Tiedostonsiirto pahuksen hidasta sisäverkossa JA modeemi pätkii ADSL-yhteyttä itsekseen.

Discussion in 'WLAN ja lähiverkot' started by Taukkizz, Mar 21, 2007.

  1. Taukkizz

    Taukkizz Regular member

    Joined:
    Sep 21, 2004
    Messages:
    361
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Terve taas,

    sain viimeinkin aikaiseksi asennella uuden koneen käyttökuntoon. Olen jo luonut verkon vanhan XP-koneen ja tämän uuden Vista-koneen sekä Ubuntua pyörittävän serverikoneen välille. Ubuntuun pääsee heittämällä sisään, XP-koneelta Vista-koneelle mutta Vista-koneelta ei pääse XP-koneelle. Lisäksi kun koetan siirtää XP-koneelta tavaraa Vista-koneelle, siirto on pirun hidas.

    Modeemina toimii TW-EA510v3, johon XP ja Ubuntu on kytketty letkulla ja Vista WLANilla. Motu on bridge-tilassa, kun BIOS-päivityksen jälkeen otti sen oletuksena käyttöön. En sitten tiedä voiko se vaikuttaa asiaan, en tiedä mitä protokollaa Sonera käyttää. Ennen BIOS-päivitystä purkki meni oletuksena Routed-tilaan. NAT on päällä, mutta portteja ei silti tarvitse ohjata, jotta jotkin ohjelmat toimisivat? :D

    Tavoitteena olisi saada sisäverkko toimimaan normaalinopeudella niin kuin joskus kaverin luonna lanitettaessa toimi ohjatun toiminnon läpiajon jälkeen. Lisäksi haluttaisi kysyä seuraavaa:

    Onko mitään hajua miksi serkkujen käytössä ollut modeemini (toimi kuin junan vessa siellä) pätkii meille muutettuaan joskus vähän väliä ADSL-yhteyttä? Yhteys vain menee poikki ja pomppaa takaisin, mutta katkos on kuitenkin niin pitkä että saa kaikki nettiä käyttävät ohjelmat pingaamaan ulos.

    Olen kysynyt Telewellin huollosta neuvoa ja kokeillut heidän neuvojaan (IPTV-valinta ja linjatyypin vaihto D.GMT:ksi automaatin sijaan) tuloksetta. Pätkiminen on aina esiintyessään tosi tiuhaa; pätkäisee 4-5 kertaa 15min sisään ja taas toimii. Vika VOI tietysti olla Sonerassakin, mutta en jaksaisi kokonaan uskoa siihen, koska vanhalla EA200-modeemilla yhteys ei katkennut kahden vuoden käytön aikana KERTAAKAAN niin, että siitä olisi ollut mitään haittaa (joskus äärimmäisen harvoin yöllä saattoi pätkäistä pikaisesti).

    Löytyisikö apuja jompaankumpaan ongelmaan? Kiitos!
     
  2. nessu123

    nessu123 Regular member

    Joined:
    Oct 1, 2006
    Messages:
    245
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
  3. LaLLi80

    LaLLi80 Senior member

    Joined:
    Nov 23, 2003
    Messages:
    5,010
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    116
    Tuossa on pieni ristiriita. Jos modeemi on bridge tilassa ei NAT pitäisi toimia ollenkaan ja omassa Zyxelissä se meneekin automaattisesti pois. Jotta lähiverkko toimisi koneelta tiselle pitää niiden olla samassa aliverkossa ja mielummin NAT:n takana. Eli jos NAT:sta ei ole haittaa niin pistä modeemi routing tilaan ja NAT päälle.

    NAT teoriaa selventämään asiaa:
    http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/478020
     
  4. Taukkizz

    Taukkizz Regular member

    Joined:
    Sep 21, 2004
    Messages:
    361
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Itse asiassa pitää heittää vähän päivitystä asiaan.

    Soitin Soneralle, kaveri siellä epäili, että netin katkeileminen johtuu modeemistani. Kävin hakemassa "oman" modeemini takaisin kaupungista ja tällä tuntuisi toimivan ihan hyvin. Ei ole pätkäissyt kertaakaan alkukonffien säädön jälkeen.

    Veikkaisin ettei johdu Sonerasta muutenkaan, koska tuolla vanhalla modeemilla netti on toiminut aina katkeilematta.

