Tietokoneiden koteloiden mittasuhteet + uusi kotelo 70 €

Discussion in 'PC:n rautaan liittyvä keskustelu' started by Mayol, Oct 15, 2014.

1. Mayol

Mayol Member

Trophy Points:
    16
    Tervehdys! Olin katselemassa uutta koteloa entisen musta-hopeisen halpishirvityksen tilalle, mutta meni vähän sormi suuhun mittoja tutkiessa, joten ajattelin kysyä neuvoa.

Nykyisen kotelon mitat ovat seuraavat:

Leveys (kotelon etureunasta etureunaan): 165 mm
    Pituus (kotelon edestä kotelon taakse tietokonetason lattiaa pitkin): 390 mm
    Korkeus (kotelon lattiasta kattoon): 400 mm
    Mitat on otettu tietty kotelon ulkopuolelta.

Nykyisen tietokonetason (puinen levy, jossa muovinen jalka alla, ruuvattu pöytään kiinni) mitat noilla ylläolevilla selityksillä ja samassa järjestyksessä: 230 mm x 410 mm x 580 mm.

Hämmennyksekseni huomasin esim. Jimm'siä selatessani, että nykyinen koppani vaikuttaa omien mittasuhdemäärittelyjeni mukaan olevan mATX-kokoluokkaa, vaikka se on selvästi väärin, koska kotelo sisältää ATX-emolevyn. Olen aina luullut nykyistäni midi-ATX-kokoluokan kopaksi, mutta erehdyinkö?

Jimm'sillä tunnutaan määrittelevän koppien koot tyyliin leveys x korkeus x syvyys. Olen aina luullut korkeuden ja syvyyden olevan sama asia, mutta onko syvyys sitten tuo minun pituuteni vai korkeuteni vai leveys?

Ehkä tämä kuulostaa tyhmältä kysymykseltä, mutta en maksa kymmeniä euroja ennen kuin olen varma, että uusi kotelo sopii tietokonetasolleni. Olisi kiva, jos joku vaikka parilla lauseella ja linkillä, jos viitsii, selventäisi tätä juttua. En löytänyt googlaamalla mitään, kysymys on varmaan liian yksinkertainen tai jotain. :D

2. Kuunmies

Kuunmies Senior member

Trophy Points:
    143
    Syvyys on toi sinun pituusmitta. Aika kapealtahan toi sinun koppa kuulostaa. Onko se kovinkin vanha? Oliko tietoa mikä emolevy, merkki ja malli, siellä kopan sisällä on?

3. Mayol

Mayol Member

Trophy Points:
    16
    Kiitos vastauksesta, toivoinkin juuri tuollaista, ATX-koteloiden mahdollisuudet avautuivat eteeni! :) Joo, onhan tuo kapea. Aikanaan v. 2010 pakettikoneen emo hajosi, enkä ollut pitänyt varmuuskopioita ajan tasalla, joten tarvitsin kipeästi konetta opintojani varten. Asentaja sitten soitti, etteivät puhelimessa valitut uudet osat mahtuneet entiseen koppaan ja kysyi lupaa laittaa jokin sopiva. Toivon, että olisin vaatinut tietoja ensin, mutta olin vähän hädässä opintojeni kanssa, kun ei muistitikulla sattunut koulutehtäviä silloin olemaan. Siihen aikaan koneen kasaaminen itse oli myös vähän heikossa hapessa.

Olin nähnyt silloisella kaverillani tämän nykyisen koppani ja ajatellut, etten ikinä moista rotiskoa huolisi. Kuinka ollakaan, kyseinen rotisko odotteli sitten minua uudet osani sisuksissaan, kun liikkeestä menin hyväuskoisena tietsikkaa noutamaan. -_-

Kopassani on iso aukko takaosassa, jollaista en ole missään kotelossa ikinä nähnyt. Näkee, että sitä on hajotettu väkivalloin, varmaan lämpöjen poistumisen takia. Nahat lähti sormista, kun vahingossa sohaisin mokomaa.

Kotelon sivuissa on pienet ritilät, kai tuuletusta varten, mutta pöly tukkii ne herkästi. Sivussa on kummallinen läiskäkuvio, ruma kuin mikä. Etupaneelissa on suunnilleen kakkosen muoto hopeisella ja se on muuten musta reunoilta. Edessä on 2 USB-liitäntää sekä kuuloke- ja mikkiliitännät.

Takana on 60 mm tuuletinaukko, virtalähde kiinnitetään ylös. Kaapeleita ei voi niputtaa minkään sivurungon taakse tai kovalevyjä kiinnittää ilman ruuveja.

Olen etsinyt ja etsinyt, mutten ole kotelon mallia löytänyt. Kirjoittelin tuohon noita juttuja, jos joku vaikka sattuisi niiden perusteella tajuamaan, minkä merkkinen koppani on. Kameraa en omista, muuten olisin ottanut kuvan.

