Tietämättömien höynäyttämistä?

Discussion in 'Windows -ongelmat' started by Neptun, Sep 25, 2011.

  1. Neptun

    Neptun Active member

    Joined:
    Jan 17, 2005
    Messages:
    3,954
    Likes Received:
    10
    Trophy Points:
    68
    Tuttavallani on läppäri, jossa toimii Win7. Kuten yleensä, niin siinä on toiminut hyvin Windows Live sähköpostiohjelma. Mutta sitten se lakkasi odottamatta toimimasta. Tuli virhesanoma, jostakin latauksesta, jota tuttavani ei ymmätänyt eikä ladannut eikä sen sisältöä enää muista :)

    Kun olin kesällä erämaissa ja tavoitettavissa sähköpostilla, joka hänellä ei toiminmut, niin soitti Elisalle. Sieltä neuvottiin kääntymään yhden asiantuntijan puoleen. OK, asiantuntija sanoi, että Windows Live on huonosti toimiva ja asensi etäasennuksena koneeseen Thunderbirdin, jota kaverini ei tiennyt maksuttomaksi. Tuli vaan englanninkielinen, jota kaverini ei ymmärrä. Piti soittaa uudelleen ja taas sama etänaksutus. Tämä osoitautui myös aika hintavaksi kun oli aikaan sidottua eikä urakkaluontoista työtä. Aikaa kuluu helposti runsaasti. Niinpä lasku onkin pitkälle toistasataa egua.

    Mitä mieltä täällä ollaan tällaisesta nykyaikaisesta kehityksestä? Hyödyllistä vai höynäyttämistä? Ja jälleen pitää varamaan korostaa, että tieto asioista tulee tietokoneiden kohdalla kaikkein edullisemmaksi...
     
    Last edited: Sep 25, 2011
  2. Tinke8

    Tinke8 Active member

    Joined:
    Jan 23, 2010
    Messages:
    1,191
    Likes Received:
    61
    Trophy Points:
    78
    Niin kuin yleensäkin, etäapu ja muukin apuasennus on tunti/minuuttiveloitteista millä tahansa puljulla. Jos kaverisi olisi älynnyt käyttää googlea ohjeiden hakuun, olisi hinta ollut 0€. Ja miksi kaverisi ei soittanut esim. sinulle? Tämän vuoksi kannattaisikin harkita atk-kursseja, sillä asiat oppii vaan oppimalla ja tekemällä.

    Ok, 50€/h hinnat voi tuntua isoilta, mutta verrataampa niitä esim. hammashoitoon. Yhden hampaan paikkaus, joka kestää n. vartin voi maksaa 58€. Tämäkin vältetään ihan vaan huolellisella omalla huollolla, eli siinäkin omalla järjenkäytöllä taas säästää.
     
  3. Neptun

    Neptun Active member

    Joined:
    Jan 17, 2005
    Messages:
    3,954
    Likes Received:
    10
    Trophy Points:
    68
    Hiukan lisätietoa: Kyseessä on tuttava-naapuri, joka on nainen eikä tiedä juuri mitään tietokoneista. Ei voinut soittaa minulle, koska ei tiennyt puhelinnumeroani, vain sähköpostiosoitteen. Jos hinta olisi 50 E/tunti, olisi tässä tapauksessa asennettu sähköpostiohjelmaa n. 1,5 tuntia. Hm.
     
  4. yamaneko

    yamaneko Senior member

    Joined:
    Sep 22, 2005
    Messages:
    5,093
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    118
    Toinen vaihtoehto, se parempi muutenkin, olisi opetella hieman sen koneen sielun elämää. Moni käyttäjä ei tajua enää mistään mitään, kuten esim. tämä hölmöilujen aatelia oleva paljastaa :)

    Ok, tiedän ettei se opettelu vaan kaikilta onnistu. Sitten jää jäljelle avuliaat ystävät/tutut yms. tai maksulliset palvelut.

    Nimim. etänä ties ketä (jopa Macin käyttäjiä) auttava. TeamViewer on ahkerassa käytössä, vähintään kerran viikkoon joku on apua vailla...
     
  5. Neptun

    Neptun Active member

    Joined:
    Jan 17, 2005
    Messages:
    3,954
    Likes Received:
    10
    Trophy Points:
    68
    Niin se on tietenkin. Arvaa vain, teenkö parhaani saadakseni ihmisiä kiinnostumaan edes jonkin verran tietokoneen sielunelämästä. Kaikkien kohdalla se ei vain onnistu ja joidenkin kohdalla edistyminen on kovin pientä. Mitä vanhempia ihmisiä, sitä vaikeampi on uuteen pureutua, nuoriltahan nämä hommat käyvät tosi sujuvasti. Niinhän tuolla jo sanoinkin, että tieto asioista tulee aina edullisimmaksi. Mutta vähän jurppii, kun jotkut vetävät helposti rahat osaamattomilta...:-/

    Lisäys: Hölmöilyjen aatelia likkisi on oikea helmi! :-D ...Joskus olisi ehkä parempi, että netti ei todella toimisi...
     