    Tuo NAT-ongelma pitää kyllä katsoa kun ehtii. Voiko Soneran verkossa pitää modeemia Routed-tilassa? Sivustolta katsoin "oikeat" asetukset ja niissä sanottiin "katso että modeemi on siltaavassa tilassa". Tuossa vanhassa modeemissa ei kyllä NATia ollut päällä, mutta olen kai ajatellut että tuo modeemi tarvitsee NATin toimiakseen :)

    Eli siis voinko ottaa NATin pois bridged-tilassa?

    edit: Koetin ottaa NATin pois bridge-tilassa, minkä jälkeen nettiyhteys ei toiminut = se on pakko pitää päällä? Koetin sitten laittaa motua routed-tilaan, mutta olisi pitänyt määrittää IP-osoite, aliverkon peite sekä oletusgateway. Laitoin perus 192.168.0.254, 255.255.255.0 ja 192.168.0.254 eli tuon modeemin perusasetukset mutta ei hyväksynyt niitä.

    edit2: Nyt koneet löytävät toisensa kun palautin motuun tehdasasetukset. Yhteys tahmaa kuitenkin ihan älyttömästi, usean sekunnin viive kansiota vaihdettaessa on aika vakio. Olen kokeillut siirtää paria rypästä tiedostoja. Ryppäästä siirtyy muutama tiedosto, minkä jälkeen homma jää siihen.
     
    Last edited: Mar 23, 2007
  5. LaLLi80

    LaLLi80 Senior member

    Joined:
    Nov 23, 2003
    Messages:
    5,010
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    116
    Mulla on itellä Zyxel 660H-61 ja se toimii ihan moitteetta. Oletko katsonut olisko saatavilla uudempaa firmwarea? Noi on niin ohjelmistopohjaisia, että vakaus vois parantua. Modeemia pitäis pystyä käyttämään routing tilassa vaikka ISP sanois bridged. Routing tilassa modeemi hakee IP:n ja NAT:aa liikenteen samalla IP:llä kaikille lähiverkon koneille.

    Onko tossa motussasi tosiaan 192.168.0.x osoitteet? Mulla on 192.168.1.x.

    Se hitaus vois johtua siitä, että paketit matkaa netin kautta eli voisit kokeilla pingata koneelta toiselle ja selvittää pakettien reittiä.
    tracert kohd.eko.nee.nip
     
  6. Taukkizz

    Taukkizz Regular member

    Joined:
    Sep 21, 2004
    Messages:
    361
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    On tullut nyt vähän laiskasti seurailtua/päiviteltyä tätä threadia, mutta nykytilanne:

    Hain käyttööni toisen Telewellin 510:n, tällä kertaa v2r:än. Tekee muuten täsmälleen samaa kuin tuo v3, eli en usko tuon pätkimisen johtuvan modeemista. Saattaa olla, että tuo vanha EA200 nappaa signaalin paljon paremmin kuin EA510, joten ehkä Soneran linjan teho riittää 200:lle muttei 510:lle. Uusi modeemi hankintaan, gg!

    LaLLi80: Firmis on molemmissa bokseissa uusin, itse päivitin eikä auttanut mitenkään. Olen pari kertaa nyt vaihtanut purkin routed-tilaan vain huomatakseni ettei siitä ole mitään hyötyä ja vaihtanut takaisin bridgedille. Netti pätkii ihan samalla tavalla. Kyllä, osoitteet ovat 192.168.0.*, TeleHelleissä alue on 192.168.0.100-199. Tracert-komennonkin olen ajanut, liikenne ei kierrä nettiliittymän kautta. Saman olen todennut myös pingillä, 1400 tavun paketin vasteaika on alle 1 ms.

    Tuo lähiverkkoasia ei nyt ole etusijalla, koska pakkohan tuo 510 on saada pitämään nettiyhteys jatkuvasti päällä ennen kuin alan säätämään verkkoa. Tälläkin hetkellä tätä viestiä kirjoittelen 200:n välityksellä, koska se vain toimii.

    Perkule kun ärsyttää tällaiset, varmasti joudun vielä ostamaan kokonaan uuden vehkeen ja myymään tuon 510:n alihinnalla pois :E
     

Share This Page