Lähes kaikki nykyään tietää, että etämyynnissä on se 14 päivän palautusoikeus käyttämättömille tuotteille. Entäs jos tilaan tuotteen netissä, mutta noudan sen myymälästä? Mielestäni tämä on etämyyntiä. Sama kai se haenko paketin postista vai myymälästä. Kauppa on kuitenkin tehty etänä. Mielestäni siis. Hieman erilaisia käytäntöjä olen kuullut. Tietääkö kukaan kuinka sen oikeasti pitäisi mennä? Esimerkkinä erään nimeltä mainitsemattoman firman sivuilta: " Noudot Imatran ja Lappeenrannan liikkeistä eivät ole etämyyntiä vaan kuluttajasuojalain 5. luvun kuluttajakauppaa mistä johtuen niillä ei ole palautusoikeutta ellei siitä erikseen sovita. 10.2 Myymälästä ostetuilla tuotteilla tai internetistä tehdyillä varauksilla ei ole palautusoikeutta ellei siitä erikseen sovita. " Eli nettitilaus ei ole etämyyntiä, vaan tuotteen varaus, heh?
Etämyynnin palutusoikeus johtuu siitä, että kuluttaja ei ole voinut tutkia ja kokeilla (ei käyttää) tuotetta ennen ostopäätöstä. Kun ostos noudetaan myymälästä, kuluttaja ei ole enää pelkän kuvan ja tekstin varassa kuten etämyynnissä, vaan samassa asemassa kuin muutkin myymälässä ostoksia tekevät. Tuolloin palautusoikeus ei enää perustu lakiin, vaan mahdolliseen erilliseen sopimukseen tai myyjän vapaaehtoiseen tarjoukseen.