Tietämätön kun olen asian suhteen, niin ajattelin josko täältä löytyisi tietämysta. Eli, osaisiko joku neuvoa miten voisin varmistua siitä ettei kukaan ole tunkeutunut eikä pääse tunkeutumaan koneelleni ja esimerkiksi lukemaan tiedostojani. Voiko esim verkkokortin mac numerolla "jäljittää" koneen? Ja millä voin varmistua siitä ettei kukaan katsele samaa näkymää ruudulla kuin minä? Olen myös kuullut mahdollisuudesta kuunnella koneeseen kytketyllä mikrofonilla lähellä käytäviä keskusteluita itsensä tietämättä? Toimiva virus- ja palomuuriohjelma on. Kiitokset kaikille jo etukäteen.
Nyrkkisääntönä: ainut pomminvarma tapa on vetää verkkopiuha irti seinästä. Kunhan pitää (oikein asetetut) palomuurin ja virustorjunnan taustalla ja ajantasalla niin voi olla jo suht varma että asiattoamt vieraat pysyvät poissa koneelta. Harvoin hakkerit vaivautuvat metsästämään yksittäistä suojattua konetta kun netissä on kiinni miljoonia suojaamattomia.
en oo kyl itse tollasta kuullu ikinä, mutta pistä ääni säädöistä mikrofoni mutelle aina kun et sitä käytä, nii ongelma on ratkaistu
Eipä linuxiakaan pomminvarmaksi voi sanoa, varsinkaan kokemattoman käyttäjän käsissä. Tuli tuosta kysymyksestä mieleen, kun joskus koulussa Sunin unix-koneilla juuri mm. tuollaista vakoilu koitimme, siihen aikaan oletusarvoisesti kuka vain tunnukset omaava pääsi loggaamaan ja käyttämään mitä tahansa konetta ja sen oheislaitteita. Ei siis tarvinnut olla konsolilla, vaan kaiken voi tehdä verkon yli. Yhtä hyvin pystyi työntämään ääntä kaverin koneen kaiuttimiin, tai kaappaamaan koko ruudun sisällön ja heittämään jonkun muun kuvan ruudulle. Kaikkein hauskinta oli kuitenkin käynnistää satiaisohjelma "syömään" kaverin ruutua - yläreunasta siis kolme sattaria söi pikkuhiljaa ruudun sisällön tyhjäksi, eikä kaveri voinut edes tappaa toisen käynnistämää prosessia.
Eipä tuo wipe2000 sanoma ongelma ole vakava jos osaa pitää tunnarit itellään ja vielä vaikka vaihtaa salasanaa tietyin väliajoin (tai kun tuntee tarvetta). Kyllähän se on niin, että riskejä voi minimoida ihan sillä maalaisjärjellä. Esim. ei jakele niitä tunnuksia kaikille ja palomuurin käyttökin on ihan hyödyllistä, ei tosin linuxissa pakollinen, mutta suositeltava.
Mutta jos tahtoa ja tietoa riittää, niin uskon, että salasanan murtaa myös linux-koneissa aika helposti, tai pääsee esim. luomaan oman superuser passunsa. Kokematon käyttäjä tekee sen vielä helpoksi tai jättää helposti valmiita aukkoja koneelle. Ongelman vakavuudesta en sitten tiedä, riippuu varmaan pitkälti mitä salaisuuksia koneellaan säilyttää. Eli kuten bluekkis sanoi, ainut pomminvarma tapa on vetää verkkopiuha irti seinästä. Hyvä (rauta)palomuurikin estää kyllä varmaan 99.99 % hakkereista.
En puhunut halaistua sanaa linuxin pomminvarmuudesta, vaan asennuksen jälkeisestä mielenrauhasta. Jos ei ssh-serveriä ajele koneella ja portit pitää kiinni, aika turvallisin mielin saa väkertää.