Toimiiko 4X asemassa 16X levyt?

Discussion in 'DVD-R -keskustelu' started by pcmate, Oct 25, 2007.

1. pcmate

pcmate Regular member

Trophy Points:
    26
    Mulla on pc:ssä wanha, 4X-nopeuksinen asema, mutta 4X levyjä ei enää oikein löydy mistään. Onko kellään kokemusta, toimiiko 16X:t levyt (tietenkin vaan 4X nopeudella) vanhoissa hitaissa asemissa?

2. Feron

Feron Active member

Trophy Points:
    66
    Kyllä toimivat. =)

3. Nicto

Nicto Member

Trophy Points:
    11
    Itse olen miettinyt samaa ja jostain olen lukenut että ei toimisi niin hyvin.
    Itselläni sama ongelma kun on 4X-nopeuksinen asema eikä levyjä löydy nykypäivänä oikein mistään.
    Kitupiikki.netistä joskus tilasin 100kpl ritekin 4X dvd+r levyjä, mutta ovat näköjään poistuneet valikoimasta

4. pcmate

pcmate Regular member

Trophy Points:
    26
    Kesällä vielä sai Verkkokaupasta tosi edullisesti 4X DVD-levyjä, mutta eipä näy enää olevan. Olivat jotakin 35 snt/levy.
    Tilasin juuri erän 16X levyjä ja kerron tulevalla viikolla, alkaako 4X Liteon niitä polttamaan. Jos ei, niin voin käyttää ne kyllä stand alone-tallentimessani.

Blu-Ray-tallentimen tuloon on vielä aikaa, joten DVD:llä on pärjättävä ehkä pari vuotta. Sitten BD:t alkavat olla hinnaltaan sopivia myös kotikäyttöön.

5. June74

June74 Regular member

Trophy Points:
    26
    itse kirjoitan 4x vai olikohan jopa 8x asemalla verbatim dvd-r 16x levyjä ja ei ongelmia , se levyn nopeus on maksimi mitä valmistaja lupaa sille polttaa , luonnollisesti hitaammalla nopeudella onnistuu , ja saattaapa tulla jopa parempi kirjoitusjälki .

itse en kirjoita cd-r levyjäkään kuin yleensä 8-16x vaikka olisikin 52x levy.

6. MissBlue

MissBlue Regular member

Trophy Points:
    26
    Kannattaa käydä aseman valmistajan kotisivuilta katsomassa, olisiko uutta firmistä tyrkyllä. Noilla kun yleensä lisätään tukea uusille levyille, jolloin poltto onnistuu ihan levyn tyypin mukaisesti eikä millään oletusasetuksilla ja -arvoilla ja jälki on usein parempaa.
    Toki jos on hyvä tuuri, niin toimii ihan ok vanhallakin firmiksellä.

7. pcmate

pcmate Regular member

Trophy Points:
    26
    Nyt pääsin kokeilemaan 4X asemallani 16X Verbatimeja ja hyvin paloivat.
    Päivitin syskyllä 2004 viimeksi asemani firmwaren, ilmeisesti silloin jo oli 16X levyjä markkinoilla..ehkä tuon päivityksen takia siis toimivat. Uudempaa päivitystä en ole löytänyt.

8. Zax1

Zax1 Guest

Video tiedostojen poltossa kannattaa polttaa hitaammin.
    Vaikka levy olisi nopeampi kuin kirjoittava-asema tukee niin levyt kyllä yleensä toimivat. Kokemusta on.

9. MissBlue

MissBlue Regular member

Trophy Points:
    26
    TDK:n 16x levyt eivät suostuneet palamaan Dellin kannettavan 4x-polttavassa. Verbat kyllä palavat ihan nikottelematta.

10. Sebu92

Sebu92 Active member

Trophy Points:
    66
    Itsellä on palanut ainakin 70 Verbatim dvd+r:ää Nec:n 4x-polttimella. Hyviä levyjäkin muuten, en ole saanut lasinalusia.

11. June74

June74 Regular member

Trophy Points:
    26
    löytyisiköhän siihen uudempaa firmwarea , katsoppa vaikka kirjoitusohjelmassa tai laitehallinnassa sen aseman tyyppi , ja voithan lisäksi laittaa dellin tyypin , voisin ettiä uudempaa firmistä
    (voithan mainita myös asennetun firmware version)

12. MissBlue

MissBlue Regular member

Trophy Points:
    26
    Heh, kiitosta vaan, mutta se asema on kaapissa ihan varalla nykyään. Eikä ne TDK:n levytkään olleet omia, vaan ihan lainalevyjä. Itsellä on vaan Verbatimeja.

Share This Page