tv-ulostuloon liittyvä ongelma...

Discussion in 'Digivideo-ongelmat ja -keskustelu' started by tobina, Aug 26, 2002.

1. tobina

tobina Member

Trophy Points:
    16
    Hankin s-video piuhan ja adapterin joka muuttaa s-videon scartiksi. TV ei tue s-videota, mutta tämän adapteri systeemin pitäis toimia sanoi myyjä ja monet muut. Kaikkien asioiden pitäisi siis olla ok.. mutta.. kun hilasin koneen olkkariin katsoakseni DVDn laitoin kaikki piuhat oikein, mutta kuva oli mustavalkoinen! Mistä se johtuu? Mitä pitää tehdä jotta saan värit näkymään?

TV on salora n. vm.98. Katsoin liitännät-valikosta, kanavan E1 (videokanava) voi laittaa 'vastaanottamaan' signaalia video (se oli päällä) ja RGB. Vaihtoehtona ei siis ollut esim. s-vhs. Mikä on RGB? onko siitä jotain hyötyä tässä tilanteessa? (ei siis ole hajuakaan mikä se on)

Eli mistä johtuu ettei värejä näy ja miten asian saa korjatuksi?

2. Trilogy

Trilogy Regular member

Trophy Points:
    26
    Näytönohjaimen asetuksista tv-outtiin PAL-moodi. NTSC aiheuttaa tuon mustavalkean. RGB tarkoittaa Red, Green, Blue:a :)
    RGB-kaapelissa jokainen väri kulkee omaa johtoansa pitkin joten värien erottelukyky on parempi.

3. Jake

Jake Active member

Trophy Points:
    66
    Jos on nVidian piirillä oleva kortti niin kokeile TVTool v6.5.2 softaa.
    http://tvtool.info/index_e.htm
    Shareware versiossa on rajoitettu TV:llä katselu aika. Erittäin pätevä softa, kuvan laatua pystyy muokkaamaan hyvin ja värit näkyvät vaikkei TV:si tukisi s-videota tai adapteri olisi vääränlainen..

4. repa

repa Member

Trophy Points:
    16
  5. tobina

tobina Member

Trophy Points:
    16
    Näytönohjain on ATI.. Kuulemma jotain väliä myös onko s-vhs piuhassa 4 vai 7 pinniä. (?) (mulla neljä)

En oikeen tiedä mistä ton PAL:n voi laittaa.. yritän etsiä..

Huomenna raahaan koneen olkkariin, kokeilen toimiiko värit, jos viritän videokanavaa..

Repa, en kokonaan tajunnut.. siis mikä sitte lopulta auttoi? Mä hankin pc superstoresta 41,90 maksavat setit, saa luvan olla terpeeksi, mun kukkaroni ei kustanna enää mitään tohon liittyvää.. prkl.
    Oli muuten elämäni kalleimmat johdonpätkät noi!

Eli ongelman selvitys löytyy joistain asetuksista, mun ei tarvitse hankkia enää mitään lisä systeemeitä?

6. tobina

tobina Member

Trophy Points:
    16
    Näytönohjain on ATI.. Kuulemma jotain väliä myös onko s-vhs piuhassa 4 vai 7 pinniä. (?) (mulla neljä)

En oikeen tiedä mistä ton PAL:n voi laittaa.. yritän etsiä..

Huomenna raahaan koneen olkkariin, kokeilen toimiiko värit, jos viritän videokanavaa..

Repa, en kokonaan tajunnut.. siis mikä sitte lopulta auttoi? Mä hankin pc superstoresta 41,90 maksavat setit, saa luvan olla terpeeksi, mun kukkaroni ei kustanna enää mitään tohon liittyvää.. prkl.
    Oli muuten elämäni kalleimmat johdonpätkät noi!

Eli ongelman selvitys löytyy joistain asetuksista, mun ei tarvitse hankkia enää mitään lisä systeemeitä?

7. Poy

Poy Regular member

Trophy Points:
    26
    >TV on salora n. vm.98. Katsoin liitännät->valikosta, kanavan E1 (videokanava) voi >laittaa 'vastaanottamaan' signaalia video (se >oli päällä) ja RGB. Vaihtoehtona ei siis ollut >esim. s-vhs.

