinä lukee:
    Tällä kiintolevysi alueella tai osiossa on tiedostoja joita on käytetty järjestelmäsi uudelleen asentamista varten. Älä koskaan poista tai muuntele näitä tiedostoja.

Eli siihen ei sitten saa koskea. Kummastuttaa kuitenkin minä takia se on FAT 32 ja C asema on NTFS...

6. pkaksp

Trophy Points:
    128
    Se on FAT juurikin sen palautusosion vuoksi. Se ei vaikuta muun koneesi toimintaan millään tavalla.

7. andelin

andelin Regular member

Trophy Points:
    26
    ok, kiitos sulle!

8. Neptun

Neptun Active member

Trophy Points:
    68
    Halutessasi siitä osiosta pääsee eroon lainaamalla jostakin XP Home asennusCD:n ja tekemällä sitä käyttäen ISO imagelevyn, jolla Windows voidaan uusasentaa C-osiolle.

Silloin päästään D-aseman palautuskonsolista koska sitä ei enää tarvita. Lisäksi saavutetaan muita etuna, mm. näin tehdyllä uudella asennuslevyllä voi myös korjausasentaa XP:n eli korjata sitä ilman ohjelmien ja ajurien uudelleen asentamista, mikä ei yleensä ole mahdollista pakettikoineiden Recoverysysteemeillä. ISO imagelevyä varten tarvitaan siis alkuperäinen asennusCD, AutoStreamer ohjelma sekä XP SP2 Verkkoasennuspaketti, jotka saa imuroitua netistä. Tarkemmat ohjeet saa täältä aD:stä. Ennen uusasennusta on syytä varmistaa, että tarvittavat ajurit on käytettävissä ja koneen XP:n lisenssikoodi tiedossa.

9. pkaksp

Trophy Points:
    128
    Jos omistaa alkuperäisen asennuslevyn, niin eihän silloin tarvitse sitä itse ruveta tekemään? Ja jos sen jostain lainaa, niin siitähän voi polttaa ihan suoran kopion sen erikoisemmin millään autostreamereillä kikkailematta.

Meni nyt ihan ohi tuon homman pointti. :)

10. Neptun

Neptun Active member

Trophy Points:
    68
    Jos kopiominen onnistuu siitä suoraa niin ei kai siinä pointtia ole. Ellei halua sitten esim. muokata asennuslevyä sisältämään tuon SP2:n, joka tulee Verkkoasennuspaketissa jos sitä ei lainalevyllä ole. Voi sitten enemmänkin muokata asennuslevyä ja lisäillä siihen osia, joskin nLite ohjelma lienee silloin parempi.

Share This Page