Tiedän tietty oman emolevyni: Intel DH55HC

No, olisiko kellään ehdottaa mitään koteloa? Hinnasta en tiedä, eihän pieneen tilaan mitään kovin kallista taida edes saada. Sanotaan nyt 70 €, käyn etsiskelemään itse.

4. Kuunmies

Kuunmies Senior member

Trophy Points:
    143
    Joo, emon perusteella atx-koteloa etsimään. Eikait siinä periaatteessa kun tarkistat vaan että mitat mahtuu pöytäsi koloon. Voithan vielä täältä kysellä mielipiteitä jos löydät jonkun kiinnostavan lootan, jos vaikka sattuisi joku kauhea pommi kohdalle :D

5. Sakarias

Sakarias Active member

Trophy Points:
    68
    Itsellä 20 cm leveä koppa ja isompaa prosujäähdytintä on sinne vaikea mahduttaa. Sellanen on mukavan hiljainen kun toimii liki passiivisti

6. Mayol

Mayol Member

Trophy Points:
    16
    Tutkailin nyt vähän nettiä ja päädyin halvimpaan sekä kalleimpaan vaihtoehtoon. Molempien ulkonäöstä pidän.

Aerocool GT Advance

Tuo koppa miellyttää minua sen takia, että se sopisi paikalle, missä entinen kotelo on. Muutenkin se taitaa olla halvin koppa, joka on omasta mielestäni hyvän näköinen. Halpa hintakin on hyvä juttu, samoin kaksi tuuletinta ja USB 3.0. Arvosteluista tosin luin, että on huteron oloinen ja hajoaa herkästi, mutta on muuten hyvä.

Bitfenix Shadow

Tuo on varmaan yksi parhaimman näköisistä ja oloisista kopista, joita olen nähnyt. Vaikuttaa arvostelujen perusteella olevan hiljainen, helposti kasattava ja tilava. Pidän edessä olevasta LED-nauhasta. Onpahan vaan ikävästi miltei 17 cm liian pitkä/syvä tälle tasolle. Tuskinpa kannattaa roikottaa koneen etureunaa noin paljon tyhjän päällä, kummeillani on metallisen palkin johdosta kymmenisen senttiä "roikkuva" kotelo ja se näyttää aina siltä, että putoaa justiinsa.

Prossun jäähy on vakio ja huutaa kuin imuri kunnolla työskennellessään, ei haittaa minua. Olisihan hiljaisuus kivaa, mutta yleensä koneeni vain humisee miltei ääneti, kyllä ääntä joskus kestää.

7. Sakarias

Sakarias Active member

Trophy Points:
    68
    Jos itse vaihtaa osia niin koppaan kannattaa satsata. Itsellä koppa yli 10 v. vanha. Muut osat vaihtuneet moneen kertaan. Löytyy jopa korppuasema - ei tosin kytketty aikoihin. HTPC koppia kannatta vilkaista myös.

8. Mayol

Mayol Member

Trophy Points:
    16
    Jep, pitänee satsata sitten, kun nyt joskus vaihdan kopan. Minulla ei ole koskaan ollut yhtään noin vanhaa tietokoneen osaa, kun on tullut osteltua pakettikoneita, jotka ovat sitten hajoilleet. Nykyinen on ensimmäinen kasattu yksilö, enkä palaa enää pakettivehkeisiin kuin pakon edessä.

HTPC:t ovat sitten taas liian leveitä. Nykyään tietokoneen osat tarvitsevat havaintojeni mukaan enemmän tilaa kuin aiemmin, v. 2010 tämä oma koteloni riitti vallan mainiosti ja riittää kokonsa puolesta yhä. mATX-emolla + prossulla tästä tilanteesta tietty selviäisi noin vain, mutta menee jo turhan hifistelyksi.

No, tällä hetkellä ei oikeastaan löydy sellaista koteloa, joka istuisi kämppääni kokonsa puolesta hyvin, joten annetaas olla. Asun pienessä yksiössä ja jos joskus isompaan asuntoon muutan, niin pystyn vasta sitten ostamaan suuremman tietokonepöydän. Onneksi tulevat pikkupäivitykset sopivat vielä koteloon.

9. Sakarias

Sakarias Active member

Trophy Points:
    68
    HTPC kopan voi pistää pystyyn. DVD asema vie noin vähemmän tilaa. Itselläni oli EeeBox TV:n takana. Toimi ihan mainiosti leffa/surffi alustana. Nyt hommaa hoittaa pikkanen i3 pohjanen kone, jossa SSD ja 2,5" tuumainen teran levy ja 8G muistia. Käynnistyykin 6-8 sekunttia. Eli melko äkkiä pääsee TV:tä katselemaan tai Youtubea. TV:n takana tuokin piilossa. Eli ei koneen tarvitse olla iso. Pelikoneet on sitten asia erikseen.

