Tietokoneen kokoamisen plussat ja miinukset

Discussion in 'Uutta tietokonetta ostamassa' started by mirrow, Jun 14, 2011.

1. mirrow

mirrow Member

Trophy Points:
    16
    Hei, eli oon ajatellut ostaa koneen osista (n800e) ja en ole ikinä koonnut tietokonetta itse. Joten haluaisin tietää teiltä viisaimmilta, että onko siinä mitään haittapuolia ja mitkä ne plussat siinä on kun ostaa osissa ja kokoaa itse. Kiitos etukäteen.

2. leinmi

leinmi Active member

Trophy Points:
    66
  3. mirrow

mirrow Member

Trophy Points:
    16
    Iso kiitos ! Eli sitten vaan miettimään mitäs osia siihen koneeseen laitetaan..noh kai jonkun kivan kokoonpanon löydän kun seurailen näitä keskusteluja täällä.

4. leinmi

leinmi Active member

Trophy Points:
    66
    katsot muita triidejä mitkä menee samoissa hinnoissa niin voit sieltä valita tai sitten odotat että joku kasaa sulle koneen,itse en nyt kerkee ku muuta hommaa samalla.

5. mAzq_

mAzq_ Regular member

Trophy Points:
    26
    En tiedä oliko tarkoituksena vertailla kokoamisen ja pakettikoneen väliltä, mutta niin ymmärsin, joten:

+Saat sitä mitä haluat, kun valitset itse koneesi sisällön

+Et joudu maksamaan merkistä ja muutenkin itse koottuna on aina halvempi

+Konetta voi myöhemmin päivittää, mikä ei pakettikoneissa onnistu

+Voit valita laadukkaita osia (jos tietämystä löytyy). Paketti koneissa usein säästellään etenkin kotelon, virtalähteen ja muistien laadun kanssa.

+Voit rakentaa tasapainoisen kokoonpanon. Paketti koneissa usein todella heikko näytönohjain ja välttävä prosessori. Joskus toisinkin päin

+Osien valitseminen ja koneen kokoaminen on (ainakin minusta) hauskaa puuhaa

-Vaatii vähän syventymistä komponentteihin (vertailu, yhteensopivuus yms.)

-Kokematon voi aiheuttaa komponenteille vahinkoa

-Kaikki ei tule kuin manulle illallinen; aikaa kuluu osien valitsemiseen, odottamiseen, kokoamiseen, testaamiseen, Windowsin asennukseen...

Nämä nyt nopeasti tulivat mieleen. Erittäin hyvä vaihtoehto on myös valita itse osat ja laittaa kauppa kokoamaan, ei maksa kuin kymppejä ja tulos on sama (takuun kera).

Tällaisen ehdotuksen laitoin erääseen keskusteluun:

1TB SpinPoint F3 3.5", SATAII, 32MB, 7200RPM (49,40€)
    Define R3 Black Pearl ATX-kotelo, Musta (99,00€)
    650W Core Edition ATX-virtalähde, 80+ Bronze (72,40€)
    Sony NEC Optiarc DVD-polttaja, SATA, 24x, musta (Tarjous!) (18,40€)
    8GB Dual Kit Ripjaws-X, DDR3 1333MHz, CL 9-9-9-24 (77,00€)
    Core i5 2500K, LGA1155, 3.3 GHz, 6MB (Huippu-uutuus!)(189,00€)
    P67 Pro3 B3, LGA1155, Intel P67, DDR3, ATX (Uutuus!) (107,00€)
    60GB Agility 3 Series SSD-kiintolevy, 525/475, MLC, 2.5", SATA III (Huippu-uutus!) (119,90€)
    AMD Radeon HD 6870 1 GB, 2xDVI/HDMI/2xMiniDP, PCI-E (179,00€)
    YHT. 911,10€

Tai ilman SSD:tä ja näytönohjaimeksi
    GeForce GTX 570 DirectCU II, 1280MB GDDR5, 2xDVI/HDMI/DP (Uutuus!) (299,00€)
    jolloin YHT. 911,20€

Tuo menee kuitenkin 100€ budjettisi yli, joten jos budjetti on kiveen hakattu niin unohda SSD ja näytönohjain ja käytä rahat esimerkiksi tähän niin ollaan 800€ ympärillä:
    GTX 560 DirectCU, 1GB GDDR5, 2xDVI/MiniHDMI, PCI-E (186,00€)

Last edited: Jun 14, 2011
  6. mirrow

mirrow Member

Trophy Points:
    16
    näin teen! :)

7. leinmi

leinmi Active member

Trophy Points:
    66
  8. mirrow

mirrow Member

Trophy Points:
    16
    Mitä tuolla päivittämisellä tarkoitetaan? sitäkö että voi ostaa uusia osia siihen kun sen aika tulee? Ja kyllähän mun pitäis jo osaa toi kokoaminen kun datanomiksi opiskelen :D kärsivällisyyttä kyllä riittää ei ole siitä kiinni.

