Tiedostojen pelastaminen dsl:llä

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by juuso1991, Oct 30, 2007.

  1. juuso1991

    juuso1991 Member

    Joined:
    May 4, 2007
    Messages:
    18
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Windows xp lakkas toimimasta ja pitäis saada pelastettua jotain tiedostoja koneelta. Mulla on cd:llä damn small linux. Onnistuuko sen jotenkin päästä käsiks niihin tiedostoihin. Käytän linuksia ekaa kertaa joten tarttis aika tarkat ohjeet. Kiitos jo etukäteen!
     
  2. juyli

    juyli Active member

    Joined:
    May 13, 2005
    Messages:
    1,861
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    DSL on minidistro - eikä varsinainen pelastusCD-jakelu. En tiedä, onko siinä ntfs-tukea oletuksena tarjolla (onhan XP:n levyosiot ntfs-tiedostojärjestelmällä?). DSL:ää monipuolisempia Live-CD-jakeluja on tarjolla.
    XP:n osioihin pääset käsiksi Linuxissa liittämällä (mount) XP:n osiot Linux-järjestelmään sopivaan hakemistoon (mountpoint), kunhan levyosion (ntfs) tiedostojärjestelmä on tuettu.
    Jos koneessasi on runsaasti muistia, voit vapauttaa CD/DVD-asemasi Live-CD-jakelusta käynnistysparametrilla toram (tms.).
    Todennäköisesti Suomi-Knoppixissa on tarjolla tuo vaadittava ntfs-tuki, joten se mahdollisesti soveltuisi tuohon pelastusoperaatioon:
    http://os.tonnikala.org/suomiknoppix/iso/
     
  3. juuso1991

    juuso1991 Member

    Joined:
    May 4, 2007
    Messages:
    18
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Näyttää siltä että homma on menossa turhan monimutkaiseksi! Taidan vaan asentaa koneelle ubuntun ja unohtaa vanhat tiedostot. Eipä koneella hirveesti mitään tarpeellista ollutkaan. Kiitos vaan avusta!
     
  4. juyli

    juyli Active member

    Joined:
    May 13, 2005
    Messages:
    1,861
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    Ei pitäisi luovuttaa noin hätäiseen. Tiedostot ovat/olisivat pelastettavissa - olivat sitten tärkeitä tai ei.
    Ehkä tuolloinkin saisi lisäoppia hanskata Linuxia.
    Kaikissa järjestelmissä vastaan tulee ongelmia, jotka vain yksinkertaisesti on osattava ratkaista (yleensä ihan itse).
     
  5. juuso1991

    juuso1991 Member

    Joined:
    May 4, 2007
    Messages:
    18
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Ihan vain muillekkin tiedoksi, jos käy samalla tavalla niin tiedostot saa helposti pelastettua ubuntun asennuslevyllä, kun käyttää sitä live-cd:nä. Sieltä löytyi windowsin kaikki tiedostot suoraan kansioita pläräämällä. Sieltä vaan siirtää esim.muistitikulle. Satuin itse löytämään ihan vahingossa kun olin ubuntua asentamassa.
     

Share This Page