Tuettua näytönohjaita ei löydy - vaikka ennen peli toimi?

Discussion in 'Näytönohjaimet - Apua, kokemuksia ja vinkkejä' started by netta91, Aug 13, 2012.

1. netta91

netta91 Member

Trophy Points:
    11
    Joo, ihan alkuun täytyy sanoo, että oon ihan avuton näiden konejuttujen kanssa enkä tosiaan ymmärrä mistään näistä yhtään mitään.

Mutta siis, mulla oli ennen koneelle asennettu mm. Sims 3, joka toimi ihan täydellisesti. Sen jälkeen mun kone pimeni, eikä menny vähään aikaan päälle. Kun lopulta sain sen jotenkin ronklattua päälle, tuli siihen joku HP:n uudelleenasennus tmv? No, asensi sitten kaikki uusiks, poisti mun kaikki tiedostot jnejne.

Nyt, kun latasin Simssin koneelle, tuleekin ilmotus, että tuettua näytönohjainta ei löydy. Mikään muukaan PC-peli ei enää toimi, vaikka ennen kaikki toimi moitteettomasti. Latasin myös netistä yhden pelin koneelle, ja siinä tekstin tilalla on vaan sellasta mustaa mössöö.

Ja nyt haluisin tietää, että mistä hitosta tää johtuu. Oon yrittäny googletella ja vastaan tullu vaan jotain ajurien lataamista tmv, mutta ei mee mun tajuntaan että miten niiden lataaminen tai mikään onnistuu?

Ärsyttävää, kun kuitenkin ennen tätä koneen pimahtamista kaikki toimi ihan täydellisen hyvin, eikä näyttöö, näytönohjainta tai mitään ole vaihdettu.

2. Axu_

Axu_ Moderator Staff Member

Trophy Points:
    143
    Näytönohjaimen ajurithan sieltä varmaankin puuttuu, jos kone on palautettu tehdasasetuksiin. Kumma juttu etteivät ajurit kuulu HP:n omaan palautuspakettiin, mutta niistä kuitenkin aloittaisin.

Näytönohjaimen ajurit saa valmistajan (joko Nvidia tai AMD) sivuilta, mutta ensin pitää selvittää näytönohjaimen valmistaja ja malli. Onko siitä mitään hajua? Koneen tarkan mallinumeronkin avulla näyttis varmaan selviää, jos muuten ei ole mitään käryä.

3. netta91

netta91 Member

Trophy Points:
    11
    Hmm joo, täytyy kyllä sanoo, ettei oo mitään hajua tästä valmistajasta tai mallista? Tai tää koneen mallinumero, mistähän sen löytää? Aaa kamala kun tuntuu niin tyhmältä, mutta kun en oikeesti ymmärrä yhtään mitään näistä tietokonejutuista.

4. aba120

aba120 Regular member

Trophy Points:
    46
    Oliskos tosta apuja,lataa tämä ohjelma,näyttää koneen näyttiksen tietoja,ym.

http://www.download.fi/jarjestelma/jarjestelman_tiedot/speccy.cfm

5. netta91

netta91 Member

Trophy Points:
    11
    Latasin tuon Speccyn ja tosiaan..

Monitor
    Name Standard Monitor on
    Current Resolution 1152x864 pixels
    Work Resolution 1152x834 pixels
    State enabled, primary
    Monitor Width 1152
    Monitor Height 864
    Monitor BPP 32 bits per pixel
    Monitor Frequency 1 Hz
    Device \\.\DISPLAY1
    OpenGL
    Version 1.1.0
    Vendor Microsoft Corporation
    Renderer GDI Generic
    GLU Version 1.2.2.0 Microsoft Corporation
    Values
    GL Extensions

Tuollaista juttua oli "Graphics" kohdassa, mutta siis öö. Mistä päin mun pitäis mitäkin kattoo, että onnistuisin oikeat ajurit lataan?

6. Make_72

Make_72 Regular member

Trophy Points:
    48
    Ohjelmakaan ei selvästi tunnista sitä näytönohjain piiriä.
    sulla on varmaankin joku HP:n kannettava koneena ?
    ne ajurit kannattaa ladata HP:n sivulta sen kannettavan mallin mukaan,malli löytyy koneen pohjasta olevasta tarrasta.

HP:n ajurit löytyvät täältä eli sieltä löytyy ajurit ja ohjelmistot ja haku kenttään laitat sen koneesi mallin.

7. netta91

netta91 Member

Trophy Points:
    11
    Itseasiassa ei ole kannettava, ihan pelkkä pöytäkone..? HP:n kone jossa näkyy tossa koneessa kaks tarraa, tosin ne on vaan jotkut "desingned by Microsoft Windows XP" ja joku intel Premium tarra..?

8. Make_72

Make_72 Regular member

Trophy Points:
    48
    Siinä tapauksessa ne näytönohjaimen ajurit kannattaa ladata joko AMD:n tai nvidian sivuilta,riippuen kumpi kortti koneessa on,tai onko koneessa edes erillistä näytönohjainta vai pelkästään emolevyyn integroitu malli,sen näet kun katsot koneen taakse ja se piuha mikä menee näytölle et onko se kiinni erillisessa kortissa vai emolevyssä.tässä kuva kotelon takaa:
    eli meneekö se piuha kuvassa alimpana olevaan kohtaan vai kuvassa keskellä olevaan valokosella pohjalla olevaan kohtaan.

voisit katsoa mitä laitehallinta näyttää näyttösovittimien kohtaa.
    laitehallintaan pääset esim. suorittamalla devmgmt.msc
    suorita ikkuna aukeaa esim. windows näppäin + R näppäinkomennolla.

