tiedostojen tuhoamisongelma

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by finck, Oct 19, 2007.

  1. finck

    finck Regular member

    Joined:
    Dec 9, 2004
    Messages:
    218
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    eli poistan tiedoston, se katoaa näkyvistä mutta ilmeisesti ei koneelta. onkohan tämä joku ubuntun ominaisuus jolle voisi tehdä jotain?
     
  2. lettas

    lettas Moderator Staff Member

    Joined:
    Mar 3, 2003
    Messages:
    4,407
    Likes Received:
    218
    Trophy Points:
    93
    Roskakori löytyy alaoikealta, voit nautiluksen asetuksista valita miten tiedostot oletuksena poistetaan. Kehottaisin pitäytymään tuossa default-tavassa, pari kertaa on tullut sift+delete :ttyä liiankin tärkeitä tiedostoja vahingossa.
     
  3. Ysf

    Ysf Active member

    Joined:
    Oct 2, 2005
    Messages:
    1,954
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    minun tietääkseni unixien/linuxien "rm" poistaa ensiksi merkinnän kovalevyllä olevasta tiedostolistasta ja sen jälkeen kirjoittaa kerran tyhjän data sen päälle. Ellet sitten poista ns. "symboolista linkkiä" jolloin linkki poistetaan, ei itse tiedostoa..

    ja ubuntun roskakorin "ominaisuuksia" kannattaa varmaan vilkuilla ubuntun foorumeilta..
     
    Last edited: Oct 19, 2007
  4. h4kkeri

    h4kkeri Guest

    srm auttaa asiaan, safe-remove eli kirjoittaa tiedostot yli ennen poistamista.

    DoD standardin mukaan tiedosto pitää kirjoittaa 35 kertaa yli. Eli voi olla aika hidasta DVD imagejen tms kanssa.

    Yleensä yksinkertainen ylikirjoitus riittää kyllä.

    Mutta foliohattu kannattaa pitää päässä. ;)

    Mä just tuunasin tässä uuden linux paketin kasaan. 64 bittisellä Ubuntu Gutsyllä.

    http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/578842#3499168
     
  5. juyli

    juyli Active member

    Joined:
    May 13, 2005
    Messages:
    1,861
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    Ihan testitarkoituksissa asensin Gutsyn 64-bittisenä. Hmmmm... Duunaamista riittää, koska yksi sun toinen käyttämäni kuvio ei ihan ilman vaivaa toimi 64-bittisessä systeemissä. Testiksihän tuo asennus oli tarkoitettukin, sillä Ubuntu Feisty (32-bittisenä) -> Ubuntu Gutsy toimii moitteetta.
     

Share This Page