Ostin tässä vähän aikaa sitten Nikonin D40-järkkärin jonka mukana tuli 18-55mm objektiivi. Kerran kun vähän viileämmällä ilmalla kävin kuvaamassa ulkona oli sen jälkeen objektiivi aika tiukka ja vaikea zoomata. Kannattaako itse avata kyseinen objektiivi vai miten?
Jos haluat sen toimivan jatkossakin, niin älä itse avaa, vie takuuhuoltoon. EDIT: johtuu ehkä siitä, että kierteiden voiteluaine jähmettyy viileällä ilmalla, entäs sitten talvella.
Ohjeissa ilmoitetaan suositellut käyttölämpötilat. Itsekin joskus pohdin omaa D50 ja sen putkia. Kylmin missä olen kuvannut on ollut noin -20 mutta siinä tein niin että ainakun ei ollut kuva tilannetta niin pidin kameraa paksun untuvatakin alla rintaa vasten. Eniten pelotti miten lcd näyttö suhtautuu tuollaiseen kylmyyteen mutta ei mitään vahinkoa ole tapahtunut. Putkea EI tosiaankaan kannata avata itse. Viet vain takuuhuoltoon ja sanot että on alkanut jäykistymään.
itellä on Zuikon 11mm laajakuva linssi ja viime talvena käytin sitä ulkona kun oli -14 ei kamera tai optiikka ollut moksiskaan joo mut älä avaa mitään kun ne linssit "kelluu" siellä optiikan sisällä joten kyllä auki saa mut et kiini sitten mitenkään koti konstein ota esiin että ei liikkeessä tuu väärin käsityksiä sana parresta
Taitaa viitata alapäähuumoriin. Olisi nyt tuo kuva pantu oikein, että näkyisi, niin idea voisi aueta. EDIT: Kun kuvan liittää, voisi esikatselulla tarkistaa, että linkki toimii oikein.