Kryptasin TrueCryptillä pari kokonaista usb-asemaa. Toimi hyvin pari viikkoa, kunnes kone eräänä päivänä sekosi totaalisti. Bootin jälkeen toinen kryptattu levy ei enää toiminut. Miten kannattaisi edetä korjauksen kanssa ja mitä ei saisi (olisi saanut) tehdä? Tähän mennessä TrueCrypt on asennettu uudestaan ja toimintaa on kokeiltu eri koneen kanssa. Salasana ei ole ongelma.
En osaa auttaa, mutta joku aika sitten kyselin täältä kokemuksia TrueCryptin pitkäaikaisesta käytöstä. Yhtään vastausta ei tullut. Minulla näet on kanssa ollut ongelmia TrueCryptin kanssa http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/320325
taitaa TC olla semmoinen ohjelma, ettei moni sen toimintaa oikein tunne ;-(( Jatkossa tekisin ehkä siten, että loisin levylle Conteinerin, joka on 90% koko levyn koosta. Muokkaisin ohjelman asetuksia niin, että määrittelisin levyn ei-kiinteäksi ja pakottaisin automaattiseen un-mountaukseen esim. 60 minuutin päästä. Jos levylle ei ole tarkoitus kirjoittaa, niin asetus "read-only", voi myös olla paikalla. Tärkeintä on kuitenkin tehdä levyn headerista back-up (minulla ei ollut). Ohjelman omat recovery-toolsit eivät osaa ongelmaani auttaa, koska levy on muodossa "RAW", jota chkdsk ei ymmärrä. Tällä hetkellä analysoin levyä neljällä eri recovery-toolsilla ja jos pääsen niillä eteenpäin, niin jatkoa seuraa ... Muuten formatoin levyn uudestaan ja nuolen haavani.
Sellainen tuntuu, luonnollisesti, olevan tärkeää, että USB-asema poistetaan käytöstä oikein, eli "Poista laite turvallisesti" jne. Eli itse pidän huolta, että aina poistan aseman ensin TC:stä, ja sitten vielä tuo laitteen poistaminen turvallisesti. Saa nähdä pysyykö asema nyt kunnossa...
Olen TrueCryptin kanssa askeleen viisaampi. TC-header ja salasana on naitettu keskenään. Varsinainen tieto on salattu headerin tiedoilla ja kun se tuhoutuu, aseman avaus on mahdotonta. Salasanalla päästään vasta headeriin käsiksi, jolla sitten päästään varsinaiseen tietoon käsiksi. Oma kovo lähti uudelleen formatointiin. Tee TrueCryptistä aina header backup!!!