Jossain tv:ssä ei jokaiseen scart paikkaan saa tota s-vhs:ssää eli jos siinä on lisää noita scart paikkoja, niin kokeile vaikka E2. Esim. yleensä 2 scartin telkuissa menee, niin että E1 RGB ja combo ja E2 combo ja s-vhs.

Siis et todellakaan voi saada näkymään s-vhs ton E1:n kautta, jos siinä on tommoiset valinnat ainoastaan!

8. tobina

tobina Member

Trophy Points:
    16
    Mut eikö adapteri just käännä s-vhs signaalin scartiks?
    Kun selitin myyjälle ettei telkkarini tue s-videoo, se sanoi että tän adpteri systeemin kanssa toimii. Ja olen siis jo avannut paketin joten en oletettavasti voi sitä palauttaakaan takas kauppaan.

Eli toimiiko vai ei jos jotenkin viritän E1 kanavaa, vaikka scartissa ei olekaan s-vhs ´sisääntuloa´?

9. Poy

Poy Regular member

Trophy Points:
    26
    No ei todellakaan toimi. Ei se mikään muunnos palikka ole vaan kytkee svh-s piuhasta vastaavat pinnit scarttiin, jota sitten tv:n pitäisi ymmärtää lukea. Eli musitaakseni tuossa piuhassa menee värikkyyden ja kirkkauden kertova signaali omissa johtimissa. combossa kolme väriä moduloitu eri taajuuksille samaan johtimeen ja vastaavasti rgb:ssä kyseiset värit menee omissa johtimissa. Niin tuo vaatisi vähän enempi elektroniikkaa ja jonkunlaisen virtalähteen muuttaa rgb:ksi tai comboksi. Ja scart ei ole mikään signaali.

Kyllä mielestäni voit palauttaa sen kauppaan, jos myyjä on antanut väärää infoa.

10. tobina

tobina Member

Trophy Points:
    16
    Ok.. hankin nimittäin tollasen setin koska sain vähän ristiriitasta infoo eri tahoilta ja lopputulokseks kumminkin ymmärsin että adapterin avulla toimii vaikka tv ei tukisi. Ja kun kerta myyjäkin sanoi.. (!) Miten on mahdollista ettei myyjä tiennyt? selitin niin että varmasti ymmärsi ETTEI tv tue s-videoo ja silti sanoi että kaikki ok ja myi tuotteen.

Jospa mä vielä soitan mustanpörssin (kone ostettu sieltä) tekniseen tukeen ja kysyn sieltä mielipidettä, piuha adapteri setti tosin on hankittu PC superstoresta mutta kai se on pakko soittaa sinnekin yksi todella vihainen puhelu.. Vituttaa tämmönen toiminta.
    Se myyjä löytää 5metriä puihaa perseestään. Anteeksi. oukei.
    oli muuten erikoinen myyjä jos juttu todellakin on niin ettei värejä saa näkyviin.

11. repa

repa Member

Trophy Points:
    16
    Niin, mulla autto se, kun laitoin ne Superstoren piuhat, muut ei toimineet. Tosin meillä on tässä erona se, että sun telkku ei tue ja mun telkku tukee s-videota.

12. Poy

Poy Regular member

Trophy Points:
    26
    Ei ne myyjät yleensä tiedä mitään noista signaali jutuista, jos on revitty kauppiksen penkiltä ja about 2v työkokemusta. Ihan omalla kokemuksellaan varmaan myynyt sulle sen, kun "kotona telkkarissa toimii". Jos pikkasenkin olisin epävarma, niin kyllä lähtisin noita telkkarin piuhoja ostamaan esim. kodinkoneliikkeestä, jossa ymmärretään telkkareitten päälle. Erityisesti suomalaisesta liikkeestä :)

13. tobina

tobina Member

Trophy Points:
    16
    soitin kahteen eri tekniseen tukeen (koneen ostopaikka ja koneen merkki valmistaja) eikä kummassakaan osattu auttaa alkuunkaan. Kumpikaan ei tiennyt YHTÄÄN MITÄÄN. tunsin itseni fiksuks siinä tilanteessa. vaikka ei siitä ole nyt mitään hyötyä, päinvastoin..
    pitäisi kai soittaa pc superstoreen, mutta 9,95per min (!) siellä käyminenkin on hyvin hankala vaihtoehto..

