Tietokonepaketti

Discussion in 'Uutta tietokonetta ostamassa' started by VET1, Mar 23, 2013.

1. VET1

VET1 Member

Trophy Points:
    11
    Hakuuses olis hyvä ja edullinen (500-600€)pöytäkonepaketti. Koneella olisi paljon käyttöä kuvien arkistoinnissa ja käsittelyssä. Mulla on lightroom 4 ja harrastan luontovalokuvausta. Eli näyttökin sai olla hyvä ja ehkä 21". Ja onhan koneella muutakin käyttöä.Olisiko jollain vinkkejä tälläisestä pöytäkonepaketista? Ja millaisia ominaisuuksia tälläinen käyttötarkoitus koneelta vaatii.
    Tää 15" näytöllä oleva läppäri tuntuu vähän pieneltä tähän käyttöön :)

2. Axu_

Axu_ Moderator Staff Member

Trophy Points:
    143
    Kuudella sadalla ei oikein kunnon pakettia saa, jos tarkoitus on ostaa näyttö (kuvankäsittelyyn sopiva IPS maksaa halvimmillaan jo pari sataa), käyttis (n. 100€) ja mahdollisesti vielä kasauspalvelu (30-80€ kaupasta riippuen). Koneeseen jää siis sellaiset 350€, jolla ei kovin tehokasta konetta saa.

Jos nykyinen läppäri kuitenkin riittää tehojensa puolesta, niin olisiko pelkän näytön ostamisessa järkeä? Esim. Dellin kehuttu UltraSharp 23" IPS -näyttö maksaa n. 200€: http://www.jimms.fi/tuote/859-10143
    Runsaasti lisää työtilaa ja varmasti läppärin näyttöä parempi värientoisto. Hyvä näyttö kestää myös aikaa, joten tuon kaveriksi voi myöhemmin ostaa tehokkaan pöytäkoneen.

3. VET1

VET1 Member

Trophy Points:
    11

4. VET1

VET1 Member

Trophy Points:
    11
    Kiitos hyvistä vinkeistä. En ole oikeen tietokonenörtti joten en tiedä riittääkö mun läppärin tehot. Se on samsung R530..... Mitä hintaluokkaa olisi suhteellisen hyvä pöytäkone mun käyttötarkoitukseen. Jos sellaiseen päätyisin.

5. Axu_

Trophy Points:
    143
    Käsitin, että käytät Lightroomia jo nykyisellä läppärillä, joten miten se sillä pyörii? Tuntuuko, että tökkii vai pitäiskö olla nopeampi kone? Kuvien käsittely sinällään ei kerro tehontarpeesta. Toisille se on punasilmäisyyden poistoa, joka sujuu koneella kuin koneella, toisille jotain paljon raskaampaa.

6. VET1

VET1 Member

Trophy Points:
    11

7. VET1

VET1 Member

Trophy Points:
    11
    Ai niin unohdin mainita,että lightroom on jo koneessa. Se on vain niin uusi juttu että olen vasta laitellu kuvia sinne ja se pelittää hyvin. Mutta kuvan käsittelyä en ole vielä kokeillu. Voihan se siinäkin toimia moitteettomasti.
    Alunperin syy miksi haluaisin uuden koneen on se että mun läppäri on 3v vanha ja näyttö niin pirun pieni. Siksi halusin täältä vähän vinkkejä minkälaista konetta kannattais laittaa...

8. Axu_

Trophy Points:
    143
    Ok... Voit tietty tosiaan ostaa ensin pelkän näytön ja laittaa sen läppäriin kiinni.

Tässä sitten yksi ehdotus koneeksi:
    Tuo on kasattu Jimmsiltä, mutta jos tarvitset kasauspalvelun, niin kannattaa katsella silent rigistä tai Systemstoresta halvemman kasauspalvelun takia.

Tästä setistä voikin sitten lähteä oikeastaan mihin suuntaan vaan. Näyttis on nyt oikeastaan suhteettomankin kallis tehoihinsa nähden, mutta jonkinlaisen kortin tuohon tarvitsee, jotta kuva näkyy. Jos pelitehoa ei kaipaa, niin sen voi vaihtaa kaupan halvimpaan tai ostaa käytettynä jonkun vielä halvemman kortin. Toinen vaihtoehto on vaihtaa emo ja prossu FM2-kantaan:
    http://www.jimms.fi/tuote/AD580KWOHJBOX
    http://www.jimms.fi/tuote/FM2A85X-EXTREME4

Prossu on hitaampi kuin tuo FX-6300, mutta prossussa on integroituna näyttis, joten sen voi tiputtaa paketista kokonaan pois.

9. VET1

VET1 Member

Trophy Points:
    11
    Kiitos vinkeistä. Mä tuumaan nyt mitä teen.

Share This Page