10. Mayol

Mayol Member

Trophy Points:
    16
    En minä sitä HTPC-kopan ideaa/muotoa/kokoa niinkään vastusta, vaan sitä, että tykkään pitää tietsikkaa siinä, missä se on aina ollut. En pidä muutoksista, joten vaihtaisin koko koneen paikkaa vain pakon edessä. Koneeni ei myöskään ole vain kevyeeseen käyttöön, vaan myös videoeditointiin ja pelaamiseen - haluan tehdä makuni mukaan tietokoneella kaikkea mahdollista, kun se siihen pystyy. Telkkua en edes katso, vaikka minulla on TV/näyttö, kun ei sieltä tule mitään katsomisen arvoista minulle. ^_^

Että joo, tajuan kyllä, mitä ajat takaa. Jos hankkisin uuden kevyen koneen, se olisi varmaan ehdottomasti HTPC. Tämä nykyinen passaa tällä hetkellä tällaisenaan.

Oho, tuntien tutkimisen ja surkeiden rojukoppien näkemisen jälkeen löytyi yksi ainoa sopiva vaihtoehto, parempi sekin kuin ei mitään. Ostan lähitulevaisuudessa tod. näköisesti kopan Antec VSK-4000E. Saa siihen ainakin kaksi 120 mm tuuletinta, SSD-levyn, vesijäähyn (jota en todellakaan ole ikinä mihinkään tietsikkaani laittamassa) ja pitkän näytönohjaimen (jota en myöskään ole tunkemassa kokoonpanooni, kun lyhyellä pärjää aivan täydellisesti). Koppa on kevyt ja ohutta peltiä, mutta eipä ole ainakaan uutena hajalla kuten tämä nykyinen. Ulkomuoto on myös tyylikkäämpi kuin muiden halpiskoppien.

Netistä löytyi myös ainoa varmasti koteloon sopiva prossujäähy, Cooler Master Hyper TX3 Evo, jonka vaihdan Intelin vakion tilalle Akasa Hi Performance-lämpötahnan kera. Kotelotuulettimeksi laitan Titan Kukrin, koska se on vähän erikoisemman värinen kuin muut katselemani.

Mukavaa, että Antecin kopassa on virtalähteen paikka ylhäällä, niin yltävät vanhan virtiksen johdot varmasti paikoilleen. Pidän erityisesti siitä, että löytyi tyyliin mATX-kopan kokoinen ATX-koppa. Ostaisin laadukkaan mATX-kopan heti, mikäli saisin vanhan emoni kiinni - mahtuisihan se niihin koteloihin, mutta kun sitä ei saa ruuvattua kiinni. Jotenkin hönttiä, että pieniä ATX-koteloita (syvyys 410 mm tai alle, tuo Antecin oma on 412 mm) ei tahdo löytyä enää mistään. Luulen sen johtuvan pitkistä näytönohjaimista/virtalähteen asennuksesta kopan pohjalle. No, onneksi vielä yksi vaihtoehto minulle löytyi, niin ei tarvitse enää heikoimmilla osilla kärvistellä.

Last edited: Oct 16, 2014
  11. 79atanos

79atanos Regular member

Trophy Points:
    48
    Paljon on tosiaan vuosien saatossa kotelotkin muuttuneet, varsinkin ulkoisten mittojen osalta. Nykyään virtalähde sijoitetaan koneen alakertaan siten, että se ottaa viilennysilmansa koneen pohjan kautta jonkinlaisen pölysuodattimen läpi ja puhaltaa lämmittämänsä ilman ulos takaosasta. Tuossa mainitsemassasi Antecissa kun poweri on kotelon yläosassa, niin kannattaa virtalähteeksi valita mahdollisimman laadukas laitos, koska kotelon sisällä vallitseva lämpötila heikentää powerin elinikää aika reilusti.

12. Mayol

Mayol Member

Trophy Points:
    16
    Joo, valkkaisin tuollaisen kotelon, jossa virtalähde on pohjassa, mikäli minulla olisi mATX-emo. Nykyinen vanha ATX-emolevy + prossu kuitenkin toimivat kuten pitää käytössäni, joten olisi järjenköyhää käyttää ~300 € uusiin osiin vain saadakseen katsella uutta koteloa.

Virtalähteenä on Antec Basiq Plus 550 w, joka antaa käsittääkseni vain 444-475 w, mutta ei ole vielä temppuillut yhtään missään. Ikää sillä on jo yli 6 vuotta (on aina ollut heikosti tuuletetuissa koteloissa ylhäällä), ja luin arvosteluista, ettei se johtojensa mittojen vuoksi edes sovi pohjaan asennettavaksi. Sitten taas harkitsemani Seasonic 450 w S12G-virtalähde, joka olisi huomattavasti laadukkaampi, ei arvostelujen mukaan sovi kotelon yläosaan asennettavaksi. Että puljaa nyt sitten näiden vempeleiden kanssa niin, että toimisi ilman jatkojohtoja/ihmesäätöjä...

Share This Page