Hei. Eli otsikon mukainen ongelma on kyseessä. Tapahtuu yleensä kun pelissä on jokin "rasittavampi" kohta, mutta joskus ennalta-arvaamattomasti. Esimerkiksi Battlefield Bad Company 2:ssa räjäytät talon C4:lla niin kone kyykkää. Lämpöjä en epäile koska on tullut testattua OCCT:llä ja Furmarkilla näytönohjain sekä prossu ja hyvin jaksaa. Olen yrittänyt etsiä ongelmaan ratkaisua monelta taholta ja olen päätynyt epäilemään virtalähdettä ongelman aiheuttajaksi. Myös muutamalla muulla saman virtalähteen omistajalla on esiintynyt samantapaisia ongelmia. OCCT:N PSU testi sammuttaa koneen muutaman sekunnin kuluttua testin aloittamisesta. Testasimme kaverin 550W virtalähteellä josko kone pelittäisi. PSU testin käydessä konetta ei saatu sammumaan mutta pelaaminen oli taas koneelle liikaa ja tämä sammui, mutta kesti ehkä hieman paremmin rasitusta. Toivottavasti näillä tiedoilla joku osaisi jotain tästä asiasta sanoa ja annan lisätietoja tarvittaessa. Virtalähteen vaihtamista suurempitehoisempaan olen tässä jo vakavasti harkinnut, mutta mieluusti säilyttäisin tämän vanhan sillä ei tästä muuten ole mitään pahaa sanottavaa. 600W luulisi kuitenkin riittävän. Olen myös huomannut että joskus tietokonetta käynnistettäessä / tämän uudelleenkäynnistyessä kone kyllä käynnistyy ja virrat menevät päälle mutta ruutu pysyy mustana eikä käynnisty mihinkään suuntaan, ei mene windowsiin eikä alussa näy mitään, pelkkä musta ruutu. Kun näin käy niin olen pistänyt merkille, että jotkut tuulettimet käyvät hiljaisemmalla/eivät käynnisty ollenkaan. Edit: Huomasin, että silloin kun kone ei käynnisty kunnolla niin näytönohjaimen tuuletin ei pyöri eli näytönohjain ei saa virtaa(?). Niin ja uusimmat ajurit tms löytyy. Kone: Virtalähde: Zalman zm600-hp 600W Emolevy: Asus P5QL pro Näytönohjain: Geforce GTX260 Prosessori: Intel Core 2 Quad Q9550 2.8Ghz Muisti: 4GB Kiitos avustajille.
Joopajoo, vaikuttaisi minunkin mielestä virtalähteen ongelmalta, käynnistysongelma viittaa siihen että virtalähde kyykkää välillä koneen käynnistyksessä eikä anna virtaa kaikille komponenteille. Kaatuminen pelatessa sopii tähän kuvaan myös. Testiohjelmat eivät vältämättä rasita konetta tarpeeksi, jotta virtalähde kyykkäisi, varsinkin jos niitä ei ajeta ns. BurnIn-testinä vuorokautta läpeensä jatkuvalla syötöllä.