    Last edited: Sep 25, 2011
  6. yamaneko

    yamaneko Senior member

    Joined:
    Sep 22, 2005
    Messages:
    5,093
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    118
    En täysin allekirjoita tätä, joitain mietteitäni tässä.
     
  7. pkaksp

    pkaksp Moderator Staff Member

    Joined:
    Jan 10, 2005
    Messages:
    12,231
    Likes Received:
    53
    Trophy Points:
    128
    Oli kyse sitten atk:sta, auton huollosta tai vaikkapa talon remontoinnista, niin osaamaton joutuu valitettavasti turvautumaan ammattiapuun, maksoi se sitten mitä tahansa. Usein se on todella kallista, mutta sehän on monesti ihan itsestä kiinni.

    Osaavan kaverin mielestä helpot hommat on "tietämättömien höynäyttämistä", mutta näille tietämättömille ne hommat on arvokasta ammattitaitoista palvelua.
     
  8. rick79

    rick79 Senior member

    Joined:
    Feb 15, 2009
    Messages:
    5,125
    Likes Received:
    547
    Trophy Points:
    193
    Joo on kallista ja niin poispäin, mutta itseäni jäi vaivaamaan se että ystäväsi tilasi kuitenkin palvelun niin miksi hän yllättyi laskusta? Kai ystäväsi aikuisena ja maalaisjärkeä käyttävänä ihmisenä on tutustunut hintoihin ennen palvelun tilaamista? Joku vertasi tätä tilannetta autoihin, eihän kukaan vie autoakaan korjaamolle pyytämättä jonkinlaista hinta-arviota..
     
  9. Neptun

    Neptun Active member

    Joined:
    Jan 17, 2005
    Messages:
    3,954
    Likes Received:
    10
    Trophy Points:
    68
    Kaikki eivät osaa pyytää hinta-arviota tapauksissa, joita ei pidä kovin arvokkaina. Autojen korjaus korjaamoissa on aika eri juttu kuin etäapu netissä. Laskutus oli ystävälleni selviö, mutta ei laskun loppusumma. Laskutukseen kuului myös väärä asennus; englanninkielinen Thunderbird. Laskun loppusumma on kyllä ainakin minusta höynäyttämistä. Miksi asentaja ei voinut asentaa Windows Liveä uudelleen, vaan antoi kuvan, että se ei yleensäkään toimi kunnolla W7 kanssa? Tämä on outoa johdattelua.

    Minusta pitää alan ammattilaisten ja harrastajien olla tarkkana, että nettiin ei pesiydy ammattitaitoisen avun saannin varjolla kaikenlaista virittelijää ja rahojen kerääjää. Puolusta heikompien oikeuksia, vahvat hoitavat senkin puolen itse!
     
  10. yamaneko

    yamaneko Senior member

    Joined:
    Sep 22, 2005
    Messages:
    5,093
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    118
    Tuo on mielestäni yksi merkki ammattitaidottomuudesta/asenteellisuudesta tyrkyttää oman mieltymyksen mukaisia ratkaisuja. Samanhan näkee täälläkin, jos joku kertoo että on ongelmia selaimen A kanssa, niin vastaukset on monesti "vaihda se A pois, se on ihan surkea, B on mahtava". Näin siis ongelman kanssa jossa selkeästi ei ole syy selaimessa itsessään, vaan jossain ihan muualla.

    Toki on tilanteita, jossa kannattaa suositella toista tuotetta, esim. Ad-aware ja Spybot ovat aikansa eläneitä ja ne joutaisi romukoppaan ja tilalle löytyy useampikin parempi vaihtoehto. Mutta noin yleensä, jos joku kaipaa apua esim. MS Officen kanssa, niin pitäisi pystyä laittamaan oma ideologia taka-alalle ja koittaa LibreOfficen tarjoamisen sijaan neuvoa MS Officen kanssa, tai vaihtoehtoisesti olla hiljaa (ainakin tilanteissa joissa paistaa, että uusi ohjelmisto vain sekoittaisi avun tarvitsijaa entisestään) IMO.

    Mitäpä noille mahtaa? Monet osaavat rajallisesti etsiä tietoa palveluista ja menevät ensimmäiseen vastaan tulevaan, joka huonoimmassa tapauksessa on oikeasti ihan huijausta. Pienenä kielialueena suomenkielisiä huijauspalveluita ei onneksi kovin paljoa ole, mutta esim. englanniksi on netti pullollaan esim. ohjelmistokauppoja jotka myyvät sekundaa.

