Tietokoneesta 5.1 äänet kotiteatteriin..

Discussion in 'Yleistä keskustelua digitaalisesta musiikista' started by jackkk, Sep 8, 2008.

1. jackkk

jackkk Member

Trophy Points:
    11
    En saa surround ääniä toimimaan kotiteatterissa kun katson jotain elokuvaa (jossa on 5.1 äänet) tietokoneelta. Äänikortti on emolevyyn integroitu Realtek HD Audio (ja emolevy on Asus P5Q) ja se on kytketty digitaalisella RCA (coaxial?) piuhalla vahvistimeen... olen kokeillut eri toisto-ohjelmia (vlcplayer, mplayer, bsplayer jne) ja säätänyt ffdshow audio decoderin asetuksia, ja ohjauspaneelista ääni-välilehden asetuksia, mutta en saa surround ääniä toimimaan! 2 kanavainen kyllä menee hyvin eli vahvistin tunnistaa sen kyllä.... Ja siis jos kytken DVD soittimen samalla tavalla vahvistimeen niin toimii hyvin.

2. mymmeli13

mymmeli13 Regular member

Trophy Points:
    26
    Joo meikäläisel näyttäis olevan aika sama ongelma tein tossa vähän sua ennen tämmösen keskustelun. http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/698410 ja olis kiva itekki saada vastaus tohon et mitä tehdä oon eri paikkoihin yrittäny soitella ja kysyy neuvoo mut ei näytä olevan missää semmosta miten sais ton 5.1 äänen toimimaan. Mikä käyttöjärjestelmä sul on?

3. jackkk

jackkk Member

Trophy Points:
    11
    windows vista (64-bit) on käyttis. Ja lisään vielä että tuolla ääni-välilehdellä on tuommonen äänen testausjuttu.. siinä kyllä toimii 5.1 äänet (vahvistinkin tunnistaa sen).. mutta ei sitten missään muualla. :S

4. mymmeli13

mymmeli13 Regular member

Trophy Points:
    26
    Joo oon nauranu samaa et ku oon vetäny optisella(toslinkillä mikä nyt onkaa) nii näyttää vahvarissa et tulee stereo äänenä mut sit ku testaa tuolt ääni jutusta dolbya nii se kyl soittaa kaikki kaiuittimet läpi. Ite yritin soittaa verkkokaupasta tota et osannu neuvoa sano vaa et oletettavasti 64bittinen vistan ajurit ei oo viel tullu eli liian uus ja sit soitin harmanille siitä et ku tolla mun saphiren hd 4870 näytönohjaimella pitäis saada kans 7.1 ääni ulos hdmi piuhalla mut en saa sillä minkää näköstä ääntä ulos vahvarista. Ja viel tos näyttiksen paketis sulee tarkoitettu vistalle. Et voiks tää kaikki nyt johtuu tästä uudesta paskasta vistasta ja viel 64bittisestä et ei muka saa 5.1 ulos. Lämmittää kivasti ku panostanu kotiteatteriin 7000e ja sit kusee jostain tämmösest. Kuukauden päivät oon taistellu ton äänen kanssa ja alkaa ideat loppuu. En tiiä ootko kattonu yhtää sitä sun emon ohjekirjaa mut itelläni ainaki toi realtekin hd manager mikä on tuol oikees laidassa nii on ihan älyttömästi suppeempi ku mitä siin ohjekirjassa on. Ohjekirjan ohjelmassa pystyy säätää kaiuttumien määrää ja 3D ääntä ja kaikkee vastaavaa itelläni pystyy ainoastaan säätää ympäristöö (onko vessassa vai kylppärissä vai jossain vitun vapaudenpatsaan sisällä HURRAA). Jos keksit jonku tavan fiksaa sen 5.1 äänen pihalle siit sun koneesta nii kerro mulle. Tai sit joku viisaampi joka neuvois meit molempii.

