Eli, Tietokoneesta lähtee hdmi johto televisioon, mutta ääntä en saa ulos tekemälläkään? Missä vika? Ennen on toiminut, mutta en vaan muista miten sen olen saanut toimimaan! Windows vista 64 bit ja LG 32" Digi-TV Löytyy sonyn vahvistinkin, mutta ei auta, vaikka mulla menee hdmi sisään televisioon ja sieltä lähtee optinen ulos vahvistimen optiseen sisääntuloon! millä ketulla saan ääntä? kiitos paljon jo etukäteen!
Tietääkseni HDMI-piuha siirtää ainoastaan kuvan, ei ääntä joten tarvitset piuhat esim. vahvarista tietokoneeseen kuten itselläni on. Minulla siis DVI->HDMI piuha koneelta taulutelkkariin.
Tarvitset siis esim. Optisen piuhan tietokoneesta vahvariin. Piuhan hinta noin 15€ riippuen tietenkin sen pituudesta. E: Siis toi piuha, jos parhaan äänenlaadun haluat ja koneestasi löytyy sille liitäntä.
Kyllä HDMI:ssä kulkee ääni....mut yleensä näytönohjaimista saa vain kuvan hdmi:llä, ilman lisäkikkailuja. Mut siis sun pitää laittaa HDMI tietsikan ja telkkarin välille, ja optinen kaapeli tietokoneen ja vahvistimen välille, eikä telkkarin ja vahvistimen välille. Jos (ja kun) tietokoneessa ei ole optista ulostusta, niin käytä normaalia RCA:ta
Ihan vaan huomautan... HDMI "HDMI on lyhenne sanoista High-Definition Multimedia Interface. Se on digitaalisen videon ja audion siirtämiseen tehty liitäntästandardi"
Niin mäkin ajattelin, että kyllä siellä äänen pitäisi liikkua! Mutta kun tosissaa sitä optista ei löydy niin täytyy tyytyä rca-johtoihin (vaikka edelleen olen sitä mieltä, että ekalla kerralla sain äänen ja kuvan yhdella johdolla, mutta ei siitä sen enempää)! Kiitoksia kaikille auttaneille! Kiitos kesti hetken, kun olin matkoilla! Kiitos!