Elikkä, mikä olisi se paras käyttöjärjestelmä jotta saan koneestani täysiverisen mediamyllyn? Etsin pelkkää käyttöjärjestelmää, en ohjelmaa windowsille tai linuxille. Joskus luin MicroBitistä näistä, mutta ei muistu nimet millään mieleen. Koneeseen siis asennetaan mediakäyttöjärjestelmä, sen jälkeen laitetaan asetukset kuntoon ja homma on valmis. Koneella katsotaan TV:tä, leffoja, kuvia ja kuunnellaan musiikkia. Mitään pelaamista, kirjoittamista yms. ei ole tarkoitus tehdä. Kone tulee olohuoneeseen, tallentavan digiboksin korvaaja. E: Ja tietenkin TV ohjelmien tallennuksen pitää onnistua, kuten myöskin tallennusten editointi ja polttaminen DVD levylle. Olisi myös hyvä sub/srt tekstitystuki avi-tiedostoille.
Mythbuntu voisi olla hyvä vaihtoehto, sitten on Geexboxia ja yksi vaihtoehto voisi olla ihan normaali jakelu jota sitten itse säätää. TV katseluun MythTV tai Kaffeine, leffoihin MPlayer, VLC, Kaffeine tai joku muu monista hyvistä ohjelmista, musiikkin kuunteluun Amarok. Tässä omat suosikit. Tallennusten editointiin ProjectX ja polttoon K3B tai joku muu polttosofta. Sub ja srt tekstitystuki mm. avi-tiedostoille löytyy vaikkapa VLC:stä.
Voisit kokeilla Mythbuntua. Itse en ole tutustunut järjestelmään sen paremmin, mutta mitä olen kuullut niin tuolla pystyy katselemaan teeveetä (jopa nauhoittamaan?) yms.. http://www.mythbuntu.org/
Linux-puolella on se ongelma, että olet lainrikkoja jos katsot sillä DVD-elokuvia Toinen kysymysmerkki on TV-kortin/tikun toimivuus linux-puolella. Itse käytän XP:n automaattikäynnistyksessä Mediaportalia, jolla saa aikaan vaikka ja mitä yksinkertaisella frontendillä. Näin ollen näppistä ja hiirtä ei tarvitse ollenkaan. Itse käyttäisin Mythbuntua tms, mutta nuo WLAN-ajurit on aika syvältä Linuxin puolella(heikko signaali). MP:n puolella voi vaikka käyttää puheohjausta, peliohjainta tms. En nyt halua mainostaa liikaa, mutta omien kokemusten mukaan helpoimmalla pääsee juurikin ilmaisen MP:n kanssa, Ykkösversiossa on oma TV-serveri ja siihen löytyy runsaasti eri plugineja jne.. Kokeilemisen arvoinen, jos XP/Vista löytyy valmiiksi. En nyt keksi käyttistä jolla nämä asiat hoituisivat helpommin kuin yhdistelmällä XP-MP, joten siksi tällainen postaus tähän väliin.