Mul on ilmenny sellasta ongelmaa et pelit ei toimi enää pienen pelaamisen jälkeen. Kaikki pelit jotka toimivat kokonäytöllä niin kuin vaikka gp4 ja sims niin ne toimii aluks jonku puoli tuntia ja sitten peli jämähtää ruudulle ja sitten näyttö pimenee ja ilmoittaa et ei ole signaalia ja lisäksi jos kuuntelen musiikkia samalla niin musiikkikin loppuu. Kone on silti päällä mutta näyttö pimeenä. Ongelma ilmeni ensin netin välityksellä pelattavista peleistä kuten maple storyssa ja wolfenstein et:ssä. Mistä kyseinen ongelma voi johtua? ja Onko muilla ollu tällasii ongelmia pelejen kans?
Kone varmaan ylikuumenee. Oletko lämpöjä tarkkaillut ja auttaako jos koneen koppaa/kylkeä pitää auki?
Lämpöjä voit tarkkailla vaikka Speedfan ohjelmalla: http://www.almico.com/sfdownload.php ja jos tuo pelkkä kopan aukipitäminenkään ei auta lämpöihin niin ovat jotkut laittaneet ison pöytätuulettimenkin puhaltamaan ilmaa koneeseen
Normaali lämpö on melkosuhteellinen käsite. Yleensä ottaen olisi ihan hyvä että lämmöt olisi idlenä (tila jossa ei ole ohjelmia päällä) alle 50ºC. Ja rasituksessa ne olsivat hyvä olla alle 80ºC. Nämä arvot eivät ole ehdottomia seinä arvoja, prosessori voi kestää hetykellisesti jopa 100ºC lämpöä. Lämmöt riippuvat prosessori mallista ja myös itse prossusta (jokainen prosessori on uniikki).
Lämpötilat riippuu kokoonpanosta. Itsellä on P4 3,2 GHz XP SP2 Radeon x850xt 1 GB DDR2 Zahlmanin hyrrä Esim. Oblivion täysillä grafiikoilla ilman modeja tunnin pelaamisen jälkeen: Prossu, emo 40-60 C Näyttis: 50-60 C
Mut kun mä ny esim pelaan football manageria joka on ainoa peli joka toimii nii lämpötilat nousee korkeammalle kuin esim maple storya pelatessa. Eli voisko mun ongelma johtua jostain muusta kuin ylikuumenemisesta?
Voiko liikakuumuus hidastaa konetta? Mikäs on mun tilanne kun näyttää tälläi: http://img118.imageshack.us/my.php?image=image14zm.jpg
Intel:in suorittimet ainakin hidastuvat jos ne ylikuumenevat, tällä tavoin estetään ytimen sulaminen.
Mut muuten vaan ihmettelen et mul on ollu kaks pelii jotka latasin netist ja ne toimii netin välityksellä tarkoitan wolfenstein et:tä ja maple storya. Kun sain koneen niin latasin heti wolfensteinin ja pelluuttelin sitä noin puoli vuotta mut sitten se aina tökkäs pienen pelluuttelun jälkeen. Sit myöhemmin latasin maple storyn ja pelasin sitäkin noin puoli vuotta ja sit sekin alkoi tehdä samaa eli näyttöön jäi kuva paikalleen ja vähän ajajn päästä näyttö pimeni. sit ny latasin sen speed fanin ja se näyttää et temp1 on siinä 70 asteen paikkeilla ja temp2 on siinä 120-130 astetta taitaa olla liian kuuma? Muuten vaan täs ihmettelen et miks ne toimi puoli vuotta ja sitten yhtäkkiä ne ei toimi ku muutaman minuutin. Alkok kone vaan kuumenee sit sen puolen vuoden jälkeen vai missä on vika?
Kesällä on yleensä asuntojen lämpotilat hiukan korkeampia, itsellä koneen lämmöt nousevat kesällä noin 5 astetta. Myös tuulettimiin kerääntyvä pöly heikentää jäähdytystehoa. Kannattaa myös tarkistaa että ne tuulettimet todellakin pyörivät koneessa.
Minullakin on alkanut kone helteiden alettua jumittaa. Tilttaaminen on melko yleistä ja tänään latasin tuon SpeedFanin. Oma tilanteeni oli äsken tällainen, kun auki ei ollut kuin Mozilla Firefox: Temp2 on siis aika korkea. Mitä (/minkä) lämpötilaa se siis mahtaa tarkoittaa? Tutkin tänään keskusyksikköä muutamasta raosta ja pölyistä näytti sisäpuolella olevan. Tämä on pakettikone ja koppaa en ainakaan minä saanut pois, vaikka kaikki mahdolliset ruuvit ruuvasin auki. Kone on ollut minulla kohta kolme vuotta eikä sitä ole tuon koppaongelman takia puhdisettu kertaakaan pölystä, kuten ei näyttöäkään. Viruksia ei (enää) pitäisi olla, joten olen tullut siihen lopputulokseen, että ongelmat saattavat ainakin osittain johtua tuosta pölyn ja helteen aiheuttamasta lämpötilannoususta.
Kyl toi on prossun lämpötila eli se on liian korkea. Koitas puhdistaa kone pölyistä sillä sitä on varmaan kertynyt tuossa 3 vuoden aikana aika paljon
Pakettikoneen mukana on tullut varmaan ohjekirja missä yleensä neuvotaan kotelon avaaminen. Myös valmistajan puhelintuesta joku asian neuvoo. Myös valmistajan sivuilta saattaa löytyä tuo manuaali jos se on päässyt hukkumaan.
Nyt löysin syyn miks mun pelit ei toimi. mä latasin everest home edition ohjelman ja sil näkee kuinka paljon muistista on käytössä ja huomasin et vaikka ei tee mitään niin muistin käyttö on 50% ja kun pelaan muisti loppuu kesken. Luulempa et viirukset on asentanut ohjelmia koneelle ja sit ne vie muistia vai voiko kyse olla jostain muusta? Kiitos kuitenkin vastauksista.
Mulla kans on jumitellu kone ja vein sen atk liikkeenseenkin mutta jumitukset vaan jatkuu ja äijä otti 50e siitä hyvästä. En tajua näistä lämpö jutuista mitään, että voisko joku sanoo onko nää normaalit: Temp1: 30c Temp2: 37c Temp3: 32c Temp: 0c HDO: 33c Sitten katoin vielä tuolta näytönohjaimen jutusta ja siellä oli että grafiikkasuorittimen piirilämpötila 50c. Elikkä onko kyse lämpöongelmasta?