    Olen joskus ajatellut tarjota ilmaiseksi apua etäyhteydellä, mutta sitten nopeasti hiipii mieleen, että se menisi nopeasti siihen ettei muuta ehtisi tekemäänkään. Ja kun kiittämättömyys on vielä maailman palkka, niin mieleen saattaisi hiipiä jonkunlaisen korvauksen ottaminen ja sitten ollaankin jo siinä että antaapa koko asian olla. :)
     
    Last edited: Sep 26, 2011
  11. rick79

    rick79 Senior member

    Joined:
    Feb 15, 2009
    Messages:
    5,125
    Likes Received:
    547
    Trophy Points:
    193
    No nyrkkisääntönä pitäis olla jokaisella että jos jokin palvelu/asia maksaa niin otetaan selvää hinnoista. Et muuten ole maininnut tämän "asiantuntijan" nimeä tai nettiosoitetta. Jos mielestäsi on tapahtunut kusetus niin kerro nyt paikan nimi että muutkin osaa varoa.
    Toisekseen, on aika vaikea valvoa ketä netissä toimii ja/tai tarjoaa palveluita. Kaikenlaista suharia löytyy jotka ovat ainakin omasta mielestä ammattitaitoisia, juuri sen takia esim tämä saitti sekä esim. muro ovat paikkoja jonne voi kertoa tietokonehuoliaan ja taatusti joku auttaa, ja jos joku neuvoo ihan päin honkia niin aina joku toinen korjaa...
    Mielestäni ystäväsi kannattaa hoitaa se lasku, maksaa ns. oppirahat. vaikka kävi vähän kalliiksi niin uskon että hän muistaa tämän tarinan opetuksen loppuelämänsä.
     
  12. Neptun

    Neptun Active member

    Joined:
    Jan 17, 2005
    Messages:
    3,954
    Likes Received:
    10
    Trophy Points:
    68
    OK, tulkoon mainitua paikka. Kysessä oli siis Elisan suosittelema paikka, Omaguru, joka mainitaan Elisan tukisivuillakin. En tiedä onko kysessä Elisan oma toiminta. Arvelen, että ei ole, vaan operaattori on valtuuttanut jokun tai jotkut tekemään avustavaa etätyötä. Tästä seuraa, että ystäväni tajuaa, että lasku on maksettava, muuten laajakaista ja hänen käyttämänsä Elisan monipuoliset viihdepalvelut lakkaavat. Eli oppirahat tulee maksettua. (Hän on kyllä niitä monella lailla maksellut - kuten voi sanoa meidän kaikkien joskus tehneen - jo ennen naapuristooni muuttamistaan.)

    yamaneko: Tuttuja pohdintoja. Samaan tapaan olen itsekin ajatellut kun samanlaista hommaa on harrastettu.
     
    Last edited: Sep 26, 2011
  13. rick79

    rick79 Senior member

    Joined:
    Feb 15, 2009
    Messages:
    5,125
    Likes Received:
    547
    Trophy Points:
    193
    Minun mielestä on ihan luonnollista että ihmiset tyrkyttää sitä ohjelmistoa mihin itse ovat tyytyväisiä, suurin osa täällä jaetuista neuvoistahan nojaa neuvojan omaan kokemukseen.

    Käväsin omagurun sivuilla ja siellä on palveluhinnastoon suora linkki josta nyt ainakin viitteelliset hinnat näkee vaikka niissä on kotitalousvähennys laskettu.(ja lukee powered by Elisa.) mut joo.. eiku leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
     
  14. Neptun

    Neptun Active member

    Joined:
    Jan 17, 2005
    Messages:
    3,954
    Likes Received:
    10
    Trophy Points:
    68
    En nyt kyllä ole ihan samoilla linjoilla rick79 kanssa. Jos täällä tyrkytetään, se ei tapahdu pötypuhein perustelemalla. On jonkinmoinen ero suositella ohjelmia täällä, kun ilman asikkaan kehotusta ja väärin perustein lähteä muuttamaan asiakkaan tottumuksia siitä maksuja perimällä. Tulee mieleen klassikko: Aikoinmaan myytiin ihmisille Hämeenlinnan torilla jäätelöä suoraan käteen täydellä hinnalla kun sanottiin, että ei ollut tötteröitä. Eikä suomalainen valita. Sitäkö yhä? :)

    Lopettelen tämän aiheen käsittelyä jos ei jotain uutta ilmene, ettei mene kinaamiseksi. Oleellinen on varmaan tullut jo sanottua.
     

Share This Page