9. mirrow

mirrow Member

Trophy Points:
    16
    Niin no periaateessa budjettini on näyttöineen ja koneineen 1000e. Tälläisen näytön itse löysin ja näyttää olevan ihan hyvä, eikö? (linkkiä en voi laittaa) BenQ G2420HD. Tietääkö kukaan parempaa tuohon hintaan ?

Loputhan menee sitten koneeseen joten haluan tottakai parhaimman mahdollisen kokoonpanon joka pyörittää kaikkea ja soveltuu pelaamiseen, elokuvan katseluun ja kuvankäsittelyyn. En tiedä saako tolla hinnalla sellaista mutta sanokaa te, saako :)

Edit: käyttöjärjestelmää ei ole joten sekin tulee mukaan..

10. leinmi

leinmi Active member

Trophy Points:
    66
    Juuri sitä että tommoseen kasattuun koneeseen voi vaihtaa osia ettei tarvii joka kerta ostaa kaikkii uusiks niinkuin merkki koneisiin.

Edit tuo näyttö on aivan hyvä ja tuolla mun kasaamalla paketilla pelaa kaiken täysillä ja tästä sitten käyttis http://jimms.fi/tuoteinfo/GFC-00601?pid=1308075119231.

11. mirrow

mirrow Member

Trophy Points:
    16
    No tuohan näyttää oikein hyvältä ja näyttää kaikki olevan mitä tarvitseekin :) Kiitos kaikille auttajille ja erityisesti kiitos näin nopeasta toiminnasta! Tässä harkitsen vielä jonkun aikaa ja sitten on aika vinguttaa korttia.

Edit: Toki jos jollakin on mielestään tarjottavana parempi kokoonpano niin saa yrittää (; mutta eiköhän tuo sovellu kaikkeen, niin kuvanmuokkaukseen, elokuvan katseluun, pelaamiseen ja muuhun räpeltämiseen :)

12. mirrow

mirrow Member

Trophy Points:
    16
    Sitä vielä kysyisin kun tossa BenQ g2420HD afterdawnin tiedoissa lukee että vasteaika on 2ms, mutta esim jimm's:ssä sanotaan että siinä on 5ms ja muutenkin kaikkialla heittää tuo tieto. Mihin uskoa? ja kuinka iso ero tossa 5ms ja 2ms on?

13. leinmi

leinmi Active member

Trophy Points:
    66
    se 2ms on GTG(Gray To Gray)aika se on vaan hieno tapa merkitä mutta kyllä nykyään kaikki näytöt on jo 5ms.

14. mirrow

mirrow Member

Trophy Points:
    16
    Niimpä taitaa olla, mutta eikö 2ms ole parempi kuin 5ms ? Acer G245HAbid ja BenQ G2420HD ovat saman hintaisia ja ensimmäinen taitaa oikeasti olla 2ms ja jälkimmäinen 5ms joten eikö acer kannattaisi hankkia? Anteeksi kaikki tää jauhaaminen.

15. leinmi

leinmi Active member

Trophy Points:
    66
    et huomaa siinä mitään eroa ja voisin uskoa että toi acer on kanssa 5ms mutta GTG aika on 2ms.

16. BPVest

BPVest Senior member

Trophy Points:
    173
    Mun tietääkseni mikään taho ei valvo noita littunäyttöjen nopeuslukemia. Vaikka valvoisiki, ketään ei kummiskaan kiinnosta. Sen takia noihin voi valmistajat lyödä ihan mitä lystää.

17. mirrow

mirrow Member

Trophy Points:
    16
    Asia selvä. Joten periaatteessa ihan sama kumman otan vai otanko jonkun muun saman hintaisen samoilla ominaisuuksilla. Saatavuus myös merkitsee. Kiitos kuitenkin vielä tästä.

18. leinmi

leinmi Active member

Trophy Points:
    66
    eipä mitään apuahan täällä ollaan antamassa.

19. thimbex

thimbex Member

Trophy Points:
    16
    Ihan vaan pilkkua viilatakseni tuo kokoonpano ei kyllä pyöritä kaikkea täysillä (esim. metro 2033), mutta täysillä resoilla saa pelattua lähes kaikkia nykyajan pelejä.

20. mirrow

mirrow Member

Trophy Points:
    16
    en ole vielä ostanut kyseistä kokoonpanoa kun olen espaniassa yllättäen, joten tuli mieleen semmoinen juttu että kuinka hiljainen tuo sitten on? Osaako joku sanoa mitään?

Share This Page