Tietokone ei löydä ulkoisia kiintolevyjä

Discussion in 'Tulostimet, näppäimistöt ja muut oheislaitteet' started by JiminyBob, Nov 9, 2011.

1. JiminyBob

JiminyBob Member

Trophy Points:
    11
    Mulla on vuonna 2008 ostettu HP:n pöytäkone. (Pavilion 9151.sc, en tiedä onko tällä merkitystä?)
    Käyttöjärjestelmä on Vista.

Nyt on ilmennyt ongelma, eli kone ei tunnista yhtään mitään ulkoisia kiintolevyjä. Kahta olen kokeillut, toinen on Iomega ja toinen on sellainen, että sisällä on ilmeisesti Seagate Barracuda 7200.12 ja laatikko on LaCie.

Oon katsonut laitehallinnasta apujen kanssa, ettei mikään niistä ole tuo kiintolevy. Olen myös kokeillut kolmea eri USB-porttia, joten niissä ei ole vika.

En käsitä, että miksi kone ei voi tunnistaa, että niihin on kytketty jotain. Ensimmäisellä kytkemiskerralla kyllä tuli ilmoitus, että asentaa ohjelmistoa, mutta sen jälkeen ei mitään. Ja sekin ilmoitus oli ja meni se ohjelmistoasennusjuttu, eikä tänne kyllä mitään ole oikeasti asennettu. (!?)

2. rick79

rick79 Senior member

Trophy Points:
    193
    Levynhallinta? Näkyykö siellä? Ootko kokeillut toisella koneella että ne kovot toimii? usb-ajureita voi koittaa päivittää.

3. HeQu

HeQu Regular member

Trophy Points:
    26
    vistassa oli paljon ongelmia, tämä voi olla yksi niistä.

kannattais varmaan googlettaa ongelmaa.

4. Make_72

Make_72 Regular member

Trophy Points:
    48
    koneesi ei tunnista sata levyä,lataa ja asenna nämä ajurit.

Last edited: Nov 9, 2011
  5. JiminyBob

JiminyBob Member

Trophy Points:
    11
    Yritin asentaa ajurit ja kone herjaa näin:

"Your system does not meet the minimum requirements for this update. Update has been cancelled (9996)."

Eli eikö ikinä toimi minulla ulkoset kiintolevyt jos ei voi ajureita asentaa?

Muilla koneilla tosiaan toimii siis molemmat kiintolevyt mitä olen tähän kokeillut.

6. Make_72

Make_72 Regular member

Trophy Points:
    48
    sorry,kesti vähän vastata,mene biossiin ja katso miten sulla on ide tai/ja sata asetukset siellä,laita AHCI jos ei jo ole.

7. JiminyBob

JiminyBob Member

Trophy Points:
    11
    Joudun paljastamaan tyhmyyteni ja kysymään, että anteeksi mitä pitää tehdä? Mikä on ensinnäkin bios? :D

8. Make_72

Make_72 Regular member

Trophy Points:
    48
    katso-> Klik
    sekä kuvia biossista-> klik

biossiin mennään painamalla jotain F-näppäintä tai Delete näppäintä sillon kun käynnistät koneen,jos windowsin logo tulee eli windows alkaa käynnistymään,olet mennyt jo ohi.

kun käynnistät koneen niin mustan ikkunan alareunassa lukee se näppäin millä pääset biossiin.

etsit sieltä biossista kohdan ide tai sata ja katsot onko se valittuna tuo AHCI ,jos ei ole niin valitse,tallenna asetukset valitsemalla F10

9. JiminyBob

JiminyBob Member

Trophy Points:
    11
    Äh, ei onnistu? Kun käynnistän koneen niin aukee sininen ruutu jonka alareunas on ESC=Boot menu, F10 joku setup ja F11 system recovery.
    Oon koittanu jokaista F-nappulaa siinä kohdassa ja myös del-nappulaa.

Ja sitten kun menin tuonne SETUP-juttuun niin siellä on sellanen kohta, kun "Bios revision" ja siihen ei pääse. Se on niinkun sellanen harmaa juttu et siihen ei pääse nuolinäppäimillä eikä sitä pääse painamaan eikä mitään.

Mitä ihmettä?

10. Make_72

Make_72 Regular member

Trophy Points:
    48
    eli se oikea näppäin on tuo F10 ja se harmaa ikkuna on varmaan Tämän näköinen eli olet biossissa,sieltä pitäisi löytyä tuon "advanced" välilehden alta se ide/sata valikko.

liikkuminen pitäisi onnistua nuoli näppäimillä ja valinnat enter näppäimellä,näppäin komennot lukee sivun ala tai oikeessa reunassa.

tarkista myös sieltä jos löydät jotain USB:hen liittyvää ettei ole disabloituna,jos on niin vaihda "enable".

kokeile myös mennä laitehallintaan ja sieltä etsit usb-syöttö laitteet,klikkaat hiiren oikealla ja valitset päivitä ohjainohjelmista-> etsi tietokoneelta-> valitse windows kansio(katso että "täppi" on kohdassa "etsi myös alikansioista".tee näin kaikille usb-laitteille.

laitehallintaan pääset klikkaamalla hiiren oikealla työpöydällä olevaa omatietokone kuvaketta ja valitsemalla "hallitse" ja avautuvasta ikkunasta sit se laitehallinta.usb-laitteet löytyvät yleensä hid-laitteiden alta.
    katso myös ettei siellä laitehallinnassa ole minkään laitteen edessä keltasta kysymys merkkiä,jos on niin se kyseinen laite ei toimi eli siitä puuttuu ajurit.

Last edited: Nov 12, 2011

Share This Page