5. jackkk

jackkk Member

Trophy Points:
    11
    No niin, nyt sain sen edes jotenkin toimimaan... se pääidea minkä tajusin on että se RCA digital on oma äänilaitteensa niin se pitää laittaa oletukseksi sieltä ohjauspaneelista (kun ennen minulla oli tuo analoginen oletuksena).. sitten kun säädin vielä niitä asetuksia sain jopa media player classicilla toimimaan sen (vlcplayer ei toimi vieläkään).. DTS muoto aiheutti tosin outoa äänen pätkimistä mutta dolby digital toimii hyvin.

6. mymmeli13

mymmeli13 Regular member

Trophy Points:
    26
    Voitko selittää mahdollisimma tarkasti et ymmärrän? Koska en saanu noilla ohjeilla mitään aikaseks.

7. Ugemi

Ugemi Member

Trophy Points:
    11
    Itselläni saman kaltainen ongelma. Uudessa koneessa on 64bit vista ja asuksen p5ql-e emossa toslink kiinni. Entisessä koneessa toimi ok, mutta nyt realtekin kautta näkyy, että ääntä lähtee, mutta mitään ei vahvarin päästä kuulu vaikka laittaa oletukseksi optisen lähdön ja se on biosista enabloitua ja on uusin versio ajureista yms...

Eikös optinen kaapeli ole kunnossa, jos valoa näkyy toisesta päästä? On nimittäin seinän sisässä osa ja pelkäsin, että nyin sitä liikaa koneen vaihdon yhteydessä(aika "sopivan" mittainen), joten testasin kaapelin taskulampulla. Toista laitetta, jossa sopiva lähtö, ei ole, joten kaapelin testaus sinällään on hieman haastavaa...

Edelliselle: Eli set default pitää laittaa sieltä realtekin ääniajureista optiselle lähdölle. Siellä on kuulokkeet, hdmi yms. lähdöt ja pitää määrittää mitä laitetta käytetään defaulttina. Muutos tulee voimaan vasta kun käynnistät äänilähteen uudestaan(softan, ei konetta).

Last edited: Oct 10, 2008
  8. mymmeli13

mymmeli13 Regular member

Trophy Points:
    26
    Ite kyllästyin leikkimään tuon oman hdmi lähdön kanssa joten tyydyin toslinkiin. Laitoin toslinkin oletus äänilähteeks ja pistin piuhat oikeisiin paikkoihin kiinni ja uudet ajurit. Äänet toimii melkein oiken. En ole saanut kyllä VLC:stä ulos dolby ääniä ja DTS ei toimi vieläkään. Mutta nyt vihdoin olen saanut dolby äänet windows media player classikilla ulos, mutta siinäkin ohjelmassa on se paskaa ettei näytä IMG. tiedostoja oikein, eikä dts änet toimi ja olen nyt yrittänyt saada jostain sellaista ohjelmaa millä äänet toimisivat ja IMG. tiedostot toimisivat oikein. Mutta pitkällisen etsinnän tuloksena olen todennut että sellainen ohjelma on jossain kiven sisällä, koska en millään löydä sellasita.

9. Jukkek

Jukkek Member

Trophy Points:
    11
    Moro!
    Itellä oli tässä sama ongelma kuin monella viestiketjussa eli äänikorttina on emolevyyn integroitu RealTek High Definition Audio Device tjs. Yritin saada äänikortilta digitaalisena äänen viritinvahvistimelle eikä meinannut onnistua vaikka takapaneelissa löytyy keltainen liitin koaksiaalikaapelille. Liittimessä lukee SPDIF.
    Poistin koneelta RealTekin omat ääniajurit ja käynnistin tietokoneen uudestaan, jolloin vista tunnisti ilmeisesti kytketyn koaksiaalikaapelin. Nyt toimii äänet digitaalisena. Äänilaitteena on High Definition Audio Device, ilmeisesti Vistan omilla ajureilla.

Share This Page