Tosi aloittelijan tietokone-tv-liitännät

Discussion in 'TV-out -ongelmat ja -keskustelu' started by mikidor, Jan 28, 2006.

1. mikidor

mikidor Member

Trophy Points:
    11
    Nonniin.. Elikkäs olen aloittelija näissä hommissa ja nyt haluaisinkin tietää, että mitenkä saan liitettyä kannettavan tietokoneeni televisioon. Oon käynyt tämän keskusteluaiheen kaikki tekstit läpi ja en ole löytänyt selkeitä ohjeita liittämiseen!! Tai siis semmoisia ohjeita mitä minä ymmärtäisin..

Eli kannettavassani on tuo s-video ja vga-liitännät. Tai en ole varma onko ne juuri niitä niin laitoin linkit niistä, mitkä liitännät minulta LÖYTYY läppäristä:

http://www.refurbished-laptops.biz/images/vga-photo-big.jpg

http://www.cofa.unsw.edu.au/units/r...rs/camcorder_images/s-video_sockett_small.jpg

Näytönohjaimena minulla toimii Ati Radeon Express 200. Olen päivitellyt sitä ja löytyy tuo Catalyst Control Center.

Töllö on muutaman vuoden vanha perustelkkari, ei mikään taulu-tv.

Eli mikä johto minun pitää ostaa jotta voin liittää kannettavan televisoon, niin kuvan laatu on hyvä (paras mahdollinen) ja että tv:stä tulee myös ääni???? Ja mitä näytönohjaimen asetuksia minun pitää muuttaa?

Suuri kiitos etukäteen kaikille auttaneille!

Last edited: Jan 28, 2006
  2. eduard0

eduard0 Active member

Trophy Points:
    66
    Onko TV:ssäsi myös S-Video-In-liitin tai tukeeko se ollenkaan S-Videota edes scartin kautta? Scart varmaan löytyy? Onko läppärissäsi minkälaisia audioliitäntöjä? Omalta koneelta olen vetänyt TV:hen S-Video + 3.5mm stereo --> Scart piuhan, jolla menee kätevästi ääni ja kuva samalla.

Katsotaan parasta liitäntää myöhemmin, kun olet vastannut noihin pariin kysymykseen. Liitännän jälkeen sinun tarvitsee mennä näytön ominaisuuksiin (vaikka ohjauspaneelin kautta), jossa Asetukset-välilehdellä pitäisi näkyä 2 näyttöä joista toinen harmaana. Klikkaamalla oikealla harmaata näyttöä, voit valita senkin aktiiviseksi ja kuvan pitäisi tulla televisioosi.

3. mikidor

mikidor Member

Trophy Points:
    11
    Televisiossa ei ole muuta kuin scart-paikka. Ja jos oikein muistan niin vain yksi paikka. Tästä tietokoneesta löytyy perinteiset audio-liitännät. Eli mikki, kuulokkeet ja joku kolmas.

Ja jos ohjeet sais "ostoslista" -muodossa että tiedän mitä kertoa kaupan sedälle :)

"Onko TV:ssäsi myös S-Video-In-liitin tai tukeeko se ollenkaan S-Videota edes scartin kautta?
    Mistä tiedän, että tukeeko tuo Scart S-videota? Vai miten se menee?

4. eduard0

eduard0 Active member

Trophy Points:
    66
    TV:n ohjekirjasta tai muusta vastaavasta infopläjäyksestä varmastikin löytyy tuo tieto. Ongelmahan on siinä, että mikäli TV:si ei tue ollenkaan S-Videota, tulee kuva siihen mustavalkoisena S-Videoliitännän kautta.

Olettaen että TV:si kuitenkin tukisi tuota S-Videota (aika vakio tuntunut olevan nyt pari vuotta), niin tarvitset piuhan jossa on toisessa päässä S-Videoliitin ja 3.5mm stereoplugi ja toisessa päässä scartliitin.

Jos taas ei tue S-Videota, on kaiketi käytettävä S-Video --> komposiittiadapteria ja vedettävä sen kautta scarttiin.

5. mikidor

mikidor Member

Trophy Points:
    11
    Kiitoksia oikein paljon! Löysin netistä tämmöisen johdon:

http://www.mediaplazashop.com/bilder/Clictronic/HC100.jpg

Varmaankin oikea johto? Otan vielä selvää, että onko töllössäni tuo S-videon tuki, vai mikä se nyt olikaan.. :)

Onko muuten taulutelevisioissa tuo s-videon tuki? Vai onko sekin tapauskohtaista? Ja jos ostan taulutelevision niin kannattaako vielä ostaa sama johto? Ja haittaako, että audioliitännät ovat läppärin etuosassa ja tuo s-videon liitäntä sivussa??

Kiitos vastauksista!

6. Agent_007

Agent_007 Senior member

Trophy Points:
    143
    http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/90564
    tuolta löytyy kuvia noista liittimistä jotka varmaan selventävät tilannetta.
    Suurimmissa osassa ei ihan halvimmista TV:eitä tuo S-video löytyy joko suorana liitäntänä tai mahdollisuutena tuoda sitä SCART:in kautta sisään.
    Läppärissä liitäntöjen sijainnilla ei ole väliä.

7. Galactic

Galactic Regular member

Trophy Points:
    26
    Jos ostat littutöllön niin kannattaa käyttää VGA:ta. Tosin täytyy eka tarkistaa että tukeeko se natiiviresoluutiotaan PC:ltä, monet ei tue sitä.

Share This Page