Time Capsule File serveriksi

Discussion in 'WLAN ja lähiverkot' started by jroldos, Apr 22, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. jroldos

    jroldos Member

    Joined:
    Apr 22, 2011
    Messages:
    1
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Moi!

    Kokoonpanoni on seuraava: zyxelin adsl-purkki/reititin yhteydessä ulkoverkkoon ja luo langattoman sisäverkon. Sisäverkossa langattomasti iMac ja Time Capsule.

    Haluaisin käyttää TC:tä tiedostopalvelimena niin että myös ulkoverkosta saisi yhteyden. En koskaan sammuta tuota zyxel-purkkia joten vaikka purkin ulkoverkon osoite tulee ISP:n DHCP:ltä sen ei pitäisi vaihtua, paitsi jos virta katkeaa tms. Tutustuin DynDNS palveluun joka ilmeisesti hoitaa tuon ongelman, luoden domainin joka ilmeisesti osoittaa juurikin tuohon DHCP:ltä saatuun osoitteeseen. Se miten tuo tapahtuu meni hieman yli.

    Sisäverkon puolella time capsulella on kiinteä sisäverkon ip osoite, joka ei muutu.

    Oletetaan että olen ulkoverkossa ja kirjoitan tuon domainin tai reitittimen ulkoverkon ip:n osoitekenttään. data tulee kohti reititintä...tässä kohtaa en ole varma mitä portteja minun tulee ohjata? zyxelin port forwarding on aika niukka. Ohjaanko ftp portit 20-21 TC:n ip:seen vai afp 548 portin? Vai jotain muuta? Zyxelin reitittimessä on myös kohta "dynamic dns". En ole varma tuleeko minun käyttää sitä.

    Sitten on vielä TC:n pää...AirPort Utilitystä voin asettaa päälle file sharingin. Tämä tarkoittanee luultavasti afp:tä??? TC sisältää kasan muitakin asetuksia mutta pääasia tuli varmaan selkeäksi.

    Kenelläkään ideoita/kokemuksia? Ei haittaa jos ei ole applea jos kokemusta on pc puolelta samoista asioista niin valaiskaa ihmeessä.
     
    Last edited: Apr 22, 2011
Thread Status:
Not open for further replies.

Share This Page