9. netta91

netta91 Member

Trophy Points:
    11
    Näytön piuha menee tohon alempaan kohtaan, ja osasin jopa avata tuon laitehallinnan, mutta en löydä sieltä mitään näyttöön kuuluvaa? Tai siis laitehallinnasta bongaan kaikki DVD- ja CD-levyasemat, modeemit, näppäimistöt, suorittimet, tietokone jne mutta en huomaa mitään näyttöön liittyvääkään? :-D

Huhhuh, oon kiitollinen että joku edes yrittää neuvoo tätä avutonta näissä konepulmissa, oma pää jo ihan sekasin näistä kaikista jutuista.

10. Henkkahhh

Henkkahhh Member

Trophy Points:
    11
  11. netta91

netta91 Member

Trophy Points:
    11
    Hmm, löysin kolme tarraa lisää tosta koneesta.

Ekassa on viivakoodi, joku kirjainnumeroyhdistelmä ja alapuolella lukee Hewlett-Packard?

Toinen on joku Windows XP Professional tarra kera viivakoodien, numeroyhdistelmien ymym ja kolmas joku helvetin sekava HP Compaq:n tarra?

Yritin tuota linkkiä avata, mutta tuossa ylhäällä lukee vaan "Ladataan..", eikä mitään tapahdu,

12. Henkkahhh

Henkkahhh Member

Trophy Points:
    11
    Sitä numeroyhdistelmää missä on vain viivakoodi niin voisi kokeilla tuonne, mitä nähtäviten koneen sarjanumero: http://www8.hp.com/fi/fi/support-drivers.html

Tai sitten sitä HP Compaq jne, voisi myös kokeilla tuonne. Siinä on perässä koneesi mallinumero.

13. aba120

aba120 Regular member

Trophy Points:
    46
    Näyttääkö se Speccy mitään tietoja koneen emolevystä ( Mainboard )
    Eikö tosiaankaan löydy mitään kirjain-numeroyhdistelmää mistään tarrasta,
    tai kotelosta.

Esim: HP Pavilion xxxxx
    HP Compaq xxxxx
    HP Pro xxxxx
    HP Elite xxxxx

Sitten jos onnistuu,niin kotelon sivu auki ja sieltä katsomaan
    näkyykö mitään ratkaisevaa tietoa.

14. netta91

netta91 Member

Trophy Points:
    11
    Testailin noiden tarrojen numeroita tuonne sivulle, paria ei löytynyt, parista tuli yli 100 hakua ja yks kirjainnumerosarja sitten löyty. Latasin sen ja piti ladata Sims koneelle, jotta voisin kattoo toimiiko, mutta nyt tää ei lataa sitä Simssiä koneelle. :-D Harvinaisen turhauttavaa, pakko sanoo. Toisen pelin latasin, muttei sekään pelittäny, tuli joku virheilmotus, ei tosin tuota "tuettua näytönohjainta ei löydy", vaan joku muu outo.

Mietin tässä, että jos mun ajurilatauskokeilujen seurauksena koneella on joku vanhakin ajurijuttu, niin haittaako se jotain? Yritin tuolta ohjauspaneelin kautta katsella jos löytyis, mutta enhä mä niistäkää mitää ymmärtäny.

Ainii ja sitten mietin sitäkin, että latasinkohan tuota juttua ees oikein.. Tai siis kun siihen tuli kaks vaihtoehtoo, HP Large Format Media Profiles for ColorSpan DisplayMaker X12 ja Printing Tools for Windows), otin tuon ensimmäisen ja latasin sen. Sitten siihen tuli joku outo ikkuna, jossa oli ekana muistaakseni Unzip? Valitsin sitten sen ja ne kaikki tiedostot laitoin omiin tiedostoihin.

Huh, mun pitäis varmaan vaan luovuttaa, mutta kun tekee kamalasti mieli päästä pelittään :-D

edit// okeii, Sims lagitti aina tohon kuudennen latauspalkin kohdalle ja nyt tuli joku ilmoitus, että "Pyyntö epäonnistui I/O-laitevirheen vuoksi. Tää kone tai peli tai joku on nyt selvästi mua pahasti vastaan.

Last edited: Aug 14, 2012
  15. aba120

aba120 Regular member

Trophy Points:
    46

Tossa jotain tosta I/O laitevirheestä.
    Joku nyt mättää,kun kone ei suostu seurustelemaan.
    http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;fi;891894

Jos on jotain vanhaa ajuria,niin olis kylä hyvä poistaa se
    ennen,kun laittaa uutta tilalle.
    Edellyttää tosin että sellaisen uuden ajurin jostain löytää.

HP Large: Jotain suuren formaatin media profiili tietoja.??
    Maker x12 printing:Wintoosan tulostus työkaluja.??

Last edited: Aug 14, 2012
  16. netta91

netta91 Member

Trophy Points:
    11
    Testasin tuon linkin avulla tota I/O laitevirhettä korjata, mutta ei sekään näköjään onnistunu. :/

Tajusin tässä äskön, että tuolla lataussivulla on softwareja ja drivereitä, käsittääkseni driverit on näitä ajureita? Ja mä sitten menin lataan softwaren koneelleni näköjään, mikä se edes on?

Tää kyllä ottaa jo päähän ja pahasti, tuntuu vähän että mun kannattaa luovuttaa tän asian suhteen, vielä tässä vaiheessa kun kone muuten pelittää.

Share This Page