Tässä olen ihmetellyt tätä mun konetta kun on lämmöt kokoajan jossai 85c ja siitä ylöspäin et mistä saattas johtua? Oon imuroinu ton tuuletus aukon säännlllisesti ja pidän "ilmaväliä" pöydällä ja koneella. Nyt sitte kuulin et jollai ohjelmalla(SpeedFan 4.42) voi säätää näitä tuulettimien nopeuksia. Sitä sit säätelin ja huomasin et tässä on nua 3 tuuletinta ja jokasen kohal oli 0RPM eli päättelin ettei ne pyöri.. Tutkailin nettii ja huomasin et pitäs joku emolevy tai tuuletin ajurit lataa et ne skulais? Onko näin ja mistä mahtas löytyä ajurit? Kone on Acer Aspire 5536g
En noista ohjelmista tiedä. Kannettavat tuntuu keräävän tota pölyä aika hyvin. Ainakin pidemmällä aikavälillä. Imurillakaan sitä ei tuppaa saada pois millään. Meillä oli kannettava ainakin ihan tukossa. Lämmöt pyöri min. 80*c. Pelkästään kun surffasit netissä, katselit youtubea yms. Päätin että pakko tolle jotain on tehdä. Purin sen osiin. Puhdistin sisustan perusteellisesti, vaihdoin lämpötahnat yms. Tämän jälkeen vielä, kun hommaat kannettaville tarkoitetun jäähdytysalustan niin a'vot! Suosittelen jos yhtään näppäryyttä kätösissä, on sen arvoista. Netissä on noita ohjeita tee-se-itse tyylillä. Ainakin meidän kannettava on tän operaation jälkeen pysyny viileänä.
On ollut 4 erimerkkistä läppäriä eikä Speedfanilla ole yhdenkään tuulettimeen pystynyt vaikuttamaan. Notebook Hardware Controlilla ehkä voisi kun löytää/tekee sopivan ACPI-skriptin. Mutta NHC ei (vielä) toimi 64-bittisessä järjestelmässä.
Avaa tuuletinkotelo ja irrota puhallin. Imuroi sitten se pölymatto pois ja kasaa kone. Taas pitäisi ilman kiertää.