14. tobina

tobina Member

Trophy Points:
    16
    repa > pieni, mutta aika merkittävä ero.. :)

ok.. mun on siis alotettava koko ruljanssi alusta. jee.

Ens pe meen palauttamaan piuhan takas PCsuperstoreen, vedoten vaikka siihen että myyjä myi vääränlaisen tuotteen. Nimittäin rahat mä haluan takasin, sen verran tyyristä oli.

Eli ei ole mitään keinoa että näillä välineillä saisi värit/kaiken toimimaan? Mun on hankittava jotain uutta?

En halua alkaa pelleilemään (adapteri videon scartiin ja siitä telkkariin) vaan haluan että kaikki toimii selkeesti ilman mitään kikkailuja niinkun pitääkin.

Eli, mitä mun on ostettava ja mistä? (gigantti?) Siis:
    -tv ei tue s-vhs (eikä siis myöskään komposiitti?)
    -koneelta lähtee komposiitti ja s-video

Mitä suosittelette mun hankkivan? Haluan mahdollisimman hyvän kuvanlaadun (katson DVDitä-niiden pitää näyttää täydellisiltä! :) ) En halua komposiittia, vaan onko se ainoa jäljelle jäävä vaihtoehto?

TV ei tue s-video, mutta silti ääni kuuluu ja kuva näkyy , ainoa ongelma on mustavalkoisuus! Onko silti ainoa mahdollisuus saada värit, hankkia uudet systeemit? Tuntuu oudolta kun kuva kuitenkin näkyy.. (välkkyi muuten hieman)

En tiedä mistä näytön ohjaimen PAL asetuksia voi muuttaa, epäilen ettei mistään.

Eli olisin kiitollinen jos joku sleventäisi mitä mun on hankittava ymsyms.!

15. repa

repa Member

Trophy Points:
    16
    NO, palatakseni tähän kaverille rakentamaani koneeseen: Kun olin sitten saanut siitä värit ulos, se tietenkin tuli hakeen sen himaansa. Yllätys yllätys, sen telkkari ei myöskään tukenut s-videota. Sekin soitteli pitkin eri ATK-liikkeitä ja muita, ja kaikissa sanottiin että ei auta muu kun ostaa uus telsu...
    On sekin aika tyyris vaihtoehto.

Niin, piti vielä kysymäni että mikä ATIn ohjain sulla on. Mulla on Herculeksen (periaatteessa sama kuin ATI) 3D Prophet All In Wonder 7500, ja siinä on kyllä asetuksissa noin x kappaletta PAL-asetuksia joista voi valita oikean joko maan mukaan tai tietonsa mukaan.

Last edited: Aug 27, 2002
  16. Igor

Igor Guest

Itse kävin eilen hakemassa Biltemasta (!) scart-adapterin jossa s-video -liitin kuvalle ja rca-liittimet äänelle, sekä 10 metrin piuhat näytönohjaimesta ja äänikortista (s-video ja 3.5mm plugi -> RCA) tuohon adapteriin. Hintaa yhteensä 14,15€.

Telkkarin s-video -tuesta ei ole tietoa kun manuaali on hukassa, mutta vekotin on 8 vuotta vanha 21" Salora... scart-liittimiä telkussa on tasan yksi ja hyvin tuntuu toimivan. Ja mustavalkoisen kuvan saa aikaiseksi kun vaihtaa PAL -> NTSC näytönohjaimen asetuksista (kuten Trilogy jo kertoikin)...

Täytynee vaan hommata vielä "jakorasia" scartille että saa sekä videot että tv-outin yhtäaikaa telkkariin.

17. tobina

tobina Member

Trophy Points:
    16
    repa > en tiädä tarkallen mikä näytönohjaim mutta löysin pal-asetukset. Siis pal-b on suomeen oikea vaihtoehto?

igor > kiitti hyvästä vinkistä biltemaan! :) katsoin kuvastoa, siellä sopivia juttuja, samalaisia siis kuin sulla. Outoa että s-vhs toimii sulla noin 'vanhassa' telkussa! Toimiikohan mullakin jos laitan PALit kohdilleen.. Nimittäin mullakin on Salora, suunnilleen vm98, nelisen vuotta vanha.

Katsellaan..

Share This Page