Moi vaan! Olen hankkimassa uutta tietokonetta vanhan tilalle joka sanoi sopimuksensa irti. Tietokone on tulossa lähinnä 3d-mallinnukseen ja Photoshopin käyttöön. Koneen kasaan itse ystäväni kanssa joka hallitsee tämmöiset asiat huomattavasti minua paremmin. Budjettina on siis maksimissaan 1000 euroa, en tarvitse lisävarusteita tai käyttöjärjestelmää. Aion myös hyödyntää vanhan tietokoneeni kotelon. Nyt, monen päivän tutkimisen jälkeen olen päätynyt tällaisiin komponentteihin: http://hintaseuranta.fi/kori.aspx?sisalto=56186,68896,34019x3,62309,68588,16512 Oikeastaan ongelmanani on komponenttien tehon tarve. Kuinka tehokkaan virtalähteen tarvitsen? Siitä olen varma, että vanha 350 wattinen powerini ei riitä... Entä minkälainen olisi hyvä, mutta edullinen jäähdytys? Hiljaisuus ei välttämättä ole niin oleellinen (kunhan ääni ei ole hirviömäinen). Alkaa pää hajoamaan tähän komponenttiviidakossa pyörimiseen... Niin, ja jos tiedätte jotain sopivampia komponentteja jo valittujen tilalle, ehdottakaa toki.
No virtalähteeksi suosittelen 500W tai enemmän, mitä osiin tulee, laita keskusmuistia samantien 4GB koska pariton määrä muistikampoja saattaa aiheuttaa ongelmia.
Kovoksi Samsung T166 500GB, kun 250gb käy äkkiä vähiin, ellet omista toista kovoa? Jäähdytyksellä tarkoitat prosessorin jäähyä? Jos tarkoitat niin Noctualta löytyy hiljaisia ja tehokkaita kuten NH-U12F tai uudenpi malli NH-U12P
3D-mallinnukseen tarvitaan kyllä ammattilaisnäyttis, joka maksaa ton budjetin verran, mutta kyllä sitä 3d-mallinnusta voi noilla pelinäyttiksilläkin tehdä, mutta vähän heikosti.
Kiitokset kaikille vastanneille. Lisäsin virtalähteen ja prosessorituulettimen, vaihdoin kovalevyn 500 gigaiseen ja lisäsin gigan muistia. Vatez, nyt minulla vain ei ole mahdollista sijoittaa sitä tonnia näyttikseen niin ehkäpä tämä "pelinäyttis" riittää kevyeen harrastamiseen...
Niin, ja tässä oli siis vielä hintakori: http://hintaseuranta.fi/kori.aspx?sisalto=16512,56186,52331,53257,68896,52841,34019x4,62309 Jos kellään ei ole enää parempia vaihtoehtoja, pistän tänään tavarat tilaukseen.