Trandcend Encrypt

Discussion in 'Tulostimet, näppäimistöt ja muut oheislaitteet' started by Urpå, May 14, 2024.

1. Urpå

Urpå Member

Trophy Points:
    11
    Hei,

ostin uuden ulkoisen kovalevyn Transcend 25M3. Haluaisin osalle kansioista salausta ja osalle tiedostoista salausta. Luin tuota ohjetta, mutta en vielä uskaltanut sitä tehdä, nimittäin, mietin kolmea asiaa:
    1. Voinko kryptata kovalevyltä yksittäisen kansion, jolloin kryptautuu myös kansion sisältämät tiedostot
    2. Voinko kryptata yksittäisiä tiedostoja kerralla siten, että kaikkiin tulee sama salasana
    3. Voinko tehdä kryptauksen koko ulkoiseen kovalevyyn kerralla - meneekö sekaisin, jos sen alla on sitten erikseen tiedostoja, jotka on jo aiemmin kryptattu?
    Onko teille tuttua juttua?

Tässä ohjeet: https://www.transcend-info.com/Manual/Elite/EN/#7-data-encryption-data-decryption

Suuri kiitos jo etukäteen.

2. 1pertti

1pertti Senior member

Trophy Points:
    243
    Sanon heti, etten osaa vastata kysymyksiisi, koska sovellus ei ole minulle tuttu. Noissa sen ohjeissa kyllä selvästi puhutaan vain yksittäisten tiedostojen salauksesta eikä kansioiden salauksesta. Vaihtoehtona sitten on koko ulkoisen levyaseman lukitus.

Sitten heitän pohdittavaksi ajatuksen. Itse olen vuosia sitten kokeillut yhtä salausohjelmaa. Kerran se kaatui kesken kaiken ja kansiot jäivät salatuiksi. Ohjelman uudelleen käynnistyskään ei auttanut. Onneksi kyseessä oli hyvin yksinkertaisesti toteutettu ohjelma, joten aikani sitä tutkittua onnistuin purkamaan tai kiertämään salauksen. Tuollaista AES 256bit -salausta ei pysty käytännössä purkamaan, jos tulee joku ongelma.

Kokeilun jälkeen näin sellaisen vaivan ennen kuin pääsin tiedostoihini taas käsiksi, että totesin, ettei minulla itse asiassa ole sellaisia tiedostoja, jotka vaatisivat todellista salausta.

Urpå likes this.
  3. WinLix

WinLix Active member

Trophy Points:
    53
    Yksittäisiä kansioita ja tietoja on mahdollista salata. Ei tosin tuolla ohjelmalla vaan esimerkiksi Veracrypt nimisellä.

4. vps358

vps358 Active member

Trophy Points:
    93
    Vaikka salaus olisi mahdollista, on syytä hyvin tarkkaan miettiä kannattako se, koska mahdollisnen palutus voi vaikeutua eksponentiaalisesti tai käydä mahdottomaksi.

5. WinLix

WinLix Active member

Trophy Points:
    53
    Huvikseen ei tosiaan kannata salata. Yleisesti se on järkevää jos kuljettaa tallennuslaitetta mukana reissuilla taikka siinä on henkilökohtaisia tietoja kuten sotu, pankkitiedot, terveystiedot yms joita ei saa päästä julkisuuteen.

Share This Page