Hei! Pariviikkoa sitten alkoi tämmöinen ongelma lähinnä nettiä käytettäessä (firefox). Kun hiiren osoitin viedään paikkaan josta se muuttuu esim. nuolesta kädeksi, alkaa tietokone jäätyillä ja joskus jopa jässähtää ihan kylmiltään. Yleensä noin 5-10 sekunnin jäätymisestä seuraa se, että hiiren osoitin jää kyseiseen muotoon esim. kädeksi, eikä enää muutu paikan mukaan. Joskus Siitä tulee myös epämääräisesti pikselöitynyt. Sen jälkeen jäätyilyt tihenee. Kyseinen tapahtuu sivusta riippumatta. Hiiri on logitechin g500, eikä ole aikaisemmin temppuillut. Laitoin kysymyksen ajuripuolelle, mutta se saattaa olla väärä. Kiitos avusta!
Niin tyhmältä, kun se kuulostaakin, iskäni ei anna ladata cromea, koska pelkää sen vakoilevan minun pankkitunnukset... Ehkä minun kuitenkin pitäisi koittaa. Exploreriin tuskin kannattaa siirtyä?
Chrome ei vaikoile pankkitunnuksia ja itseasiassa se on turvallinen selain. Enemmänkin haittaohjelmat voivat tehdä tätä. Siitähän olisi syntynyt aikamoinen kohu jos Google olisi päässyt käyttäjiensä pankkitileille..
Olen käyttänyt IE:tä aina eikä koskaan ole ollut mitään tietoturva ongelmia, saatikka jotain pankkitunnus epäselvyyksiä.
Pari viikkoa sitten Microsoft jakoi päivityksiä. Olisikohan silloin tullut joku ajuripäivitys, joka tuon aiheuttaa? Voi kokeilla tehdä järjestelmän palautuksen noita päivityksiä edeltävään palautuspisteeseen. Jos automaattiset päivitykset on valittuna, päivityspäivä oli 9.7. Kannattaa myös katsoa(painamalla Ctrl+Alt+Del), mikä prosessi mahdollisesti kuormittaa keskusyksikköä silloin, kun kursori on "jäätyneenä". Toki Internet Explorerilla voi myös kokeilla, esiintyykö sama ongelma sillä. Edit: Lisään vielä noista selainten turvallisuusasioista: Täysin aukotonta selainta ei varmaan ole mahdollista toteuttaakaan. On ymmärrettävää, että yleisimmin käytetyistä selaimista on kannattavampaa etsiä tietoturva-aukkoja kuin harvojen käyttämistä. On odotettavissa, että Chromen osuuden kasvaessa sen haavoittuvuuksia etsitään entistä innokkaammin. Koska Chromekin on ihmisten koodaama, haavoittuvuuksia varmasti myös löytyy ja niihin julkaistaan sitten paikkauksia. Aivan toinen asia on sitten se, että Chrome seuraa ja tallentaa käyttäjiensä internet-rutiineja samaan tapaan kuin Google seuraa ja tallentaa hakutietoja. Itse pidän tätä jonkinasteisena tietoturvaloukkauksena, mutta mistään pankkitilitietoihin saati sitten pankkitunnuksiin liittyvästä urkinnasta ei ole kyse. Kuitenkin se, minkä pankin tai pankkien sivuilla käyn ja kuinka usein, tallennetaan tarkkaan. Myös se, mitä sieltä haen. Tämä tieto puolestaan vaikuttaa ainakin minulle tyrkytettäviin mainoksiin ja hakutuloksiin sekä varmaan sellaiseenkin, jota en edes tiedä tai arvaa.
