Terve, Olen pitkään kuunnellut kotonani musiikkia (mp3) tietokoneelta käsin niin, että minulla on ollut piuhat tietokoneen ja stereoiden välillä. Tämä siis onnistuu jo. Nyt haluaisin tv:n äänet kuulumaan vahvistimen kautta samalla tavalla? Mitä piuhoja pitää ostaa / mitä muuta pitää olla / hyvä tietää? Kiitos, Matti
Eikö vahvistimeen sitä saa samalla lailla kuten stereoihinkin? (ainakin minulla saa) niin ja millä soitat mp3 filuja? jos tietokoneelta/dvd-soittimelta niin kannattaa laittaa piuhat siitä vahvistimeen eikä telvisioon...
Harvoissa tv:issä on rca-liitännät outputina. Tarvitset siis: -Scart / rca-sovitin, hinta n. 9€ -rca-johto, hinta n. 5-50€ (riippuu pituudesta) Kannattaa tarkistaa, että vahvistimessa on sisääntuloja enemmänkin kuin yksi. Muuten joudut aina telkkaria katsoessa vaihtamaan tietokoneelta ja telkkarilta tulevia johtoja keskenään. Vahvistimen perään on saatavissa n. 5€ hintainen palikka, joka jakaa yhden rca-sisäänmenon kahteen, mutta niiden toimivuudesta on ainakin itselläni huonoja kokemuksia.
Tarvitaan myös scart-haaroitin että saa televisioon samanaikaisesti kuvan sisääntulon ja äänen ulostulon, paitsi jos käyttää TV:tä pelkästään TV:n katseluun. Mulla on sellainen jakoboksi, missä voi nappia painamalla valita ohjelmalähteen ja siinä on myös rca-lähtö äänelle. Ainoo haitta on, että joutuu käyttämään VHS-nauhuria virittimenä jos haluaa kattoo TV:tä silleen että äänet tulee stereoista. VHS-nauhurin voisi korvata vaikka digiboksilla, mutta mä en sitä ole vielä hankkinut, ehkä muutaman vuoden päästä kaikki tulee netistä mitä mä katson. Tietysti TV:n kuulokeliitäntääkin voisi käyttää, jos hankkii siihen linjasovittimen. En oo sitä kyllä käyttänyt, koska mulla on mono-TV, tulee kaikki äänet monona. Mun vanhassa TV:ssä oli DIN-lähtö, mutta se olikin jotain vuosimallia 1972.
Tarkista nyt kuitenkin ihan ensin, mitä liittimiä siellä TV:n takana on, aika monissa kuitenkin on ihan RCA-liittimet äänen ulostuloa varten.