Tietokone sammuilee itsekseen

Discussion in 'Vapaata keskustelua' started by Petri22, Jul 7, 2009.

1. Petri22

Petri22 Member

Trophy Points:
    11
    Joo eli otsikon mukaista ongelmaa olisi tarjolla ratkaistavaksi. Tiedän kyllä että aiheesta on keskusteltu ennenkin mutta hakua käyttämällä en saanut apua ongelmaani. Jotenka tietokonegurut saavat jelppiä parhaansa mukaan. Kone on n. puolitoista vuotta vanha ja ostettu Jimm's Pc-Storesta valmiiksi kasattuna pakettina. Prosessori on Intelin DualCore 4400 2.0 GHz.

Eli tässä muutama viikko sitten alkoi ilmaantua sellaista ongelmaa, että kone päättää sammua itsekseen. Välittömästi tämän jälkeen se käynnistyy uudelleen. Alussa tätä tapahtui ainoastaan käynnistyksen yhteydessä ja melko harvoin. Eli kone sammui ja käynnistyi uudestaan nopeasti käynnistämisen jälkeen. Sittemmin ongelmaa on esiintynyt myös muissa olosuhteissa, näennäisen satunnaisesti. En ole havainnut mitään säännönmukaisuutta esimerkiksi sammumisen aikana käytettävissä ohjelmissa. Tosin tuntuu siltä, että kun ilmiö tapahtuu kerran, se myös herkästi toistuu. Tällä hetkellä ongelma on käymässä melko sietämättömäksi, sillä tänä aamuna konetta käynnistäessäni se buuttasi itsensä yhteensä 6 kertaa. Viruksia ei avastin mukaan ole ja olen myös imuroinut koneen sisältä mahdollisten ylikuumenemisten välttämiseksi. Tosin itse en edes mieltäisi ongelmaa ylikuumenemisesta johtuvaksi, koska se tapahtuu usein välittömästi käynnistyksen jälkeen.

Eli apua kaivattaisiin, alan itse käydä kohtuullisen avuttomaksi ongelman edessä.

2. onsekumma

onsekumma Regular member

Trophy Points:
    26
    Veikkaisin, että poweri on menossa rikki. Virtalähteen antama jännite ei riitä pitämään konetta ylhäällä. Meillä työpaikalla sammuilivat koneet täsmälleen samalla lailla (olivat tosin teollisuuspäätteitä, mutta normi-PC:itä ne oli kuitenkin sisältä.)

Jos onnistuu niin tarkasta, että virtalähteen outputista tulee koneen tarvitsema jännite pihalle. Sitä en kyllä osaa sanoa paljonko pitäisi olla... Toinen vaihtoehto on hommata uusi poweri.

Share This Page