Kiitos vastauksista! Koitan tuota palautusta, kun pääsen koneen äärelle. Tuli pikalähtö kesälomalle ja siksi vastauskin on vähän myöhässä. Myös tuo Cromen kokeilu ehti jäädä. Jos jäätyminen loppuu, niin onko turvallista jättää kone tuohon päivitysajankohtaan? Pitää varmaan pitää tehtävienhallintaa päällä koko ajan, sillä tosiaan mikään ei toimi jäätymisen kohdassa ja mikään ei poikkea kourmituksessa pienen piikin jälkeen. Kone on tosiaan silentrigiltä vuosi sitten ostettu tonnin kone, jos siitä on mitään apua. i5 2500k ja 560ti on sisällä. Yksi muutos ennen jäätyilyä oli uuden kovon lisääminen. WD:n teran sininen. En kylläkään laittanut sinne muuta, kuin seuraavan steamin pelin latautumaan. Joku myös ehdotti, että 360 kontrolleri, joka on koko ajan kiinni voisi sekoittaa jotakin. Otin sen irti. Olen valmis vaikka silittämään laamaa, jos siitä olisi mitään apua...
Kyllä se täysin turvallista on. Ainoa, mikä palautuksesta seuraa, on, että palautuspisteen jälkeen asennetut päivitykset ja mahdolliset uudet ohjelmat ja ajurit katoavat. Omat tiedostot, mailit yms. säilyvät. Jos järjestelmän palautus korjaa ongelman, kannattaa tuo päivitysasia laittaa käsin kuntoon. Jos ongelma ei palautuksella korjaudu, voi tehdyn palautuksen peruuttaa, jolloin kone palautuu takaisin nykyiseen tilaan. Kaikkia järjestelmään tehtyjä muutoksia ja lisäyksiä kannattaa epäillä silloin, kun kone alkaa käyttäytyä yht'äkkiä oudolla tavalla.
Elikkäs tosiaan, jos jollakin esiintyy samanlaisia ongelmia, niin ensimmäinen ehdotus siirtyä cromeen toimi. En sitten lähtenyt senkummempiin operaatioihin, kun homma toimi. Olen käyttänyt vain cromea nyt pari päivää ja se on toiminut täysin moitteetta. Lienee tuo Firefoxin uusin versio jotenkin minulla ongelmallinen.
Itselläni on samankaltainen ongelma joka ei ainakaan parantunut Chromea kokeilemalla(Firefox normaalikäytössä). Hiiren osoitin muuttuu vähän väliä vaikka minkälaiseksi vaikka osoitin ei ole edes sellaisessa kohdassa mitä voi klikata. Ensin jäätyy osoitin ja muutaman sekunnin kuluttua jäätyy video hetkeksi, ja taas pelaa vähän aikaa. Vähän harvemmin käy niin että kone jäätyy totaalisesti mihin ei auta edes ctrl+Alt+Delete vaan kone pitää käynnistää uudelleen. Kävin katsomassa Windowsin(7) lokeja tällaisen totaalijäätymisen jälkeen ja siellä oli jokin "kriittinen" tapahtuma ja jotakin Power Kernelistä? Voisiko virtälähde olla kaikkien oireiden takana? Näytönohjaimellakin tuntuu olevan jotain ongelmia, kaatuu ja ei vastaa muutaman kerran viikossa normi nettisurffailulla. Olen kokeillut vanhempia ajureita josko sieltä olisi löytynyt apu mutta ei kuitenkaan.
Moro, ootko saanut ongelman korjattua? Mulla oli täysin vastaavaa häikkää ja ilmaantui enemmän ton firefoxin kanssa. Vaiva korjaantui itselläni yllättäin nvidian ajureiden päivittämisellä. Uusin ajuri ei toiminut, vaan latasin tuolloisen betaversion (331.93)ja sen kanssa ei ole ollut ongelmaa. Mulla näyttiksenä siis gtx560ti. -NoScape
Itellä oli samaa ongelmaa viime viikolla ja suurin syyllinen tais olla näytönohjaimen ajurit. Päivitin ajurit versioon 332.21 NVIDIAn sivuilta ja se autto. Tein tosin aikapaljon muutakin pois sulkevia korjauksia ennenkuin asensin noi ajurit.