Hei! Olen päivittämässä vanhaa pöytäkonettani mallinnuskäyttöön sopivaksi, ja kysyisin mielipiteitä seuraavista koneen osista, sopivatko tarkoitukseensa ja toimivatko yhdessä? Vaihdatan osat koneeseen liikkeessä, mutta ajattelin itse tilata ne saaden ne niin halvemmalla. Olisiko jokin näistä osista vaihdettavissa toimivampaan? Intel Core i7 2600K 3,4 GHz 8 MB prosessori Nvidia Quadro 600 1 GT GDDR3 näytönohjain Kingston HyperX DDR3 2x 2 GB 1600 MHz RAM-muisti Samsung Spinpoint F3 7200 rpm 1 TB SATA2 32 MB kiintolevy Mitä muita osia tarvitsee mahdollisesti näiden myötä päivittää ja minkä hintaluokan ne ovat. Nykyinen keskusyksikköni on jo vanha. Ajattelin käyttää vanhaa koteloa ainakin mikäli osat sinne mahtuvat.
Mikä emo tuollaiseen kokoonpanoon olisi hankittava? Prosessoriksi harkinnassa on myös jokin Intel Coren i5:sta, tuo voi olla hiukan ylimitoitettu käyttöön nähden.
Core i5 2500K ainoo järkevä vaihtoehto tolle. Emo vaikka tosta http://www.jimmspc.fi/tuote/P8P67-LE-REV-3.0 Saatavuudesta en sano.
Selvittelin että kone täytyy laittaa käytännössä kokonaan uusiksi mikäli siitä tehokkaan haluan. Jätän vain itse kotelon uusimatta, mikäli uudet osat vain sinne sopivat (sillä tällä hetkellä emolevynä ASUS P5S800-VM ja tuuletin Foxconn DC PV902512 ja näytönohjain integroitu huonoon prosessoriin). Tällä hetkellä poimin listaani seuraavat osat: Prosessori: Intel Core i5 2500K 201,30 € Prosessorin tuuletin: Scythe Hugen 2 rev B PCGh Edition 49,90 € Näytönohjain: Nvidia Quadro 600 1 GT GDDR3 191,35 € Emolevy: ASUS P8P67-LE-REV-3.0 LGA 1155 DDR3 140,00 € Poweri: Antec 0761345-07657-9 PSU True Power 550 W 106,00 € Kiintolevy: Samsung Spinpoint F3 7200 rpm 1 TB SATA2 32 MB 54,00 € RAM-muisti: Team Group 8 GB (2 x 4 GB) DDR3 1333 GHz Elite KIT 75,00 € Käyttöjärjestelmä: Windows 7 64-bittinen 150,00 € ____________________ YHT. 967,55 € Prosessorina oli i7 2600K aiemmin, mutta vaihtamalla i5:een saisin hyvin sen 100 € hinnasta pois. Budjetin olisi tarkoitus olla maksimissaan 1000 €. Vieläkin tuosta mielelläni nipistäisin hinnasta pois (ja vaikka enemmänkin), mistä se kannattaisi tehdä ja puuttuuko tuosta edelleen joitain osia? Toimivatko osat yhdessä? Kone tulee siis pääasiassa CAD (tai muuhun)- mallinnuskäyttöön sekä lisäksi graafisten ohjelmien pyöritykseen (lähinnä InDesign, Illustrator, Photoshop), niin että mallinnuskäyttö on kuitenkin etusijalla.
Tuota Home Premiumia itseasiassa tarkoitinkin, jäi vain laittamatta tuohon tarkemmin ja luin huolimattomasti tuon aiemmin viestisi. Mistä sen saisi halviten, vai onko kaikkialla samanhintainen? Jos en nyt uusi koteloa, jotta saisin sen 100 € nipistettyä tuosta hinnasta, niin onnistuuko kotelon vaihtaminen uuteen myöhemmin kuinka helposti, vai meneekö säätämiseksi? Mistä voisi tuossa kokoonpanossa nipistää hinnasta vielä pois?
Tässä rinnalla kulkee myös kannettavien vertailu tuossa noin 1000 € hintaluokassa, sillä vielä en ole aivan lopullista päätöstä tehnyt, että päivitänkö vanhan pöytäkoneeni vai vaihdanko kokonaan kannettavaan, tehot kun saa aivan toiset pöytäkoneeseen. Onko esimerkiksi tästä (http://www.kannettavatietokone.fi/tuotteet/N53SV-SZ095V.html) mallista mihinkään kyseisessä mallinnus/kuvankäsittelyhommassa?
On siitä johonkin, mutta ei voi edes verrata pöytäkoneeseen. Jos olisi pakko ottaa kannettava, tuo voisi olla ihan pätevä vaihtoehto mutta itse ottaisin silti tuohon käyttöön kunnon koneen jo muistinkäytön ja raa'an tehon tarpeen vuoksi.
Niinhän se on että samalla hinnalla saa pöytäkoneen puolet tehokkaammaksi. Harmin paikka, että noissa kannettavissa ei pääse itse määrittelemään sisuksiaan. Noita kannettavia tutkailen tässä vielä sen takia, että se siirrettävyys vois kuitenkin olla tarpeen aika ajoin. Parastahan olisi omistaa molemmat eri käyttötarkoituksiin. Löysin tällaisenkin kannettavan, miten on tämän laita verrattuna edelliseen? Mitä hinta-laatusuhteeltaan tehokkaampia kannettavia vielä löytyisi?